![]() |
Biologie: verschil MEIOSE en MITOSE
Wat is kort gezegd het verschil tussen meiose en mitose? :confused:
|
Er is niet 1 verschil, zo kan je dat niet zeggen. Maar zo kort mogelijk gezegd;
mitose heeft 4 belangrijke fasen; 1. profase -> spiralisatie en verdwijnen van kernmembraan 2. metafase -> rangschikking van gespiraliseerde chromosomen en vroming spoelfiguur 3. anafase -> uiteentrekken van de chromatiden 4. telofase -> iedere celpool krijgt weer 2n chromosomen en twee nieuwe kernmembranen ontstaan Vervolgens is er nog de interfase, dat is zeg maar de 'tussenfase' daarna gaat de deling weer opnieuw beginnen. En nu meiose; Bestaat uit meiose-I en meiose-II Meiose-I heeft 4 fasen; 1. profase I -> spiralisatie en kernmembraan verdwijnt 2. metafase I -> rangschikking van homologe chromosomenparen, crossing-over kan optreden en het spoelfiguur vormt zicht 3. anafase I -> van ieder paar wordt één chromosoom naar elke celpool getrokken 4. telofase I -> iedere celpool krijgt n chromosomen Meiose-II heeft ook 4 fasen; 1. profase II -> kernmembraan verdwijnt 2. metafase II -> rangschikking van chromosomen en vorming spoelfiguur 3. anafase II -> uiteentrekken van chromatiden 4. telofase II -> in iedere celpool komen weer n crhomosomen, deze bestaan nu uit 1 streng. De chromosomen despiraliseren en het kernmembraan ontstaat. Er bestaat dussen meiose-I en -II ook nog de interkinese, dat is de fase tussen meiose-I en -II dus. Ik weet niet of je een binas hebt, maar daar staan iig de fasen duidelijk weergegeven met plaatjes. De verschillen lijken me dus nu wel duidelijk, toch? |
mitose is een cel deling. 1 moeder cel en twee dochtercellen.
meiose is een cel deling waarbij geslachtscellen worden geproduceert. Iedere geslachtcel heeft slechts de helft van het dna dat een normale cel zou hebben ( want twee geslachtcellen vormen weer 1 normale cel ei "zygote"). Er is dus 1 moeder cel en 4 dochtercellen. Dit is bij de productie van zaadcellen zo. Bij de productie van eicellen is slechts 1 van de vier dochtercellen bruikbaar, omdat die verreweg het grootste is van allemaal. genoeg? |
meiose= reductiedeling waaruit geslachtscellen onstaan en die zich in de geslachtscellen afspelen..
mitose= groeideling waarbij uit 2 chromossomen, er 4 komen. Bij de miose neemt het aantal chromossomen dus af, terwijl dit zich bij de mitose juist doet toenemen. Dit was mijn ezelsbruggetje altijd. Ga voor een gedetailleerdere uitleg/ annimatie naar www.bioplek.org |
Citaat:
|
Okee, bedankt allemaal! Ik geloof dat ik er nu al meer van snap. Maar dan nog 1 vraagje: wat zijn chromatiden?
X |
Citaat:
een chromatiden zijn elk van beide lijnen waarin een chromosoom zich tijdens de mitose verdeelt |
Citaat:
|
In feite heeft voor dat de meiose plaats heeft kunnen vinden toch ook eerts mitose hier plaats moeten vinden?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11. |