Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Kan je onder een trein liggen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=430528)

Henri 30-10-2002 17:04

Kan je onder een trein liggen?
 
(Misschien leuk topic voor Fleet Admiral.)

Vreemd topictitel, ik weet het, zal het even uitleggen.

Vorig jaar was er een documentaire op TV over een pastoor die was gegijzeld, meegenomen naar een spoor en tussen de rails in was vastgebonden. Hij vertelde dat hij (ik geloof van) 2 of 3 treinen over zich heen had gehad, voordat hij werd bevrijd (machinist had hulpdienst gewaarschuwd meende ik). Hij heeft dit overleefd!

Nus is mijn vraag, als jij tussen de rails ligt, steken er toch altijd wel dingen onder een trein uit die jou raken?
Ik geloofde het verhaal wel, maar vond het toch wat vreemd...

Wie weet hoe dit zit?

sgoku01 30-10-2002 18:59

Ik heb wel eens op tv gezien dat een stuntman zich net voor een trein liet vallen op het spoor en de trein dus ook over zich heen kreeg. Maar dat was dan wel bij een stoomlocomotief.

Je zou het kunnen proberen :D

BBEM 30-10-2002 19:57

volgens mij kan het wel maar niet bij alle treintypes
ik zou het neit bij een mat trein uitproberen :)

Cryptic Winterstorm 30-10-2002 20:36

Volgens mij word je naar boven gezogen door de onderdruk die je daar hebt. Eigenlijk hetzelfde principe waarom sportwagens en formule 1 wagens zo dicht tegen de weg aan liggen, omdat ze dan beter tegen het asfalt kleven, ze worden dus tegen het asfalt gezogen, daarom zul je denk ik bij een trein naar boven worden gezogen.

tijgje 30-10-2002 20:54

Ja je kan onder een trein liggen zonder geraakt te worden
of de trein moet een defect hebben
Want de trein moet in het midden 30cm MINIMAAL van de rails afstaan

Just Johan 30-10-2002 20:56

wel vervelend als iemand net de wc doortrekt :D

PiPo 31-10-2002 08:35

Citaat:

Just Johan schreef:
wel vervelend als iemand net de wc doortrekt :D
Ik denk niet dat nu juist dat het punt is waar de mensen bang voor zijn als ze onden een trein liggen :rolleyes:

Onlyme 31-10-2002 08:40

hmm ff wachten tot fleed admiral reageert, dit weet dit soort dingen zeker weten :)

Boogie 31-10-2002 10:04

Dit is geen wetenschap
---> De Kantine

Boeing 747-400 31-10-2002 11:03

Offtopic:
Citaat:

Cryptic Winterstorm schreef:
Eigenlijk hetzelfde principe waarom sportwagens en formule 1 wagens zo dicht tegen de weg aan liggen, omdat ze dan beter tegen het asfalt kleven, ze worden dus tegen het asfalt gezogen.
Een formule 1 wagen wordt niet naar het asfalt 'gezogen' door onderdruk onder de wagen, maar hij wordt op het asfalt 'geduwd' door zijn vleugels (weet ff niet hoe die dingen heten bij een F-1 wagen). Zonder die dingen zou de auto namelijk lang niet zo stabiel liggen...

Kun jij mij trouwens eens uitleggen waarom er onderdruk onder een F-1 wagen zou heersen?

Want, als het waar is wat jij zegt, waarom blijven dan al die steentjes gewoon liggen? Waarom 'kleeft' er dan niet allemaal troep aan de trein?


Volgens mij moet je wel onder een trein kunnen liggen ja..je moet jezelf wel goed plat houden. Ik denk dat het vooral goed gaat bij de oudere treinstellen, want die dubbeldekker treinen liggen veel lager op de rails.

nare man 31-10-2002 11:40

Bij Plan-V (zeg maar de 'gewone' simpele treinen, die meestal als stoptrein rijden), bij ICR/ICM rijtuigen en treinstellen (Koplopers en Eurofima-rijtuigen met rode bekleding) kan het denk ik wel. Deze staan vrij hoog op de rails. Bij DD-AR en DD-IRM (oude en nieuwe dubbeldekstreinstellen), Lint-41's (Syntus/Achterhoek) en DM90's ('Buffels') zal het niet lukken vanwege te lage 'railligging', uitstekende dieseltanks en dergelijke...

Overigens hoef je niet bang te zijn dat je ondergezeken of gekakt wordt, de buizen waar het toilet in loost zitten aan de zijkant van het treinstel, precies boven de rails (waarom het nou juist dáár zit...:confused: )

Chimera 31-10-2002 13:06

Citaat:

nare man schreef:

Overigens hoef je niet bang te zijn dat je ondergezeken of gekakt wordt, de buizen waar het toilet in loost zitten aan de zijkant van het treinstel, precies boven de rails (waarom het nou juist dáár zit...:confused: )

Om de rails stroever te maken :D:D:D

Onlyme 31-10-2002 14:09

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:


Kun jij mij trouwens eens uitleggen waarom er onderdruk onder een F-1 wagen zou heersen?

Het is wel eens toegepast in de F1, eind jaren zeventig geloof ik. Een grote compressor aan de onderkant van de auto, flappen aan de zijnkant zelfs geloof ik.
Op die manier zorgde die compressor er dus echt voor dat de auto naar de grond werd gezogen. Waarvoor? Grip natuurlijk...

Feestbeest nummer 1 31-10-2002 14:22

Ja, dat kan. Er was ergens eerder dit jaar een onbekende man of vrouw (weet het niet meer) die op het spoor was gaan liggen en toen was de intercity naar Utrecht over hem/haar heen geraasd en diegene was daarna vrolijk weer opgestaan en het perron opgeklommen. Ik geloof dat ze de indentiteit van die persoon niet meer achterhaald hebben, maar het is dus mogelijk, wat ongelooflijk is, aangezien de ruimte tussen onderkant trein en bielzen van het spoor maar 30 cm. bedraagt.

Chimera 31-10-2002 14:45

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:

Kun jij mij trouwens eens uitleggen waarom er onderdruk onder een F-1 wagen zou heersen?

Vanwege de vorm van de bodemplaat.

Boeing 747-400 31-10-2002 15:01

Citaat:

Chimera schreef:
Vanwege de vorm van de bodemplaat.
Hm, ik zal mijn Aerodynamica boek er eens op naslaan :D

Boeing 747-400 31-10-2002 15:28

Ik heb even gezocht, maar er mag bij F1-racing geen gebruikt gemaakt worden van het 'zuigen' naar de grond door gebruik te maken van vormgeving van de bodemplaat, of ventilatoren ofzo.

Citaat:

Introduction of Ground Effect Cars
The ground effect car was introduced by Team Lotus in their 1978 Formula 1 car. By shaping the underbody with appropriate channels, and using side pods to increase the effective area, the car provided much larger values of downforce. The idea, again, was simple. Ground effect was a known concept in aerodynamics. It just needed a technical solution to be fully exploited.

Effects of Legislations
The step from one development phase to another was interrupted by legislations aimed at cutting the aerodynamic downforce, to secure safe races besides great shows. This may seem a contradiction, because it seems to undermine the primary motivation of car racing: speed.
Bron: http://aerodyn.org/Annexes/Racing/racing.html

En dit werd toen ook gebruikt:
http://www.ddavid.com/formula1/images/bt46.jpg
Maar ook het gebruik van zo'n ventilator is nu verboden.

Citaat:

Rules changes for 1982 banning the use of movable skirts forced teams to reduce ground clearances to around 25mm in conjunction with an almost total lack of suspension movement.

1983 also saw the effective banning of ground effects with the requirement for flat bottoms.
Bron: http://www.ddavid.com/formula1/story...Ground-Effects


Zoals je ziet wordt het tegenwoordig dus niet meer gebruikt, en wordt de auto alleen maar op het asfalt gedrukt door de vleugels. Want immers, een platte bodem zorgt niet voor onderdruk...

damaetas 31-10-2002 15:50

dat is es op de droomfabriek geweest en toen moesten ze der een heleboel onderdelen onderuit halen.

saffie 31-10-2002 15:56

ja tuurlijk kan het!
of je het overleeft, weetk niet

of als je het wel overleeft maar alleen je benen deraf gereden worden zeg maar... iiiiieeuuuhhh bleegh :eek: :p

~Golvend Badeendje~ 31-10-2002 16:28

Ik zou het niet weten

Maar er stond wel een verhaal over in een verhalenbundel van Roald Dahl,dat verhaal heette De Zwaan geloof ik en een jochie werd door een paar anderen jongens onder een trein gebonden,hij had zich een beetje in de stenen ingegraven en zo werd hij niet geraakt.

Maar dat was dus bij een Engelse trein...

WolterB 31-10-2002 16:50

Citaat:

Just Johan schreef:
wel vervelend als iemand net de wc doortrekt :D
zo dacht ik er dus ook over

ontopic:

moet wel kunnen lijkt mij

Quiana 31-10-2002 16:54

Citaat:

saffie schreef:
ja tuurlijk kan het!
of je het overleeft, weetk niet

of als je het wel overleeft maar alleen je benen deraf gereden worden zeg maar... iiiiieeuuuhhh bleegh :eek: :p

denk ik ook...
Blaah.. *ril*
Lijkt me behoorlijk eng eiglijk.. :o ;)

nare man 31-10-2002 16:56

Citaat:

saffie schreef:
of als je het wel overleeft maar alleen je benen deraf gereden worden zeg maar... iiiiieeuuuhhh bleegh :eek: :p
Geloof me, als je benen eraf gereden worden door een trein overleef je het echt niet ;)

moenbase 31-10-2002 17:12

bij de metro moet het ook lukken lijkt me. of niet?

girlmetwijdebroeken 31-10-2002 17:19

k heb t ook wel us gehoord.. waarschijnlijk KAN het dus wel met een beetje geluk..
iehhg... lijkt me best heel eng

Boeing 747-400 31-10-2002 17:21

Citaat:

moenbase schreef:
bij de metro moet het ook lukken lijkt me. of niet?
Maar als je bij een metro de rails aanraakt word je wel geëlektrokuteerd volgens mij! :eek:

moenbase 31-10-2002 17:54

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:
Maar als je bij een metro de rails aanraakt word je wel geëlektrokuteerd volgens mij! :eek:
Nee, als het goed worden ze gevoed door die gele 'balk', daaronder zitten, lijkt mij, kabels.

Boeing 747-400 31-10-2002 18:28

Citaat:

moenbase schreef:
Nee, als het goed worden ze gevoed door die gele 'balk', daaronder zitten, lijkt mij, kabels.
Ah, maar ik heb eens op TV gezien dat 2 jongens een ijzeren staaf op het metro spoor gooide in London, en toen kwamen er allemaal vonken vanaf...

MissCzechMeOut 31-10-2002 18:30

pfffffff.... wat een discussie over zo'n onderwerp.

Ga zelf op de rails liggen dan kom je er snel genoeg achter.

Anne 31-10-2002 18:54

Volgens een verhaal van Roald Dahl kan het, maar ik ga het liever niet uitproberen. :D

moenbase 31-10-2002 19:05

Citaat:

Anneee schreef:
Volgens een verhaal van Roald Dahl kan het, maar ik ga het liever niet uitproberen. :D
Hangt er vanaf wat 't opbrengt :)
Biedt u maar iets. :p

moenbase 31-10-2002 19:10

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:
Ah, maar ik heb eens op TV gezien dat 2 jongens een ijzeren staaf op het metro spoor gooide in London, en toen kwamen er allemaal vonken vanaf...
Dan zou je toch ook vonken moeten zien wanneer de metro erover heen rijdt, of zit ik nou verkeerd? :)

Anne 31-10-2002 19:12

Citaat:

moenbase schreef:
Hangt er vanaf wat 't opbrengt :)
Biedt u maar iets. :p

Krijg je een zoen :p

Boeing 747-400 31-10-2002 22:13

Citaat:

moenbase schreef:
Dan zou je toch ook vonken moeten zien wanneer de metro erover heen rijdt, of zit ik nou verkeerd? :)
Een metro maakt toch geen kortsluiting? Naja, ik weet het ook niet precies, ik dacht dat die rails iig iets te doen had met de stroomtoevoer :)

moenbase 31-10-2002 22:27

Citaat:

Anneee schreef:
Krijg je een zoen :p
;) Kom maar op dan ;)

btw. Trein of metro?:p

moenbase 31-10-2002 22:31

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:

1) Een metro maakt toch geen kortsluiting?
2) Naja, ik weet het ook niet precies, ik dacht dat die rails iig iets te doen had met de stroomtoevoer :)

1) Is niet te hopen nee.
2) Metrorijtuigen serie 1, 2 en 3
Metrovoertuigen krijgen hun stroom uitsluitend via de derde rail langs de metrobaan.
http://www.ret.rotterdam.nl/bedrijf/metro/met_x.html


Hm, wat is die 3e rail? Rekenen ze die gele balk ook als 'kabel'rails/geleider. :confused:

Nm :) 't ging erom dat je er onder kunt liggen, volgens mij :D

Chimera 01-11-2002 09:59

Citaat:

moenbase schreef:

Hm, wat is die 3e rail? Rekenen ze die gele balk ook als 'kabel'rails/geleider. :confused:

Die gele balk is inderdaad de 3e rail waar die spanning op staat.

De londonse subway (The Tube) gebruikt een systeem met 2 extra rails. Een met een spanning van -210 volt DC, en een met een spanning van +530 DC. Het verschil tussen deze 2 is dus 640V DC, welke gebruikt wordt om de treinen aan te drijven. Dit zijn dus extra rails naast de normale, en het aanraken van beiden is dodelijk.

Je kunt daar kortsluiting veroorzaken door de 2 spannings rails met mekaar te verbinden, of door een van de spannings rails met de 'aarde' (gewone rails) te verbinden. Als je dit doet zie je trouwens niet 'een paar vonken', maar een hele flinke flits.

REIE 01-11-2002 11:48

In Nederland is het mogelijk om in de lengte tussen de rails te rijden, tijgje heeft al gezegd dat er minimaal 30 cm ruimte moet blijven. Ik heb ook die aflevering gezien van die priester. Als hij in België zo had gelegen was hij slechter af, want belgische treinen hebben onder een sleper (zo'n ding waar Maerklintreinen stroom mee afhalen). Deze sleper gaat over "krokodillen". Het is een langwerpig metalen toestel dat vlakbij de meeste seinen in de as van het spoor is geplaatst en instaat voor het doorsturen van de seingegevens naar de stuurpost van de trein.
In andere landen in Europa zijn lagere trein. Vaak zit een baanschuiver laag voor de trein gemonteerd die sneeuw en andere troep wegschuift om te voorkomen dat ze tussen de wielen komen. Typisch Amerikaanse stoomtreinen hadden een grote baanschuiver om bizons aan de kant te duwen...
http://www.toytrains1.com/images/trains/351000.jpg

DC, is dat wisselstroom?

REIE

Chimera 01-11-2002 12:01

Citaat:

REIE schreef:

DC, is dat wisselstroom?

DC = Direct Current = Gelijkstroom.
AC = Alternating Current = Wisselstroom.

DC is veel gevaarlijker omdat de stroom continu is, als je een 200VDC rails vastpakt laat je 'em ook niet meer los :D

the tourist 02-11-2002 18:22

Ik denk niet dat het kan, heb het ook nog nooit geprobeerd.

Rabbi Daniel 10-11-2002 19:47

Ach, die vrouw bij Utrecht Lunetten (had ik ook in de krant gelezen) heeft bewezen dat het kan. :D

Ik ga 't niet nadoen. :D
Lijkt me toch een béétje eng. :eek:

Maar goed, het kán dus wel... en er is al iemand zo lief geweest om testpersoon te spelen. :p :D


Overigens: grappige is dat het bij ICM niet zou kunnen, bij ICR wel.
ICM=Koploperstellen, IRM=intercitywagens... die zien er dus hetzelfde uit, met rode banken.
De ICR staan hoog, de ICM laag... viel me toevallig op toen ik een ICM-stel en een rij ICR-wagens naast elkaar zag in Zwolle. :)

kHebTrekInWatLekkers 10-11-2002 20:15

Citaat:

Fleet Admiral schreef:

Overigens: grappige is dat het bij ICM niet zou kunnen, bij ICR wel.
ICM=Koploperstellen, IRM=intercitywagens... die zien er dus hetzelfde uit, met rode banken.
De ICR staan hoog, de ICM laag... viel me toevallig op toen ik een ICM-stel en een rij ICR-wagens naast elkaar zag in Zwolle. :)


Haha..... wat grappig :rolleyes:

belleblaasbel 10-11-2002 20:16

tuurluk je moet ur maar net zinnin hebben..:S moet je wel ff wachten denk ik die treinen zijn tog altijd te laat... :p

REIE 10-11-2002 20:17

Citaat:

Fleet Admiral schreef:


Overigens: grappige is dat het bij ICM niet zou kunnen, bij ICR wel.
ICM=Koploperstellen, IRM=intercitywagens... die zien er dus hetzelfde uit, met rode banken.
De ICR staan hoog, de ICM laag... viel me toevallig op toen ik een ICM-stel en een rij ICR-wagens naast elkaar zag in Zwolle. :)

Vaak zit het laagste bij de draaistellen tussen de assen (vooral als ze aangedreven zijn), dan telt de hoogte van de bak niet.

REIE

Optima 11-11-2002 19:04

overdwars iig niet...

skyscraper 12-11-2002 18:30

Citaat:

Optima schreef:
overdwars iig niet...
niet? hmmm


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.