![]() |
Wiskunde: standaarddeviatie steekproef
Steekproef:
1 viervlaksdobbelsteen 20 worpen Resultaten: 1 komt 7 keer voor 2 komt 4 keer voor 3 komt 5 keer voor 4 komt 4 keer voor Het gemiddelde is 2,3 Hoe bereken je de standaarddeviatie van de steekproef? En hoe doe je dit op de GR? |
Citaat:
Als niet duidelijk is hoe je de variantie uitrekend geef je maar een berichtje of voeg je me toe op msn. Rekenmachi is makkie. Zet m in s.dev. (mode . op de oude casio) en dan getal x frequentie m+ Frequentie hoeft niet als ie maar 1 maal voorkomt, dan hoef het maalteken dus ook niet. Op de oude casio geeft shift 7 het gem, shift 9 de s.dev. |
sigma[sub]x[/sup] = sqrt(n*p*(1-p))
dus wortel van de hoeveelheid worpen x kans op succes x kans op 1 - succes de totale sigma is de wortel som van alle afzonderlijk sigma's in het kwadraat. (pythagoras-principe) |
Citaat:
|
Citaat:
verwachtingswaarde is E=np, maar de spreiding? |
Citaat:
sqrt(E(X-(E(X))2)=sqrt(E(X[sup2[/sup])-(E(X))2) met E(X[sup2[/sup]=12*P(X=1)+22*P(X=2))+...n2*P(X=n). In dit geval moeten we echter als volgt te werk gaan: laat x de waarnemingsgetallen 1 t/m 4 (de ogen van de viervlaksdobbelsteen) voorstellen en 7, 4, 5 en 4 de bijbehorende frequenties. Vermenigvuldig nu ieder waarnemingsgetal met zijn frequentie, tel deze resultaten op en deel door het totaal aantal worpen. Dit levert het gemiddelde. Voor de standaarddeviatie ga je als volgt te werk: Mogelijkheid 1: - Bepaal van ieder waarnemingsgetal hoeveel dit van het gemiddelde afwijkt en kwadrateer deze afwijking - Tel de zo gevonden kwadraten van de afwijking bij elkaar op en deel door het totaal aantal worpen - Trek tenslotte de wortel uit het resultaat. Mogelijkheid 2: - Neem van ieder waarnemingsgetal het kwadraat en vermenigvuldig dit met de frequentie van het waarnemingsgetal - Tel de zo gevonden waarden bij elkaar op, deel door het totaal aantal worpen en trek hier het kwadraat van het gemiddelde van af - Trek tenslotte de wortel uit het resultaat. |
Citaat:
misschien een beetje ongelukkig geformuleerd :o en verder: moeten we die beschreven methode ook kennen voor het eindexamen? volgens mij hebben we die nooit gehad, terwijl we al bijna met de examenstof klaar zijn. |
Citaat:
Citaat:
Voor beschrijvingen van de verwachtingswaarde en de standaarddeviatie bij kansverdelingen verwijs ik je ook naar de hoofdstukken hierover in je wiskundeboek. Kijk anders ook maar eens op http://www.wiswijzer.nl/frame.htm?ur...asp?nummer=233 |
Citaat:
sqrt(E(X-(E(X))2) wordt in H4 van getal&ruimte ng/nt 5 wel ff genoemd, maar daar hoeven we verder niets mee te doen. verder wordt geen van die 2 beschreven methodes voor de standaarddeviatie van een niet-binominaal experiment behandeld. De nadruk wordt alleen gelegd op binominale experimenten en de normale verdeling. De verwachtingswaarde werdt al wel besproken in getal&ruimte VWO 2 (geloof ik) maar verder geen standaarddeviatie voor een niet-binominaal experiment. Dus ik hoop maar dat dat niet gevraagd wordt op het examen |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Volgens mij..
{1,2,3,4} in L1 {uitkomsten..} in L2 Stat-Calc 1:VarsStats L1,L2 Maar ik weet het niet zeker. :confused: |
Mathfreak bedankt
en die site is ook duidelijk (y) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50. |