![]() |
Inflatie
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat de
-voordelen zijn van inflatie en voor wie die voordelen zijn; -nadelen zijn van inflatie en voor wie inflatie nadelig is. Thanxxxx alvast! |
-voordelen zijn van inflatie en voor wie die voordelen zijn;
Een lichte inflatie stimuleert de aankopen. Leningen worden in de loop van de tijd relatief minder hoog. Het is dus vooral voordelig voor mensen met leningen/schulden. -nadelen zijn van inflatie en voor wie inflatie nadelig is. Spaartegoeden worden in de loop van de tijd relatief minder waard. Het is dus vooral nadelig voor spaarders. Iemand aanvullingen? |
Ok bedankt (y) , ik snap het denk ik nu wel zo ongeveer..
|
Citaat:
|
Citaat:
* ... staat op dr koppie van verbazing ... * |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tja moet je wel een docent hebben die les geeft :(
|
Citaat:
|
Citaat:
Belangrijk nadeel is ook nog dat de koopkracht van de consument daalt. |
en de concurentiepositie verslechtert
|
Citaat:
Kan iemand mij ff uitleggen hoe je een quote maakt? een goeie bedoel ik, met naam erbij enz enz... |
Offtopic:
Citaat:
Zo ziet het knopje eruit: http://images.scholieren.com/images/quote.gif |
Citaat:
Inflatie is ook voor de schuldeisers nadelig. Die krijgen dan wel het geld terug, maar dat is eigenlijk veel minder waard (het tegenovergestelde van de schuldenaars dus) |
Eigenlijk is het best wel makkelijk, maar ik zag de logica
niet helemaal, zeg maar...maar nu heb ik het door hehe (y) |
Citaat:
|
Ja best wel, als je het snapt hehe....maar kga nu eindelijk
eens goed het examen in met eco (y) (y) |
Citaat:
|
nadeel van inflatie is ook dat de producten duurder worden en dus mensen minder kunnen kopen. Maar ja dat wilt niemand eigelijk dus eisen de werknemers loonsverhoging, waardoor het bedrijf weer met hogere kosten komt te zitten en dus een hogere prijs gaat vragen voor zijn producten etc. Uiteindelijk kunnen de loonkosten zo hoog worden dat de bedrijven naar het buitenland gaan dus op langer termijn e.v.t verlies van banen. Nadeel voor iedereen dus
Een inflatie kan tevens de concurrentie positie van een land aantasten. Eigelijk ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven, immers waarom hier produceren als je in het buitenland een stuk goedkoper kan. Inflatie zorgt er wel voor dat bedijven etc blijven inversteren in een land. immers wanneer er defalatie is, zullen bedrijven uitbreiding cq inversteringen uitstellen. Want waarom zou je inversteren als het geld morgen meer waard is en dus een extra bedrijfhalletje voor hetzelfde geld kan neer zetten?? [ erg hoge deflatie dan hoor :D ]. Nu worden gedwongen om te inversteren. Je kan vandaag 2 bedrijf hallen neer zetten terwijl je volgend jaar er maar 1 kan neer zetten. Dus dat is een voordeel en met name voor de werkgelegenheid :D |
Citaat:
Ik merk steeds vaker op Economische Vakken dat mensen elkaar gewoon steeds gaan zitten herhalen. (Niet speciaal tegen jou hoor). |
Niet zozeer met je eens eigelijk. Jij zeg aankopen, maar wat beschouw je als aankopen?? De consument die iets koopt?? of bedrijven die inversteren??? Zet wel een verschil in. Als ik jou post lees dan begrijp ik er uit dat jij de consument meer gaat kopen, maar dat is niet zo, die kunnen juist minder gaan kopen. Immers pas achteraf word de inflatie op het loon gecorrigeerd. dus inde tussen liggende tijd kan je met hezelfde geld minder kopen. Dus worden de aankopen minder. Bedrijven doen juist het tegen gestelde. Die kopen meer. En daar tussen word dus een balans gevonden [ aanbod, vraag]
Zou je trouwens niet tegen de spaarloon en inflatie [ dus dat het minder aard word] in kunnen brengen dat de rentie die je krijgt het compesteerd?? In sommige gevallen wel toch?? |
Citaat:
Voor besparingen kán gelden dat de rente de inflatie geheel corrigeert. Daar geldt de volgende formule voor: Reëele rente = Nominale rente - Inflatie Deze formule is een benadering maar werkt nauwkeurig genoeg bij kleine percentages. |
Deflatie komt bijna nooit voor...
|
Citaat:
|
Citaat:
Daardoor stijgt de vraag naar goederen. Het aanbod blijft hetzelfde, met als gevolg dat de prijs stijgt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18. |