Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2003, 22:53
D@mien
D@mien is offline
Ik heb naar mijn mening erg veel processen draaien op mijn compu (volgens Ad-aware 35), en ik heb het idee dat er vrij veel van die processen alleen maar geheugen vreten (al staan ze altijd op 0%)
Hoe kom ik er achter welke er nutteloos instaan en welke er nodig zijn voor het functioneren van windows?
En hoe zorg ik dat na een reboot, deze proggies niet weer in die lijst staan?
Oud 20-03-2003, 23:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij Windows 2000/XP kun je zien wat je echt nodig hebt aan de proces owner. SYSTEM kun je maar beter afblijven en is veelal benodigd. Maar de processes onder je eigen naam zijn vrijwel facultatief. Alleen explorer is echt nodig. De rest zijn extra programma's die je geladen hebt.

Je zou eens een schoonmaak in het register kunnen doen. Druk eens op WindowsKey + R en dan msconfig. Niet de meest nette manier, maar hier kun je zien wat er allemaal gestart wordt. Even in de tabbladen zoeken.
Oud 21-03-2003, 08:38
Verwijderd
Probeer uit te zoeken welke processen waarvoor dienen.

Standaard plaatsen waar deze gestart worden:

1. Het startup-menu ("opstarten").
2. De registry.

"msconfig" werkt niet bij Windows 2000 en ik weet niet of deze wel in XP zit. In ieder geval gaat het om de volgende registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Je kunt de daar opgegeven executables opzoeken en dan bij "eigenschappen" van het bestand kijken van wie het is. Stuk voor stuk kun je dan de onbelangrijke dingen er uit mikken
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 11:50
D@mien
D@mien is offline
Done

Maar nu draaien er nogsteeds 'non-systeem' proggies die ik niet kan identificeren...(mathchk.exe, 4X(!) svchost.exe) wat moet ik met deze?
Oud 21-03-2003, 11:59
Verwijderd
SVHOST.EXE moet je laten draaien. Ik heb er hier ook vier staan, waarvan twee als owner SYSTEM hebben, één NETWORK SERVICE en één LOCAL SERVICE.

Ik weet niet wat mathchk.exe is...maar één manier om daar achter komen: sluit het af en zie of je systeem nog normaal werkt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 12:21
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 21-03-2003 @ 12:50:
Maar nu draaien er nogsteeds 'non-systeem' proggies die ik niet kan identificeren...(mathchk.exe, 4X(!) svchost.exe) wat moet ik met deze?
svchost is een host voor een stand-alone service. Je kunt bij de Service Manager kijken of er onnuttige services gestart zijn en deze stoppen (moet je kijken bij Systeembeheer).
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 12:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-03-2003 @ 12:59:
Ik weet niet wat mathchk.exe is...maar één manier om daar achter komen: sluit het af en zie of je systeem nog normaal werkt
Of je pleegt eerst wat onderzoek

Zoek het bestand op. In welke map staat het? Dan weet je misschien waar het bij hoort. Daarnaast kun je, zoals ik al vermeldde, bij de eigenschappen van het bestand kijken. De version information header bevat meestal ook copyright info die je helpt te bepalen wat het programma daar doet en waar het bijhoort
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 15:46
D@mien
D@mien is offline
wat blijkt: het is niet 'mathchk.exe' maar 'rnathchk.exe' hij hoort bij realplayer...alleen zie ik em niet staan bij regedit...
Oud 21-03-2003, 15:52
martijn1985
martijn1985 is offline
Is het niet makkelijker om in het Servicesoverzicht te kijken (Configscherm > systeembeheer > services). Daar staat ook direct bij wat de service doet.
Oud 21-03-2003, 16:21
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
******** schreef op 21-03-2003 @ 09:38:
"msconfig" werkt niet bij Windows 2000 en ik weet niet of deze
jawel, die moet je apart downloaden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten