![]() |
Grootscheepse fouilleer-actie op Schiphol
Uitgegeven: 21 mei 2003 11:13
Laatst gewijzigd: 21 mei 2003 11:26 SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol is woensdag met een grootscheepse actie preventief fouilleren bezig. De dienst beschikt over informatie dat er mensen op de luchthaven zijn, die met wapens rondlopen. Het gaat volgens een woordvoerder van de marechaussee onder meer om gewapende criminelen, die drugskoeriers proberen te beroven. Ook vormen personen met wapens een andere dreiging, zegt hij. "Luchthavens zijn belangrijke mogelijke doelen voor terroristen." In het eerste half uur van de controle is er al een persoon aangehouden. Hij had een vuurwapen bij zich. Op Schiphol mag sinds begin mei preventief worden gefouilleerd. Dat is echter alleen toegestaan na een opdracht van de burgemeester van Haarlemmermeer. Die is verantwoordelijk voor de veiligheid op de luchthaven. Aan de actie nemen ongeveer 130 marechaussees deel. Er zijn eenheden van de mobiele eenheid (ME), speciale aanhoudingseenheden en honden actief. De honden speuren onder meer naar vuurwapens en explosieven. Ripdealers De marechaussee onderkent al enige tijd de problemen van de zogenoemde "ripdealers" op Schiphol. Op de luchthaven beroven zij geregeld drugskoeriers, die bijvoorbeeld met vluchten uit Suriname of uit de Nederlandse Antillen aankomen, van hun smokkelwaar. Dat gaat dan vaak met veel geweld en onder dreiging van vuurwapens gepaard. Wat denken jullie, zal het helpen of niet? doen ze het echt vanwege die rip dealers, of komt het omdat amerika ineens de kleur oranje ofzo heeft uitgeroepen? |
Natuurlijk heeft het nut omdat er een aantal vuurwapens en wat drugs worden gevonden. Maar mensen moeten niet de illusie krijgen dat het veel veiliger wordt nu er ineens 130 marechaussees rondlopen. Als er echt een aanslag gepleegd wordt op Schiphol (welke kans ongelooflijk klein is, nog los van het feit dat terroristen er helemaal geen belang bij hebben) helpt die extra controle écht niet. Dat vliegen ze wel een vliegtuig rechtstreek de vertrekhal binnen of iets dergelijks.
Wat betreft die ripdealers: ik denk niet dat het daar specifiek om gaat. Het is gewoon een groot probleem, die bolletjesslikkers. Vooral het feit dat ze door het strafrecht aangepakt moeten worden schiet bij mij nogal in het verkeerde keelgat. Deze mensen moet je niet pakken via het strafrecht, dat heeft geen enkele zin. Dat heeft zo ongeveer de hele rechtspraak en doctrine ook al onderschreven. Er zit alleen zo'n stomme Gristelijke hond op Justitie, een incapabel, zeer middelmatig juristje, wat denkt dat hij dit allemaal kan oplossen door maar harder te straffen en meerdere mensen in één cel te stoppen (iets waar overigens ook het héle gevangeniswezen, van hoog tot laag, plus de doctrine penitentiair recht, tegen is). Bah (n) |
Preventief fouilleren is nog maar net ingevoerd en iedereen wil er opeens gebruik van maken. Hier in Utrecht ook al. Een kindje krijgt een autootje en de hele familie wil er opeens ook mee spelen. :rolleyes:
|
k hoorde net op het nieuws trouwens dat ze iemand hebben aangehouden met een doorgeladen wapen.
|
Citaat:
ik vermoed dat dit soort acties niet echt werken sinds ze van te voren worden geplanned... en ik denk dat er genoeg insiders op schiphol rondlopen die de 'boosdoeners' even waarschuwen.. want 't is imo bewezen dat iedereen op schiphol kan werken... |
Was dit nu echt nodig? Ik geloof niet zo in preventief fouilleren op deze manier. Als je taxi-chauffeurs fouillert op zoek naar bolletjesslikkers, ben ik bang dat je weinig succes hebt...
|
Citaat:
|
Was hoog tijd.
Van mij mogen er wel (veel) vaker zulke acties komen, overal. Met name in probleemwijken, uiteraard. Preventief fouilleren is een goede manier om criminaliteit aan te pakken. |
Aan de ene kant is het goed dat dit soort acties worden uitgevoerd want ze zijn zo te zien met resultaat.
Aan de andere kant is het onlogisch dat dit soort acties eenmalig zijn. Van mij mag zoiets vaker gebeuren, schiphol is een van de lokaties in Nederland die echt veiliger moeten zijn. |
Zero tolerance beleid
Als de marechausee en de politie een kolossale foullering doen, en er een paar uithalen, dan heeft het dus gewerkt. Je kunt wel zeggen dat de "echte" criminelen het al weten voordat de actie wordt gehouden, maar er wordt toch een duidelijk signaal afgegeven door de overheid, het zero-tolerance beleid. Ik denk niet dat je hierdoor de hele criminaliteit kunt verbannen of opruimen, maar het is wel duidelijk dat er nu eens paal en perk aan het geweld wordt gezet. Als de politie dit blijft vasthouden en ook op andere onveilige plaatsen die er genoeg zijn gaat fouilleren en toezicht houden, zal de criminaliteit zeker minder worden. Er wordt wel gezegd dat de criminelen zich niet meer laten afschrikken door dit soort acties, maar er wordern er elke keer toch wel een paar uitgehaald met een wapen of iets anders illegaals, na een tijdje zijn de wapens dan wel op he! ;) Nee, ff serieus, ik vindt dat de marechaussee meer van dit soort acties moet gaan uitvoeren en moet uitbreiden naar de rest van nederland. Voor principiele tegenstanders van preventieve fouillering: ALS JE ONSCHULDIG BENT, HEB JE NIETS TE VERBERGEN!!! Tjerk |
Nope, t helpt niet. Ik heb s n stuk gelezen (kweenie meer waar) over de slechte veiligheid op Schiphol. Het zou mss helpen als ze t vaker zouden doen, maar t hoeft maar 1 x iemand tussendoor te glippen en dan ist gebeurd. Dus ik zou zeggen dat ze de veiligheid maar beter op n andere manier moeten gaan vergroten.
|
Citaat:
|
Wie zegt dat het eenmalig blijft? misschien gaan ze het wel vaker doen? en ik ben ook gefoullieerd op schiphol en ik kom er ook elke dag, en het lijkt me geen pretje om vaker gefoullieerd te worden zomaar...
|
Preventief fouilleren is een belachelijke schending van privacy.
Een verdachte mag gefouilleerd, maar zomaar iedereen gaan fouilleren omdat ze misschien iets bij zich kunnen hebben is de omgekeerde wereld. Een verdachte mag gefouilleerd worden, maar mensen fouilleren om verdachten te vinden, is belachelijk. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen om deze reden niet meer via Schiphol gaan vliegen. |
Citaat:
Ik weet zeker dat het aan schiphol echt geen klanten kost! |
Citaat:
buitelanders met een transfer zullen waarschijnlijk een ander Europees vliegveld gebruiken waar zulke vernederende praktijken niet plaatsvinden |
als gemerkt wordt dat het werkt zal het zonder twijfel op meer plekken ingevoerd worden, ik denk alleen dat preventief fouileren te steekproefsgewijs gaat om het echt effectief te maken, zoals eerder gezegd is, er hoeft er maar 1 tussendoor te glippen. dan kunnen ze beter alle mensen die schiphol binnenkomen onderwerpen aan elektronische controle, zoals dat bij het binnengaan van vliegtuigen ook al gebeurd... de barriere iets naar achteren verschuiven zegmaar :)
|
Citaat:
|
er zijn toch al een hoop mensen die uitwijken omdat vanaf andere vliegvelden de vluchten vaak goedkoper zijn, naar bijv. antwerpen of het ruhrgebied
|
Lekker dan. Sta ik daar met al mijn martelwerktuigen om de palestijnen eens flink te vernederen op schiphol komt de marachaussee naar me toe. :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
*voel*voel* Verrek een sleutelbos. Nou weet die agent dat ik een sleutelbos bij me heb. Help schendig van mijn privacy. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51. |