Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Vraag 12:
Je weet de reactieproducten van de reacite; CO2, SO2, NH4(+), H2O Je weet dat er een reactie plaatsvindt tussen zwavelzuur (H2SO4) en amino-ethaanzuur (C2H5O2N) Binas tabel 48: SO4(2-) + 4 H(+) + 2e- --> SO2 + 2 H2O Ik neem aan dat je dit nog snapt? Nu heb je in ieder geval al die SO2 & H2O laten ontstaan, dit is dan ook 1 halfvergelijking.. De andere halfvergelijking moet je zelf opstellen. C2H5O2N + ? --> iig NH4+ & CO2 (Snap je het tot dusver?) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Er moet dus een stofje bij waar O's & H's inzitten; H2O Dan wordt het dus: C2H5O2N + H20 --> iig NH4+ & CO2 Nu ga je kijken om een kloppende reactie te krijgen. Eerst probeer je of 1 C2H5O2N genoeg is. Dan zou er 2 CO2 ontstaan (want dan heb je tenslotte 2 C's ), maar er moeten dan 2 O's bij, in plaats van 1 die over is bij de H2O, you see? Dus: 2 H2O Nu heb je dus al: C2H5O2N + 2 H20 -> NH4+ + 2 CO2 OKe, dan gaan we naar NH4+ kijken. NH4+ heeft 1 N nodig, die is er. Hij heeft 4 H's nodig, die zijn er ook voldoende. Er zijn nu zelfs 5 H+ over...! Dus de halfreactie wordt: C2H5O2N + 2 H2O -> NH4+ + 2 CO2 + 5 H+ + 6e- (Die 6e- omdat de lading rechts 6+ is (bij de NH4 1 + en bij de H 5+...) Snap je het zo tot nu toe? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() 13 vidn ik zelf ook erg moeilijk ![]() |
![]() |
||