![]() |
Eiwitbepaling [sk]
Misschien heeft iemand de examenbundel sk (2002-2003) bij de hand... de opgave eiwitbepaling pg 153; de eerste vraag (vr 12); hoe weet je hoe deze redoxreactie in elkaar zit?
En dan vr 13; je krijgt ineens erg veel gegevens waaruit je niet alles nodig hebt :confused: hoe ga jij hier te werk? Als ik het ant zie snap ik het wel; maar af en toe kan ik echt zelf niet op zulke dingen komen :( dus mss heb jij een goede tip hoe je zoiets het beste kan aanpakken... Poeh ik voel me wel een stumperd en dat na al die jaar sk :rolleyes: |
Citaat:
w8 ff |
Citaat:
|
Klein momentje, 12 kan ik je uitleggen, 13 vond ik zeg ook weat lastig.. Maar die probeer ik daarna ff:)
Maar als je 5 minuutjes hebt, dan heb ik tijd..:) |
dit gaat over vwo neem ik aan??? Op havo hoef je geen redoxreacties namelijk....
Misschien overbodig, maar toch:) |
Citaat:
|
NOg heel ff w88 hoor:o Zit nl te klaverjassen op spelpunt ffies, dus het potje is nog niet helemaal afgelopen en is zo lullig om dan te gaan he;)
|
Citaat:
|
Vraag 12:
Je weet de reactieproducten van de reacite; CO2, SO2, NH4(+), H2O Je weet dat er een reactie plaatsvindt tussen zwavelzuur (H2SO4) en amino-ethaanzuur (C2H5O2N) Binas tabel 48: SO4(2-) + 4 H(+) + 2e- --> SO2 + 2 H2O Ik neem aan dat je dit nog snapt? Nu heb je in ieder geval al die SO2 & H2O laten ontstaan, dit is dan ook 1 halfvergelijking.. De andere halfvergelijking moet je zelf opstellen. C2H5O2N + ? --> iig NH4+ & CO2 (Snap je het tot dusver?) |
OMG :confused:
Deze examens worden echt een ramp! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
volgens mij is deze zondag middag geen geschikt moment voor sk :p |
He; ik moet weer gaan...
Als je zin en tijd hebt, wil je dan nog ff die andere vragen beantwoorden; dan zie ik ze vanavond wel... maar ja als je geen zin hebt hoeft het niet hoor!!! |
Citaat:
Er moet dus een stofje bij waar O's & H's inzitten; H2O Dan wordt het dus: C2H5O2N + H20 --> iig NH4+ & CO2 Nu ga je kijken om een kloppende reactie te krijgen. Eerst probeer je of 1 C2H5O2N genoeg is. Dan zou er 2 CO2 ontstaan (want dan heb je tenslotte 2 C's ), maar er moeten dan 2 O's bij, in plaats van 1 die over is bij de H2O, you see? Dus: 2 H2O Nu heb je dus al: C2H5O2N + 2 H20 -> NH4+ + 2 CO2 OKe, dan gaan we naar NH4+ kijken. NH4+ heeft 1 N nodig, die is er. Hij heeft 4 H's nodig, die zijn er ook voldoende. Er zijn nu zelfs 5 H+ over...! Dus de halfreactie wordt: C2H5O2N + 2 H2O -> NH4+ + 2 CO2 + 5 H+ + 6e- (Die 6e- omdat de lading rechts 6+ is (bij de NH4 1 + en bij de H 5+...) Snap je het zo tot nu toe? |
Dit is dus zeg maar meer goochelen met getallen ofzo, maar zo klopt het wel... Zonder er al te veel bij na te denken:)
Vervolgens kan je die halfvergelijkingen optellen na de 1e x3 te doen(want dat is 2e-)... |
Citaat:
|
Citaat:
13 vidn ik zelf ook erg moeilijk:( Dus die kan misschien beter iemand anders uitleggen.. met het antwoordmodel snap ik hem wel, maar ik zou er zelf nooit opkomen.. |
Citaat:
THNX voor deze vraag (y) |
Citaat:
dat wordt nog iets op mijn examen :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44. |