Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   kcv (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=478090)

<<Latin*Metal>> 16-05-2003 02:31

kcv

Latijn..okey...grieks..okey...kc..huh???
plies somebody? :)

lucy48 16-05-2003 08:56

Wat is nu precies je vraag??

<<Latin*Metal>> 16-05-2003 13:03

Citaat:

lucy48 schreef op 16-05-2003 @ 08:56:
Wat is nu precies je vraag??
Ik heb daar nog nooit van gehoord :o Of iemand me plies kan uitleggen waar dat voor staat en wat dat betekent...thanx

lucy48 16-05-2003 13:40

Klassieke Culturele Vorming
Krijg je les over allerei verhalen en gebeurtenissen uit de klassieke oudheid.
Paar verhaaltjes lezen, werkstukje maken, paar avondjes een voorstelling bezoeken, toneelstukje opvoeren, Romereis voorbereiden, stelt allemaal niet zoveel voor, je leert in ieder geval niet zoveel, maar het is wel leuk en het zijn wel gezellige lessen.

Dminor 16-05-2003 16:25

Citaat:

lucy48 schreef op 16-05-2003 @ 14:40:
Klassieke Culturele Vorming
Krijg je les over allerei verhalen en gebeurtenissen uit de klassieke oudheid.
Paar verhaaltjes lezen, werkstukje maken, paar avondjes een voorstelling bezoeken, toneelstukje opvoeren, Romereis voorbereiden, stelt allemaal niet zoveel voor, je leert in ieder geval niet zoveel, maar het is wel leuk en het zijn wel gezellige lessen.

Jij hebt een ander beeld van kcv dan ik. Ik neem ontzettend veel kennis op tijdens de kcv-lessen. Op dit moment zijn we bezig met de filosofen van de oudheid. Van natuurfilosofen tot neo-platonici. :)
Ook hebben we het gehad over beeldhouwkunst, vazen en tragedies/komedies van de oude Grieken en Romeinen. We moesten zelf een redevoering houden uit naam van een beroemd Grieks of Romeins figuur en we leren de geschiedenis van de Peleponnesische oorlogen en over de leefwijze in de Oudheid, enz.

De filosofen vind ik tot nu toe het leukst. :)
Ja, en de Romereis natuurlijk, maar ik weet niet of je dat mag meetellen. (Was namelijk ook voor alleen Latinisten en Graecisten.)

lucy48 17-05-2003 14:42

Citaat:

Dminor schreef op 16-05-2003 @ 17:25:
Jij hebt een ander beeld van kcv dan ik. Ik neem ontzettend veel kennis op tijdens de kcv-lessen. Op dit moment zijn we bezig met de filosofen van de oudheid. Van natuurfilosofen tot neo-platonici. :)
Ook hebben we het gehad over beeldhouwkunst, vazen en tragedies/komedies van de oude Grieken en Romeinen. We moesten zelf een redevoering houden uit naam van een beroemd Grieks of Romeins figuur en we leren de geschiedenis van de Peleponnesische oorlogen en over de leefwijze in de Oudheid, enz.

Ja, en de Romereis natuurlijk, maar ik weet niet of je dat mag meetellen. (Was namelijk ook voor alleen Latinisten en Graecisten.)

Ja, die kennis het ik inderdaad ook allemaal 'opgenomen', om met jouw woorden te spreken, maar die heb ik inmiddels ook wel weer allemaal 'afgegeven'. Ik weet echt niet meer wat het wereldbeeld van Plato was, of hoe Socrates tegen de wereld aankeek, maar ik kan mij inderdaad wel voorstellen dat je als je er in geïnteresseerd bent, er wel wat van opsteekt
(Is KVC dan niet alleen voor Latinisten en Graecisten??)

Dminor 17-05-2003 14:52

Citaat:

lucy48 schreef op 17-05-2003 @ 15:42:

(Is KVC dan niet alleen voor Latinisten en Graecisten??)

Jawel, maar er waren ook mensen mee die geen kcv hadden, maar wel Latijn of Grieks (dat mag bij ons ja).

Olafant 17-05-2003 15:28

Je kan het misschien het beste vergelijken met wat vroegen mythologie was op school.

Leo Nellissen 19-05-2003 08:06

Citaat:

Dminor schreef op 17-05-2003 @ 15:52:
Jawel, maar er waren ook mensen mee die geen kcv hadden, maar wel Latijn of Grieks (dat mag bij ons ja).
Dit is interessant: een leerling in de bovenbouw die wel Latijn of Grieks doet en geen KCV?
Krijgt zo'n leerling straks een gymnasiumdiploma?
Welke school is dit?

<<Latin*Metal>> 19-05-2003 14:38

Thank you all very much ;)

lucy48 19-05-2003 17:28

Citaat:

Leo Nellissen schreef op 19-05-2003 @ 09:06:
Dit is interessant: een leerling in de bovenbouw die wel Latijn of Grieks doet en geen KCV?
Welke school is dit?

Vraag het me ook af
Ik denk dat het andersom bedoeld was, wel kcv, geen la/gr

perseus 19-05-2003 19:14

Citaat:

Leo Nellissen schreef op 19-05-2003 @ 09:06:
Welke school is dit?

Volgens mij zijn de eisen voor een gymnasiumdiploma dat je VWO doet, op een moment Grieks en Latijn tegelijkertijd hebt gevolgd, en in 1 van deze 2 vakken eindexamen doet. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben..

Olafant 19-05-2003 19:30

Citaat:

Dminor schreef op 17-05-2003 @ 15:52:
hebben die dan ckv?

lucy48 20-05-2003 08:15

Citaat:

lafjuh schreef op 19-05-2003 @ 20:30:
hebben die dan ckv?
Misschien mochten ze kiezen

Veenbes 15-06-2003 10:55

Het enige dat wij tijdens de KCV-lessen doen is toneelspelen en dan aan het eind van het jaar een uitvoering, iedereen krijgt daar dan hetzelfde punt voor en dat is dan je schoolexamen :cool: . Heel leuk en leerzaam, maar we krijgen dus niet echt les. Verder doen we aan voorbereiding voor de Romereis in september.

lucy48 15-06-2003 11:40

Citaat:

Veenbes schreef op 15-06-2003 @ 11:55:
Het enige dat wij tijdens de KCV-lessen doen is toneelspelen en dan aan het eind van het jaar een uitvoering, iedereen krijgt daar dan hetzelfde punt voor en dat is dan je schoolexamen :cool: . Heel leuk en leerzaam, maar we krijgen dus niet echt les. Verder doen we aan voorbereiding voor de Romereis in september.
wat vreemd dat je niet op elke school (ongeveer) hetzelfde doet, wij moesten best veel leren altijd

de abt van sion 15-06-2003 21:38

Citaat:

lucy48 schreef op 15-06-2003 @ 12:40:
wat vreemd dat je niet op elke school (ongeveer) hetzelfde doet, wij moesten best veel leren altijd

Krummeltje 17-06-2003 09:05

Wat? Ik (ga naar 6V) heb KCV net afgesloten met een eindwerkstuk. Ik moest een werkstuk van 60 uur maken plus een presentatie. Bovendien hebben we voor Rome twee werkstukken moeten maken en een presentatie en hebben we in 4V / 5V vier proefwerken gehad.

Ik sta trouwens nu gemiddeld een negen op mijn eindlijst, dus echt vreselijk moeilijk is het niet, maar bij ons is het echt veel en veel zwaarder dan dat stomme culturele kleuter vorming... en dan staan er wel dezelfde uren voor... argh!

@Moon 17-06-2003 20:24

Citaat:

Dminor schreef op 16-05-2003 @ 17:25:
Whaaa!! Die filosofen vond ik juist verschrikkelijk. Ga je een beetje filosoferen. Bah. Ik werd totaal gek al bij de eerste les. Vraagt de docent: Is de stoel is? :confused: Snapte dr geen hol van. Verder zijn sommige verhalen wel leuk, alleen die 40uur lezen is echt zwaar klote.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.