Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2003, 11:55
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Uitgegeven: 21 mei 2003 11:13
Laatst gewijzigd: 21 mei 2003 11:26

SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol is woensdag met een grootscheepse actie preventief fouilleren bezig. De dienst beschikt over informatie dat er mensen op de luchthaven zijn, die met wapens rondlopen. Het gaat volgens een woordvoerder van de marechaussee onder meer om gewapende criminelen, die drugskoeriers proberen te beroven.

Ook vormen personen met wapens een andere dreiging, zegt hij. "Luchthavens zijn belangrijke mogelijke doelen voor terroristen." In het eerste half uur van de controle is er al een persoon aangehouden. Hij had een vuurwapen bij zich.

Op Schiphol mag sinds begin mei preventief worden gefouilleerd. Dat is echter alleen toegestaan na een opdracht van de burgemeester van Haarlemmermeer. Die is verantwoordelijk voor de veiligheid op de luchthaven.

Aan de actie nemen ongeveer 130 marechaussees deel. Er zijn eenheden van de mobiele eenheid (ME), speciale aanhoudingseenheden en honden actief. De honden speuren onder meer naar vuurwapens en explosieven.

Ripdealers

De marechaussee onderkent al enige tijd de problemen van de zogenoemde "ripdealers" op Schiphol. Op de luchthaven beroven zij geregeld drugskoeriers, die bijvoorbeeld met vluchten uit Suriname of uit de Nederlandse Antillen aankomen, van hun smokkelwaar. Dat gaat dan vaak met veel geweld en onder dreiging van vuurwapens gepaard.

Wat denken jullie, zal het helpen of niet? doen ze het echt vanwege die rip dealers, of komt het omdat amerika ineens de kleur oranje ofzo heeft uitgeroepen?
Oud 21-05-2003, 12:03
Verwijderd
Natuurlijk heeft het nut omdat er een aantal vuurwapens en wat drugs worden gevonden. Maar mensen moeten niet de illusie krijgen dat het veel veiliger wordt nu er ineens 130 marechaussees rondlopen. Als er echt een aanslag gepleegd wordt op Schiphol (welke kans ongelooflijk klein is, nog los van het feit dat terroristen er helemaal geen belang bij hebben) helpt die extra controle écht niet. Dat vliegen ze wel een vliegtuig rechtstreek de vertrekhal binnen of iets dergelijks.

Wat betreft die ripdealers: ik denk niet dat het daar specifiek om gaat.

Het is gewoon een groot probleem, die bolletjesslikkers. Vooral het feit dat ze door het strafrecht aangepakt moeten worden schiet bij mij nogal in het verkeerde keelgat. Deze mensen moet je niet pakken via het strafrecht, dat heeft geen enkele zin. Dat heeft zo ongeveer de hele rechtspraak en doctrine ook al onderschreven. Er zit alleen zo'n stomme Gristelijke hond op Justitie, een incapabel, zeer middelmatig juristje, wat denkt dat hij dit allemaal kan oplossen door maar harder te straffen en meerdere mensen in één cel te stoppen (iets waar overigens ook het héle gevangeniswezen, van hoog tot laag, plus de doctrine penitentiair recht, tegen is).

Bah
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 13:03
Anne
Anne is offline
Preventief fouilleren is nog maar net ingevoerd en iedereen wil er opeens gebruik van maken. Hier in Utrecht ook al. Een kindje krijgt een autootje en de hele familie wil er opeens ook mee spelen.
Oud 21-05-2003, 14:04
MissCzechMeOut
k hoorde net op het nieuws trouwens dat ze iemand hebben aangehouden met een doorgeladen wapen.
Oud 21-05-2003, 14:11
JUH
JUH is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 21-05-2003 @ 15:04:
k hoorde net op het nieuws trouwens dat ze iemand hebben aangehouden met een doorgeladen wapen.
nou... leveren die belastingcenten tochg nog iets op... :>

ik vermoed dat dit soort acties niet echt werken sinds ze van te voren worden geplanned... en ik denk dat er genoeg insiders op schiphol rondlopen die de 'boosdoeners' even waarschuwen..

want 't is imo bewezen dat iedereen op schiphol kan werken...
Oud 21-05-2003, 22:00
*Burning water*
*Burning water* is offline
Was dit nu echt nodig? Ik geloof niet zo in preventief fouilleren op deze manier. Als je taxi-chauffeurs fouillert op zoek naar bolletjesslikkers, ben ik bang dat je weinig succes hebt...
Oud 22-05-2003, 00:02
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
JUH schreef op 21-05-2003 @ 15:11:
nou... leveren die belastingcenten tochg nog iets op... :>

ik vermoed dat dit soort acties niet echt werken sinds ze van te voren worden geplanned... en ik denk dat er genoeg insiders op schiphol rondlopen die de 'boosdoeners' even waarschuwen..

want 't is imo bewezen dat iedereen op schiphol kan werken...
Die security kneusjes op schiphol staan volledig los van de koninklijke marechausse. Die plannen dit soort acties zonder dat buitenstaanders er vanaf weten. Als het goed is tenminste...
Oud 22-05-2003, 12:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Was hoog tijd.

Van mij mogen er wel (veel) vaker zulke acties komen, overal.

Met name in probleemwijken, uiteraard.

Preventief fouilleren is een goede manier om criminaliteit aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 14:40
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Aan de ene kant is het goed dat dit soort acties worden uitgevoerd want ze zijn zo te zien met resultaat.

Aan de andere kant is het onlogisch dat dit soort acties eenmalig zijn. Van mij mag zoiets vaker gebeuren, schiphol is een van de lokaties in Nederland die echt veiliger moeten zijn.
Oud 22-05-2003, 17:20
tjerk
tjerk is offline
Zero tolerance beleid

Als de marechausee en de politie een kolossale foullering doen, en er een paar uithalen, dan heeft het dus gewerkt. Je kunt wel zeggen dat de "echte" criminelen het al weten voordat de actie wordt gehouden, maar er wordt toch een duidelijk signaal afgegeven door de overheid, het zero-tolerance beleid. Ik denk niet dat je hierdoor de hele criminaliteit kunt verbannen of opruimen, maar het is wel duidelijk dat er nu eens paal en perk aan het geweld wordt gezet.

Als de politie dit blijft vasthouden en ook op andere onveilige plaatsen die er genoeg zijn gaat fouilleren en toezicht houden, zal de criminaliteit zeker minder worden. Er wordt wel gezegd dat de criminelen zich niet meer laten afschrikken door dit soort acties, maar er wordern er elke keer toch wel een paar uitgehaald met een wapen of iets anders illegaals, na een tijdje zijn de wapens dan wel op he!

Nee, ff serieus, ik vindt dat de marechaussee meer van dit soort acties moet gaan uitvoeren en moet uitbreiden naar de rest van nederland.

Voor principiele tegenstanders van preventieve fouillering:
ALS JE ONSCHULDIG BENT, HEB JE NIETS TE VERBERGEN!!!

Tjerk
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:34
Lionheart
Nope, t helpt niet. Ik heb s n stuk gelezen (kweenie meer waar) over de slechte veiligheid op Schiphol. Het zou mss helpen als ze t vaker zouden doen, maar t hoeft maar 1 x iemand tussendoor te glippen en dan ist gebeurd. Dus ik zou zeggen dat ze de veiligheid maar beter op n andere manier moeten gaan vergroten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:10
*Burning water*
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-05-2003 @ 13:03:
Was hoog tijd.

Van mij mogen er wel (veel) vaker zulke acties komen, overal.

Met name in probleemwijken, uiteraard.

Preventief fouilleren is een goede manier om criminaliteit aan te pakken.
Dat moet nog blijken.
Oud 23-05-2003, 21:07
MissCzechMeOut
Wie zegt dat het eenmalig blijft? misschien gaan ze het wel vaker doen? en ik ben ook gefoullieerd op schiphol en ik kom er ook elke dag, en het lijkt me geen pretje om vaker gefoullieerd te worden zomaar...
Oud 25-05-2003, 13:14
tý is offline
Preventief fouilleren is een belachelijke schending van privacy.

Een verdachte mag gefouilleerd, maar zomaar iedereen gaan fouilleren omdat ze misschien iets bij zich kunnen hebben is de omgekeerde wereld.

Een verdachte mag gefouilleerd worden, maar mensen fouilleren om verdachten te vinden, is belachelijk.

Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen om deze reden niet meer via Schiphol gaan vliegen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 13:23
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
Citaat:
tý schreef op 25-05-2003 @ 14:14:

Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen om deze reden niet meer via Schiphol gaan vliegen. [/B]
Waar slaat dat nou weer op??

Ik weet zeker dat het aan schiphol echt geen klanten kost!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 16:10
tý is offline
Citaat:
sexy adriaan schreef op 25-05-2003 @ 14:23:

ik denk dat als dit (veel) vaker gaat gebeuren, mensen van/naar nederland meer via Zaventem, vliegvelden in het Ruhrgebied of bv Zestienhoven gaan vliegen

buitelanders met een transfer zullen waarschijnlijk een ander Europees vliegveld gebruiken waar zulke vernederende praktijken niet plaatsvinden
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:35
Mardrax
Mardrax is offline
als gemerkt wordt dat het werkt zal het zonder twijfel op meer plekken ingevoerd worden, ik denk alleen dat preventief fouileren te steekproefsgewijs gaat om het echt effectief te maken, zoals eerder gezegd is, er hoeft er maar 1 tussendoor te glippen. dan kunnen ze beter alle mensen die schiphol binnenkomen onderwerpen aan elektronische controle, zoals dat bij het binnengaan van vliegtuigen ook al gebeurd... de barriere iets naar achteren verschuiven zegmaar
Oud 25-05-2003, 20:59
*Burning water*
Citaat:
sexy adriaan schreef op 25-05-2003 @ 14:23:

Dat weet ik nog zo net niet. Vooral voor mensen die niet in de Randstad wonen, zijn vliegvelden in Duitsland wel net zo dichtbij. Als iemand per se niet gefouilleerd wil worden, is de kans groot dat hij uitwijkt daar naartoe.
Oud 25-05-2003, 22:29
Mardrax
Mardrax is offline
er zijn toch al een hoop mensen die uitwijken omdat vanaf andere vliegvelden de vluchten vaak goedkoper zijn, naar bijv. antwerpen of het ruhrgebied
Oud 26-05-2003, 16:40
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Lekker dan. Sta ik daar met al mijn martelwerktuigen om de palestijnen eens flink te vernederen op schiphol komt de marachaussee naar me toe.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 18:14
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:

Een verdachte mag gefouilleerd, maar zomaar iedereen gaan fouilleren omdat ze misschien iets bij zich kunnen hebben is de omgekeerde wereld.

Een verdachte mag gefouilleerd worden, maar mensen fouilleren om verdachten te vinden, is belachelijk.

Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen om deze reden niet meer via Schiphol gaan vliegen.
wat is dat nou voor een onzin als niet preventief gefoullieerd wordt komt de politie of marechaussee altijd te laat als t gebeurt is nu kunnen ze in ieder geval meer voorkomen je zal niet alles voorkomen maar wel wat voor de rest sta ik achter de actie ik zit in de opleiding marechaussee en vind het compleet logisch mensen moeten niet zo zeuren ze willen toch veiligheid?ik vind het tijd om de politie/kmar meer bevoegdheden te geven!
Oud 26-05-2003, 18:24
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Lekker belangrijk zeg. Ook zonder jou te fouilleren kan een agent wel raden wat je in zakken hebt. Mits je niks te verbergen hebt natuurlijk

*voel*voel*

Verrek een sleutelbos.

Nou weet die agent dat ik een sleutelbos bij me heb. Help schendig van mijn privacy.
Reageren

Regels voor berichten