![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vet cool man, maar ook best wel triest. Heeft jou gebruik van de schrrftelijke nieuwe communicatietechnieken invloed op het taalgebruik in andere teksten van jou? Zelf als ik sms of chat gebruik ik enigzins afkortingen, maar eigenlijk niet eens echt veel, vooral niet in vergelijking met sommige anderen. emailen doe ik zoals het eigenlijk zou horen, dus gewoon normale teksten. Zal in de toekomst er een andere schrijftaal verschijnen door deze nieuwe technieken? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind het dieptriest. Wat dat betreft ben ik het dan weer zwaar eens met wat tacidvs altijd roept: "dicht in je moerstaal".
Ik vind niet dat je je eigen taal moet verwaarlozen. Ook al kun in je een andere taal 'makkelijker uit je voeten'. Vreselijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
een vriendin van mij zag die laatste twee tekens aan voor furby-ogen ![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit vind ik toch wel een goed initiatief, net zoals de euro. Alleen heeft de euro ook andere redenen (eenheid voor concurrentie) |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Esperanto is alleen maar leuk omdat het een laboratoriumtaal is, er is perfecte controle over te houden en je hebt dus geen fonetische of grammaticale uitzonderingen of onregelmatigheden die je in andere, geschiedkundig gevormde talen wel hebt.
Voor de rest ben ik tegen een wereldtaal en vind ik SMS-taal ook dom. Het komt de duidelijkheid ook helemaal niet ten goede. Ik typ sneller in normaal ABN dan in domme SMS-afkortingen. |
![]() |
|
zo overdreven zoals dat voorbeeld zal het nooit zijn.. dat zou idd erg triest zijn... nederlands = nederlands en zal altijd zo blijven.
Maar sommige woorden zullen wel verkracht worden of eerder via een chat maniertje al sneller worden afgekort. Maar dat vind ik niet echt een probleem, zolang je maar duidelijk kunt maken dat het in de buurt komt van ABN. Of gewoon goed engels. Ook ik heb in verslagen wel es de neiging trouwens om het taaltje via internet/sms te gebruiken, zonder dat ik het in de gaten heb. Maar overkijken is de oplossing daarop natuurlijk ![]()
|
Ik vond het wel grappig
![]() Ik had bijna 2 jaar geleden een gesprek over smilies. Dat je ook gebruikt als je een brief of een kleine boodschap schrijft naar iemand, dus dat je ook enorm moest oppassen dat je ze niet gebruikt bij schoolopdrachten. Is dat dan ook triest? ![]() Ik denk dat iedereen die wel eens op MSN/ICQ/chat/... zit, afkortingen gebruikt. En als ik kijk naar de mensen die zich toevoegen bij mijn MSN / ICQ, dan zitten er daar ook een hele resume, die steeds én overvloedig afkortingen gebruiken. Zijn die dan allemaal triest? ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Als ik nou een linguďst was, zou ik het fascinerend vinden. SMS taal is een combinatie van schrijftaal, afkortingen, fonetisch taalgebruik en beeldtaal. Ge-wel-dig. Alles zit er in, en het is volkomen spontaan ontstaan uit de beperkingen van het SMS verkeer. (te langzaam, te weinig ruimte). Wat je noemt een levende taal.
Maar ik ben iemand die zich al ergert aan teveel typo's, laat staan taal- en stijlfouten. Ik vind dat een gebrek aan respect voor je lezer. Schrijf correct, of doe het mondeling.
|||
Lmd, erg triest.
![]() Citaat:
als imo, ed, etc, mja, is wel te begrijpen vind ik. Als ik irl een opstel oid moet schrijven, doe 'k dat in normale taal.. Citaat:
|
Ik vind het ook op z'n zachtst uitgedrukt geen positieve ontwikkeling, maar denk wel dat het onvermijdelijk is dat dit taalgebruik invloed heeft op het Nederlands. Wanneer steeds meer mensen afkortingen of woorden gebruiken, ook informeel, die nu taalkundig gezien niet juist zijn, zullen die woorden (onbewust?) op den duur gangbaar zijn en geaccepteerd worden en wel ABN worden... zonde, althans, dat is mijn mening...
|
![]() |
|
|