Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [XP Taskmanager] Veel draaiende processen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=413851)

D@mien 20-03-2003 22:53

[XP Taskmanager] Veel draaiende processen

Ik heb naar mijn mening erg veel processen draaien op mijn compu (volgens Ad-aware 35), en ik heb het idee dat er vrij veel van die processen alleen maar geheugen vreten (al staan ze altijd op 0%)
Hoe kom ik er achter welke er nutteloos instaan en welke er nodig zijn voor het functioneren van windows?
En hoe zorg ik dat na een reboot, deze proggies niet weer in die lijst staan?

Enlightenment 20-03-2003 23:06

Bij Windows 2000/XP kun je zien wat je echt nodig hebt aan de proces owner. SYSTEM kun je maar beter afblijven en is veelal benodigd. Maar de processes onder je eigen naam zijn vrijwel facultatief. Alleen explorer is echt nodig. De rest zijn extra programma's die je geladen hebt.

Je zou eens een schoonmaak in het register kunnen doen. Druk eens op WindowsKey + R en dan msconfig. Niet de meest nette manier, maar hier kun je zien wat er allemaal gestart wordt. Even in de tabbladen zoeken.

Lethalis 21-03-2003 08:38

Probeer uit te zoeken welke processen waarvoor dienen.

Standaard plaatsen waar deze gestart worden:

1. Het startup-menu ("opstarten").
2. De registry.

"msconfig" werkt niet bij Windows 2000 en ik weet niet of deze wel in XP zit. In ieder geval gaat het om de volgende registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Je kunt de daar opgegeven executables opzoeken en dan bij "eigenschappen" van het bestand kijken van wie het is. Stuk voor stuk kun je dan de onbelangrijke dingen er uit mikken :)

D@mien 21-03-2003 11:50

Done

Maar nu draaien er nogsteeds 'non-systeem' proggies die ik niet kan identificeren...(mathchk.exe, 4X(!) svchost.exe) wat moet ik met deze?

nare man 21-03-2003 11:59

SVHOST.EXE moet je laten draaien. Ik heb er hier ook vier staan, waarvan twee als owner SYSTEM hebben, één NETWORK SERVICE en één LOCAL SERVICE.

Ik weet niet wat mathchk.exe is...maar één manier om daar achter komen: sluit het af en zie of je systeem nog normaal werkt ;)

Lethalis 21-03-2003 12:21

Citaat:

D@mien schreef op 21-03-2003 @ 12:50:
Maar nu draaien er nogsteeds 'non-systeem' proggies die ik niet kan identificeren...(mathchk.exe, 4X(!) svchost.exe) wat moet ik met deze?
svchost is een host voor een stand-alone service. Je kunt bij de Service Manager kijken of er onnuttige services gestart zijn en deze stoppen (moet je kijken bij Systeembeheer).

Lethalis 21-03-2003 12:24

Citaat:

nare man schreef op 21-03-2003 @ 12:59:
Ik weet niet wat mathchk.exe is...maar één manier om daar achter komen: sluit het af en zie of je systeem nog normaal werkt ;)
Of je pleegt eerst wat onderzoek :p

Zoek het bestand op. In welke map staat het? Dan weet je misschien waar het bij hoort. Daarnaast kun je, zoals ik al vermeldde, bij de eigenschappen van het bestand kijken. De version information header bevat meestal ook copyright info die je helpt te bepalen wat het programma daar doet en waar het bijhoort :)

D@mien 21-03-2003 15:46

:d wat blijkt: het is niet 'mathchk.exe' maar 'rnathchk.exe' hij hoort bij realplayer...alleen zie ik em niet staan bij regedit...:s

martijn1985 21-03-2003 15:52

Is het niet makkelijker om in het Servicesoverzicht te kijken (Configscherm > systeembeheer > services). Daar staat ook direct bij wat de service doet.

Dr HenDre 21-03-2003 16:21

Citaat:

******** schreef op 21-03-2003 @ 09:38:
"msconfig" werkt niet bij Windows 2000 en ik weet niet of deze
jawel, die moet je apart downloaden :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.