![]() |
Opstel in sms-taal - toekomst of gewoon triest?
Citaat:
Vet cool man, maar ook best wel triest. Heeft jou gebruik van de schrrftelijke nieuwe communicatietechnieken invloed op het taalgebruik in andere teksten van jou? Zelf als ik sms of chat gebruik ik enigzins afkortingen, maar eigenlijk niet eens echt veel, vooral niet in vergelijking met sommige anderen. emailen doe ik zoals het eigenlijk zou horen, dus gewoon normale teksten. Zal in de toekomst er een andere schrijftaal verschijnen door deze nieuwe technieken? |
Nee als ik bezig ben met een verslag/verhaal/what ever dan maak ik zeer weinig fouten... maar op het forum of in een sms zal het aan me reet roesten :)
Maar het nederlands wordt echt niet verVANGEN hoor... |
gewoon triest
|
:- = screaming, kijk dat snap ik dan weer niet :D
ik dacht male kids ofzo (piemeltje) |
Triest.
|
Ik had dat gelezen in de krant ja. Slecht gebeuren.
|
Citaat:
|
het is niet eens te lezen :confused: ik kwam er tenminste niet uit.
|
Citaat:
Ooit een keer heb ik nix met een X op mijn Nederlands boekverslag geschreven, jaa dat was wel ff confronterend, maar dit is gewoon ronduit triest.. |
Triest, waar gaat het heen met deze wereld?
|
Dat je je dat tegenwoordig moet afvragen..
TUURLIJK IS DÁT NIET DE TOEKOMST! |
Dit gaat echt ver! Kijk, op MSN, in smsjes en op forums gebruik ik ook dingen zoals nix en wnneer, in plaats van niks en wanneer...Mja, als je iets voor school doet, dan laat je dat toch wel uit je hoofd, lijkt mij!
|
Citaat:
|
Het is onleesbaar... maar ik denk niet dat dat de toekomst is..
Ik gebruik zelf op msn, op het forum en in meeltjes ook vaker afkortingen, maar dan meer dingen als idd, iig enzo.. Maar als ik gewoon wat moet schrijven gaat dat in helemaal goed Nederlands, zonder rare afkortingen :) |
kitkat reclame kom ik ook niet uit
|^| [_]> _[:::] q(^^)P <die snap ik nog steeds niet (de q was overigens hetzelfde als een omgedraaide p daar) dus misschien wordt het soms daarvoor gebruikt dan. |
[QUOTE]Avelon schreef:
kitkat reclame kom ik ook niet uit |^| -->huis ? [_]> -->kopje koffie ?? _[:::] deze snap ik ook niet q(^^)P <die snap ik nog steeds niet (de q was overigens hetzelfde als een omgedraaide p daar) Dat is een hoofd ofzo? Heel vaag inderdaad. |
[QUOTE]Hermione schreef:
Citaat:
ja ik dnk het of ja het was iets met een lekkere q(^^)p achter de kassa maar ik zie dr geen "wijf" ofzo in |
huis
koffie mobiel die q(^^)p is inderdaad vaag.. :D <=}}}}}}< is een vis ;) |
Echt belachelijk! Als ik die 'taal' op school moet gaan schrijven dan stap ik echt naar het ministerie van Onderwijs. H
Het is handig omdat te gebruiken in smsjes maar niet in het 'echte leven'. |
Ik vind het dieptriest. Wat dat betreft ben ik het dan weer zwaar eens met wat tacidvs altijd roept: "dicht in je moerstaal".
Ik vind niet dat je je eigen taal moet verwaarlozen. Ook al kun in je een andere taal 'makkelijker uit je voeten'. Vreselijk. |
Citaat:
|
Citaat:
een vriendin van mij zag die laatste twee tekens aan voor furby-ogen :D:D:D |
Citaat:
Dit vind ik toch wel een goed initiatief, net zoals de euro. Alleen heeft de euro ook andere redenen (eenheid voor concurrentie) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Esperanto is alleen maar leuk omdat het een laboratoriumtaal is, er is perfecte controle over te houden en je hebt dus geen fonetische of grammaticale uitzonderingen of onregelmatigheden die je in andere, geschiedkundig gevormde talen wel hebt.
Voor de rest ben ik tegen een wereldtaal en vind ik SMS-taal ook dom. Het komt de duidelijkheid ook helemaal niet ten goede. Ik typ sneller in normaal ABN dan in domme SMS-afkortingen. |
zo overdreven zoals dat voorbeeld zal het nooit zijn.. dat zou idd erg triest zijn... nederlands = nederlands en zal altijd zo blijven.
Maar sommige woorden zullen wel verkracht worden of eerder via een chat maniertje al sneller worden afgekort. Maar dat vind ik niet echt een probleem, zolang je maar duidelijk kunt maken dat het in de buurt komt van ABN. Of gewoon goed engels. Ook ik heb in verslagen wel es de neiging trouwens om het taaltje via internet/sms te gebruiken, zonder dat ik het in de gaten heb. Maar overkijken is de oplossing daarop natuurlijk :) |
Triest.
|
C to the HANCELESS
|
Walgelijk. :|
|
verschrikkelijk, ik typ werkstukken etc foutloos, maar hier op t forum, in smsjes en op msn typ ik opzettelijkt met fouten.
als j het serieus bedoeld ik het zeer triest. |
Enigste wat ik aan moderne taal in zoiets de neiging toe heb om te gebruiken zijn smilies, maar dat is alles...
|
ach alle breezersletten zullen het wel gaan gebruiken, maar ja die komen ook niet verder dan t ito. of bestaat dat al niet meer.
|
triest en past ook niet op lifestyle.
Kantine mischien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vond het wel grappig (y). Maar daarom zeg ik niet dat het goed is. Dat het toekomst zou kunnen zijn, is gewoon onzin. Maar als ik het goed zie, reageerd hier iedereen met triest.
Ik had bijna 2 jaar geleden een gesprek over smilies. Dat je ook gebruikt als je een brief of een kleine boodschap schrijft naar iemand, dus dat je ook enorm moest oppassen dat je ze niet gebruikt bij schoolopdrachten. Is dat dan ook triest? :confused: Ik denk dat iedereen die wel eens op MSN/ICQ/chat/... zit, afkortingen gebruikt. En als ik kijk naar de mensen die zich toevoegen bij mijn MSN / ICQ, dan zitten er daar ook een hele resume, die steeds én overvloedig afkortingen gebruiken. Zijn die dan allemaal triest? :confused: |
Citaat:
|
Das wel heel ernstig
|
Als ik nou een linguïst was, zou ik het fascinerend vinden. SMS taal is een combinatie van schrijftaal, afkortingen, fonetisch taalgebruik en beeldtaal. Ge-wel-dig. Alles zit er in, en het is volkomen spontaan ontstaan uit de beperkingen van het SMS verkeer. (te langzaam, te weinig ruimte). Wat je noemt een levende taal.
Maar ik ben iemand die zich al ergert aan teveel typo's, laat staan taal- en stijlfouten. Ik vind dat een gebrek aan respect voor je lezer. Schrijf correct, of doe het mondeling. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het ultra-extreem triest
|
Citaat:
|
Heel erg triest.
Nu wil ik niet overkomen als een ouwe lul, maar dit valt bij mij onder "verloedering van de matschappij" |
Mijn smsjes zijn ook zeer zelden in die typische SMS taal. Ik gebruik dus altijd normale taal, zoals ik ook hier op het forum typ. Daar zal voor mij geen verandering in komen. Ook denk ik dus niet dat dit de toekomst zal worden. Hopelijk niet.
|
heeeeeeeel misschien de toekomst maar ik vind het triest zeeeeeeer triest
|
Lmd, erg triest. :S
Citaat:
als imo, ed, etc, mja, is wel te begrijpen vind ik. Als ik irl een opstel oid moet schrijven, doe 'k dat in normale taal.. Citaat:
|
Ik vind het ook op z'n zachtst uitgedrukt geen positieve ontwikkeling, maar denk wel dat het onvermijdelijk is dat dit taalgebruik invloed heeft op het Nederlands. Wanneer steeds meer mensen afkortingen of woorden gebruiken, ook informeel, die nu taalkundig gezien niet juist zijn, zullen die woorden (onbewust?) op den duur gangbaar zijn en geaccepteerd worden en wel ABN worden... zonde, althans, dat is mijn mening...
|
*puke*
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23. |