Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2003, 17:34
Verwijderd
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat de
-voordelen zijn van inflatie en voor wie die voordelen zijn;
-nadelen zijn van inflatie en voor wie inflatie nadelig is.

Thanxxxx alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2003, 18:26
Dwarfie
Dwarfie is offline
Een lichte inflatie stimuleert de aankopen. Leningen worden in de loop van de tijd relatief minder hoog. Het is dus vooral voordelig voor mensen met leningen/schulden.
Spaartegoeden worden in de loop van de tijd relatief minder waard. Het is dus vooral nadelig voor spaarders.

Iemand aanvullingen?
Oud 10-03-2003, 12:05
Verwijderd
Ok bedankt , ik snap het denk ik nu wel zo ongeveer..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 14:41
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Iemand aanvullingen?
Neuh, niet echt. Je hebt de kern wel te pakken.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 09-03-2003 @ 19:26:
Een lichte inflatie stimuleert de aankopen. Leningen worden in de loop van de tijd relatief minder hoog. Het is dus vooral voordelig voor mensen met leningen/schulden.
Spaartegoeden worden in de loop van de tijd relatief minder waard. Het is dus vooral nadelig voor spaarders.

Iemand aanvullingen?
jeetje!! Ben je een beetje heel erg goed ofzo?

* ... staat op dr koppie van verbazing ... *
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 21:04
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 01-04-2003 @ 20:33:
jeetje!! Ben je een beetje heel erg goed ofzo?

* ... staat op dr koppie van verbazing ... *
Nou, het is niet meer dan common sence hoor..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 08:29
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Wawl schreef op 01-04-2003 @ 22:04:
Nou, het is niet meer dan common sence hoor..
Precies, volgens mij leer je dit in de 2de klas wanneer je voor het eerst economie hebt
Oud 03-04-2003, 10:55
Verwijderd
Tja moet je wel een docent hebben die les geeft
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:17
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 03-04-2003 @ 11:55:
Tja moet je wel een docent hebben die les geeft
Die docent kan je slechts helpen bij je zelfstudie, je kan die kennis dus ook ergens anders vandaan halen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 19:13
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Wawl schreef op 03-04-2003 @ 21:17:
Die docent kan je slechts helpen bij je zelfstudie, je kan die kennis dus ook ergens anders vandaan halen.
Dat werkt ook goed, bij tweede klassers .

Belangrijk nadeel is ook nog dat de koopkracht van de consument daalt.
Oud 09-04-2003, 19:37
Zedijar
Zedijar is offline
en de concurentiepositie verslechtert
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 22:14
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
Zedijar en de concurentiepositie verslechtert
tegenover het buitenland he...

Kan iemand mij ff uitleggen hoe je een quote maakt? een goeie bedoel ik, met naam erbij enz enz...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 22:31
Thomas
Thomas is offline
Offtopic:
Citaat:
CrazyIkke schreef op 26-04-2003 @ 23:14:
tegenover het buitenland he...

Kan iemand mij ff uitleggen hoe je een quote maakt? een goeie bedoel ik, met naam erbij enz enz...
Je drukt op het knopje quote dat helemaal rechtsboven van te quoten bericht staat. Daarna kan je in je typschermpje eronder hetgeen zeggen wat je wilt. Heel erg simpel en je hoeft bijna niets te doen.

Zo ziet het knopje eruit:
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 09:46
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 09-03-2003 @ 19:26:

Iemand aanvullingen?
Ja,
Inflatie is ook voor de schuldeisers nadelig. Die krijgen dan wel het geld terug, maar dat is eigenlijk veel minder waard (het tegenovergestelde van de schuldenaars dus)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:03
Verwijderd
Eigenlijk is het best wel makkelijk, maar ik zag de logica
niet helemaal, zeg maar...maar nu heb ik het door hehe
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:46
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Xantophylle schreef op 07-05-2003 @ 22:03:
Eigenlijk is het best wel makkelijk, maar ik zag de logica
niet helemaal, zeg maar...maar nu heb ik het door hehe
Goed zo. Economie is ook een zeer logisch vak.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:13
Verwijderd
Ja best wel, als je het snapt hehe....maar kga nu eindelijk
eens goed het examen in met eco
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 16:07
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
CrazyIkke schreef op 06-05-2003 @ 10:46:
Ja,
Inflatie is ook voor de schuldeisers nadelig. Die krijgen dan wel het geld terug, maar dat is eigenlijk veel minder waard (het tegenovergestelde van de schuldenaars dus)
Spaarders zijn schuldeisers.
Oud 09-05-2003, 21:02
jbtq
jbtq is offline
nadeel van inflatie is ook dat de producten duurder worden en dus mensen minder kunnen kopen. Maar ja dat wilt niemand eigelijk dus eisen de werknemers loonsverhoging, waardoor het bedrijf weer met hogere kosten komt te zitten en dus een hogere prijs gaat vragen voor zijn producten etc. Uiteindelijk kunnen de loonkosten zo hoog worden dat de bedrijven naar het buitenland gaan dus op langer termijn e.v.t verlies van banen. Nadeel voor iedereen dus

Een inflatie kan tevens de concurrentie positie van een land aantasten. Eigelijk ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven, immers waarom hier produceren als je in het buitenland een stuk goedkoper kan.

Inflatie zorgt er wel voor dat bedijven etc blijven inversteren in een land. immers wanneer er defalatie is, zullen bedrijven uitbreiding cq inversteringen uitstellen. Want waarom zou je inversteren als het geld morgen meer waard is en dus een extra bedrijfhalletje voor hetzelfde geld kan neer zetten?? [ erg hoge deflatie dan hoor ]. Nu worden gedwongen om te inversteren. Je kan vandaag 2 bedrijf hallen neer zetten terwijl je volgend jaar er maar 1 kan neer zetten. Dus dat is een voordeel en met name voor de werkgelegenheid

Oud 09-05-2003, 21:19
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
jbtq schreef op 09-05-2003 @ 22:02:
nadeel van inflatie is ook dat de producten duurder worden en dus mensen minder kunnen kopen. Maar ja dat wilt niemand eigelijk dus eisen de werknemers loonsverhoging, waardoor het bedrijf weer met hogere kosten komt te zitten en dus een hogere prijs gaat vragen voor zijn producten etc. Uiteindelijk kunnen de loonkosten zo hoog worden dat de bedrijven naar het buitenland gaan dus op langer termijn e.v.t verlies van banen. Nadeel voor iedereen dus

Een inflatie kan tevens de concurrentie positie van een land aantasten. Eigelijk ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven, immers waarom hier produceren als je in het buitenland een stuk goedkoper kan.

Inflatie zorgt er wel voor dat bedijven etc blijven inversteren in een land. immers wanneer er defalatie is, zullen bedrijven uitbreiding cq inversteringen uitstellen. Want waarom zou je inversteren als het geld morgen meer waard is en dus een extra bedrijfhalletje voor hetzelfde geld kan neer zetten?? [ erg hoge deflatie dan hoor ]. Nu worden gedwongen om te inversteren. Je kan vandaag 2 bedrijf hallen neer zetten terwijl je volgend jaar er maar 1 kan neer zetten. Dus dat is een voordeel en met name voor de werkgelegenheid

Zoals ik in mijn eerste post al zei: "Een lichte inflatie stimuleert de aankopen"

Ik merk steeds vaker op Economische Vakken dat mensen elkaar gewoon steeds gaan zitten herhalen. (Niet speciaal tegen jou hoor).
Oud 09-05-2003, 21:41
jbtq
jbtq is offline
Niet zozeer met je eens eigelijk. Jij zeg aankopen, maar wat beschouw je als aankopen?? De consument die iets koopt?? of bedrijven die inversteren??? Zet wel een verschil in. Als ik jou post lees dan begrijp ik er uit dat jij de consument meer gaat kopen, maar dat is niet zo, die kunnen juist minder gaan kopen. Immers pas achteraf word de inflatie op het loon gecorrigeerd. dus inde tussen liggende tijd kan je met hezelfde geld minder kopen. Dus worden de aankopen minder. Bedrijven doen juist het tegen gestelde. Die kopen meer. En daar tussen word dus een balans gevonden [ aanbod, vraag]

Zou je trouwens niet tegen de spaarloon en inflatie [ dus dat het minder aard word] in kunnen brengen dat de rentie die je krijgt het compesteerd?? In sommige gevallen wel toch??
Oud 10-05-2003, 07:22
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
jbtq schreef op 09-05-2003 @ 22:41:
Niet zozeer met je eens eigelijk. Jij zeg aankopen, maar wat beschouw je als aankopen?? De consument die iets koopt?? of bedrijven die inversteren??? Zet wel een verschil in. Als ik jou post lees dan begrijp ik er uit dat jij de consument meer gaat kopen, maar dat is niet zo, die kunnen juist minder gaan kopen. Immers pas achteraf word de inflatie op het loon gecorrigeerd. dus inde tussen liggende tijd kan je met hezelfde geld minder kopen. Dus worden de aankopen minder. Bedrijven doen juist het tegen gestelde. Die kopen meer. En daar tussen word dus een balans gevonden [ aanbod, vraag]

Zou je trouwens niet tegen de spaarloon en inflatie [ dus dat het minder aard word] in kunnen brengen dat de rentie die je krijgt het compesteerd?? In sommige gevallen wel toch??
Ik heb in het midden gelaten of het gaat om de aankopen van producenten of van consumenten. Natuurlijk is het effect van deflatie op investeringen door producenten sterker dan het effect van aankopen door consumenten. Ook voor consumenten geldt immers dat ze hun aankopen liever even uitstellen. Dit gaat niet op voor artikelen om in de eerste levensbehoeften te voorzien, maar wél om luxe artikelen. Waarom zou je immers nú een nieuwe TV aanschaffen, als je diezelfde TV volgend jaar goedkoper kunt kopen? Nu is een TV nog geen extreem voorbeeld, maar denk eens aan een auto of aan een huis, daar zal het verschil al veel groter zijn.

Voor besparingen kán gelden dat de rente de inflatie geheel corrigeert. Daar geldt de volgende formule voor:
Reëele rente = Nominale rente - Inflatie
Deze formule is een benadering maar werkt nauwkeurig genoeg bij kleine percentages.
Oud 13-05-2003, 10:46
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Deflatie komt bijna nooit voor...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:19
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
S@nder schreef op 13-05-2003 @ 11:46:
Deflatie komt bijna nooit voor...
Zie Japan, die hebben al jaren te maken met deflatie. De rentestand is daar iets van 0,00015%. De rente verder verlagen is volslagen nutteloos. In Japan heeft men te maken met een structureel economisch probleem.
Oud 14-05-2003, 07:53
alwaysgood
alwaysgood is offline
Citaat:
dit is bestedingsinflatie, want iedereen gaat juist investeren of aankopen doen, omdat het geld morgen weer minder waard is.
Daardoor stijgt de vraag naar goederen. Het aanbod blijft hetzelfde, met als gevolg dat de prijs stijgt.
Reageren

Regels voor berichten