![]() |
19 semptember 2002 - 20 jaar smilies
Op een pagina van een medewerker van de research-afdeling van Microsoft staat zo'n verhaal dat niemand kent, maar dat iedereen leuk vindt om te lezen: het verhaal van de geboorte van de smiley. Op een backup-tape van het algemene bulletin board van Carnegie Mellon University School of Computer Science uit oktober 1982 is een thread gevonden waarin een zekere Scott E. Fahlman voorstelt een tekentje te gebruiken om aan te geven dat iets grappig bedoeld is. We schrijven 19 september 1982: de smiley is geboren. De hele thread kun je hier nog lezen. Uit de bewaard gebleven thread is af te lezen dat de smiley vrij snel aansloeg. Niet zo gek overigens, want de draad in kwestie was er een met alleen maar grappen. Op Fahlman's homepage staat een wat langer artikel van de man die met één post een fenomeen geboren liet worden:
Citaat:
hoe denken jullie dat het internet zonder smilies zou zijn? Klein smilies overzicht: :) :( :o :D ;) :p :cool: :rolleyes: :mad: :eek: :confused: |
Leuk! Ik hou van smilies!
:) :( :o :D (n) :rolleyes: :mad: :eek: :confused: (y) ;) :p :cool: moest er ff uit :o |
Tja saai zonder smileys
Maar je ziet dat de mensen in dat topic proberen een algemeen teken voor "joke" proberen te verzinnen. Ze komen eerst aan met & of #, tja dan is het maar een kwestie van tijd tot iemand er een gezichtje van maakt :-) |
Ik ben licht smiley-verslaafd, denk idd dat het een stuk saaier geweest was zonder. En met smilies kun je dingen veel makkelijker uitdrukken :)
|
smilies wel cool
|
smilies.. op het forum missen :s en :| nog vind ik
|
Citaat:
|
Er zouden best wat nieuwe smilies hier bij mogen
|
Citaat:
|
ik mis idd de :s en een evil grin smiley!
KLACHT :p |
Alle smileys gefelciteerd! (alvast dan)
|
Mjah, historische gebeurtenis :)
Eigenlijk is alleen de ":)" jarig, de rest kwam later pas, op de ":(" na.. :P Congrats! ;) |
sinds ik op scholieren zit ben ik verslaafd :p Ik Gebruik hier, in mijn mail en op msn altijd veel smilies :) En ik vind het vaak heel irritant als mensen (met name op msn) ze niet gebruiken. (n):)
|
Als je geen smileys gebruik, lijk je soms wat chagrijnig op de een of andere manier...
|
Citaat:
|
mjah het is soms een versterking van hoe iets is bedoelt
helaas begin ik sommige smilies irl ook te gebruiken:/ |
Zonder smilies zouden veel mensen aardig wat opmerkingen negatief beschouwen terwijl het het tegenovergestelde is.
Citaat:
Zoiets bedoel ik :) |
Citaat:
*vraagt* ;) Ik ben ook wel een beetje smilie-gek. :D :o ;) :) |
Mjaa.. zonder smilies lijkt alles zo serieus enzo :)
Hoo.. zie je het gaat gewoon automatisch zoiets typen.. Soms bij msn zit er in elke zin wel 1.. Ja en dat vin ik dan beetje ver gaan.. maja tis niet anders :) |
gefeliciflapstaart aan de ":)" en de ":("
ikzelf ben zeer veslaafd aan smilies, gebruik ze TE veel, zeker op msn...mja ze zijn zo leuk :D |
Ik gebruik ze ook heel vaak..ze zijn handig, vrolijk en liev :p :)
|
pompiedom :P
|
Citaat:
|
Dit gaat over de 'message board smiley'. Volgens mij bestaat de smiley zelf al langer.
http://www.flagline.com/images/novelty-smiley-face.gif http://www.straightdope.com/classics/a4_031.html Maar goed, hiep hiep hoera! ;) |
Ha, wle leuk om tw eten dat ze al zo oud zijn, ik ken ze pas sinds een jaartje ofzo :o
|
:cool:
Tja, wat zou internet nog zijn soms smilies.. een onlevendige zaak ofzo :p |
Ik ben voor expres gister nie online geweest ;)
|
Citaat:
REIE |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32. |