Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2003, 10:27
summer1986
summer1986 is offline
Wat is kort gezegd het verschil tussen meiose en mitose?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2003, 10:42
Verwijderd
Er is niet 1 verschil, zo kan je dat niet zeggen. Maar zo kort mogelijk gezegd;

mitose heeft 4 belangrijke fasen;

1. profase -> spiralisatie en verdwijnen van kernmembraan
2. metafase -> rangschikking van gespiraliseerde chromosomen en vroming spoelfiguur
3. anafase -> uiteentrekken van de chromatiden
4. telofase -> iedere celpool krijgt weer 2n chromosomen en twee nieuwe kernmembranen ontstaan

Vervolgens is er nog de interfase, dat is zeg maar de 'tussenfase' daarna gaat de deling weer opnieuw beginnen.

En nu meiose;
Bestaat uit meiose-I en meiose-II

Meiose-I heeft 4 fasen;

1. profase I -> spiralisatie en kernmembraan verdwijnt
2. metafase I -> rangschikking van homologe chromosomenparen, crossing-over kan optreden en het spoelfiguur vormt zicht
3. anafase I -> van ieder paar wordt één chromosoom naar elke celpool getrokken
4. telofase I -> iedere celpool krijgt n chromosomen

Meiose-II heeft ook 4 fasen;

1. profase II -> kernmembraan verdwijnt
2. metafase II -> rangschikking van chromosomen en vorming spoelfiguur
3. anafase II -> uiteentrekken van chromatiden
4. telofase II -> in iedere celpool komen weer n crhomosomen, deze bestaan nu uit 1 streng. De chromosomen despiraliseren en het kernmembraan ontstaat.

Er bestaat dussen meiose-I en -II ook nog de interkinese, dat is de fase tussen meiose-I en -II dus.

Ik weet niet of je een binas hebt, maar daar staan iig de fasen duidelijk weergegeven met plaatjes.
De verschillen lijken me dus nu wel duidelijk, toch?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 10:44
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
mitose is een cel deling. 1 moeder cel en twee dochtercellen.
meiose is een cel deling waarbij geslachtscellen worden geproduceert. Iedere geslachtcel heeft slechts de helft van het dna dat een normale cel zou hebben ( want twee geslachtcellen vormen weer 1 normale cel ei "zygote"). Er is dus 1 moeder cel en 4 dochtercellen. Dit is bij de productie van zaadcellen zo. Bij de productie van eicellen is slechts 1 van de vier dochtercellen bruikbaar, omdat die verreweg het grootste is van allemaal.

genoeg?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 10:51
Miess
Miess is offline
meiose= reductiedeling waaruit geslachtscellen onstaan en die zich in de geslachtscellen afspelen..
mitose= groeideling waarbij uit 2 chromossomen, er 4 komen.
Bij de miose neemt het aantal chromossomen dus af, terwijl dit zich bij de mitose juist doet toenemen.

Dit was mijn ezelsbruggetje altijd. Ga voor een gedetailleerdere uitleg/ annimatie naar www.bioplek.org
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 10:53
Miess
Miess is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-05-2003 @ 11:42:
Er is niet 1 verschil, zo kan je dat niet zeggen. Maar zo kort mogelijk gezegd;

mitose heeft 4 belangrijke fasen;

1. profase -> spiralisatie en verdwijnen van kernmembraan
2. metafase -> rangschikking van gespiraliseerde chromosomen en vroming spoelfiguur
3. anafase -> uiteentrekken van de chromatiden
4. telofase -> iedere celpool krijgt weer 2n chromosomen en twee nieuwe kernmembranen ontstaan

Vervolgens is er nog de interfase, dat is zeg maar de 'tussenfase' daarna gaat de deling weer opnieuw beginnen.

En nu meiose;
Bestaat uit meiose-I en meiose-II

Meiose-I heeft 4 fasen;

1. profase I -> spiralisatie en kernmembraan verdwijnt
2. metafase I -> rangschikking van homologe chromosomenparen, crossing-over kan optreden en het spoelfiguur vormt zicht
3. anafase I -> van ieder paar wordt één chromosoom naar elke celpool getrokken
4. telofase I -> iedere celpool krijgt n chromosomen

Meiose-II heeft ook 4 fasen;

1. profase II -> kernmembraan verdwijnt
2. metafase II -> rangschikking van chromosomen en vorming spoelfiguur
3. anafase II -> uiteentrekken van chromatiden
4. telofase II -> in iedere celpool komen weer n crhomosomen, deze bestaan nu uit 1 streng. De chromosomen despiraliseren en het kernmembraan ontstaat.

Er bestaat dussen meiose-I en -II ook nog de interkinese, dat is de fase tussen meiose-I en -II dus.

Ik weet niet of je een binas hebt, maar daar staan iig de fasen duidelijk weergegeven met plaatjes.
De verschillen lijken me dus nu wel duidelijk, toch?
kort??
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:27
summer1986
summer1986 is offline
Okee, bedankt allemaal! Ik geloof dat ik er nu al meer van snap. Maar dan nog 1 vraagje: wat zijn chromatiden?

X
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef op 02-05-2003 @ 11:53:
kort??
't Kán niet kort, 't zijn allemaal fasen en dit verschillen weer van elkaar... Het kan serieus niet in 1 of 2 zinnen, niet alles is zo simpel hoor...

een chromatiden zijn elk van beide lijnen waarin een chromosoom zich tijdens de mitose verdeelt
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
summer1986 schreef op 02-05-2003 @ 12:27:
Okee, bedankt allemaal! Ik geloof dat ik er nu al meer van snap. Maar dan nog 1 vraagje: wat zijn chromatiden?

X
Als een cel zich gaat delen, worden de chromosomen verdubbeld. Anders kan je immers geen identieke cel krijgen. Deze twee chromosomen gaan aan elkaar vast zitten, en dan heten het chromatiden
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 20:17
maaike0
maaike0 is offline
In feite heeft voor dat de meiose plaats heeft kunnen vinden toch ook eerts mitose hier plaats moeten vinden?
Oud 10-05-2003, 12:03
Verwijderd
Citaat:
maaike0 schreef op 05-05-2003 @ 21:17:
In feite heeft voor dat de meiose plaats heeft kunnen vinden toch ook eerts mitose hier plaats moeten vinden?
Bijna, alleen de anafase (waarbij de chromatiden in het midden gaan liggen) is anders. Want hierbij worden de chromatiden nog niet uit elkaar getrokken, maar worden ze naar het poolkapje toegebracht. Pas bij een tweede soort deling ( Meiose II) worden de chromatiden uit elkaar gehaald, zodat er maar de helft van het aantal chromosomen in een geslachtscel terechtkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten