Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Wat betekent jouw naam? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=487705)

dyfusica 24-05-2003 11:13

Wat betekent jouw naam?

voor de mensen die het neit weten

hier kan je je naam meestal wil vinden..als je naam er niet bijstaat kijk dan bij de naam die het meest op de jouwe lijkt

en zet er ook even je echte naam bij..

Mn echte naam is dus Hester

Ester, Esther, Hester, Hestera. Mogelijk afgeleid van het oud Perzisch met de betekenis: ster (vergelijk Istar, de Mesopotamische godin der vruchtbaarheid). De naam is vooral bekend geworden door Ester, in de bijbel de gunstelinge van koning Ahasverus tijdens de Babylonische ballingschap.

mijn vader zei vroeger altijd dat mijn naam liefelijke jonkvrouw betekende maar volgens deze site is het toch iets anders

Vogelvrij 24-05-2003 11:14

Vrouw uit Magdala

GekkeWaus 24-05-2003 11:15

Afgeleid van het Germaanse 'maht', met de betekenis 'macht', en 'hild; met de betekenis 'strijd'. De naam betekent dus: machtige strijdster.

wtf :D

Thomas 24-05-2003 11:15

Thomas, Thom, Tomas, Tom, Tommy, Thome (Fr.); Thoma, Thomasina, Thomasin (Eng.). Afgeleid van het Griekse Didymus; tweeling. Naam van een apostel, de 'ongelovige' Thomas, die aanvankelijk niet in de opstanding van Christus wilde geloven (Joh, zo e.v.). Thomas Becket, in de 12de eeuw aartsbisschop van Canterbury, waar hij in de kathedraal werd vermoord een feestdag is op 29 december.

Oeh, dat is best stoer om te weten. :) :cool:

Qamra 24-05-2003 11:16

volgens www.babynames.com , betekend mijn naam "Helper of Humanity".. En komt uit griekenland.

Bij jouw site --> sandra komt van alexandra (joh) en betekend "De beschermer" en komt uit het grieks :)

Stighting Kris 24-05-2003 11:17

Christiaan, Carsten, Chris, Christianus, Cors, Corstiaan, Cris, Cristian, Kars, Karsten, Korstiaan, Kris, Kristiaan, Chrétien (Fr), Christa, Christiana, Christien, Christiana, Christine, Kristien, Kristina, Stien, Stina, Tieneke, Tina, Tini, Chrétienne (Fr), Chris (Eng), Kirsten (Deens).

Afgeleid van het Griekse 'christos' wat 'gezalfde' betekend.

Voor het eerst in Antiochië gebruikt.

Fantastisch :D

Veenbes 24-05-2003 11:18

Citaat:

Evil-Cherry schreef op 24-05-2003 @ 12:16:
volgens www.babynames.com , betekend mijn naam "Helper of Humanity".. En komt uit griekenland.

Bij jouw site --> sandra komt van alexandra (joh) en betekend "De beschermer" en komt uit het grieks :)

dyfusica 24-05-2003 11:20

Citaat:

waar kan je dat zien op jouw site??

Qamra 24-05-2003 11:20

Citaat:

******** schreef op 24-05-2003 @ 12:20:
waar kan je dat zien op jouw site??
Ik bedoel met "jouw site" de site in de eerste post...

:confused:

dyfusica 24-05-2003 11:21

Citaat:

Evil-Cherry schreef op 24-05-2003 @ 12:20:
Ik bedoel met "jouw site" de site in de eerste post...

:confused:

ik heb even op die site gekeken maar kon nergens vinden waar je de betekenis van namen zag staan

edit: ow laatmaar ik zie het al

sorry ik vind mijn site toch beter.. die klopt beter.. in alle boekjes staat dat mijn naam uti het hebreeuws komt, en alleen op die van jou betekent mijn naam opeens ster en komtie uit het grieks... tja ik vertrouw het gewoon neirt echt

miro 24-05-2003 11:25

Mijn naam staat er (natuurlijk) niet bij.

Maargoed:

Ran is een noorse zeegodin die van goud hield. Zij ving vissers in haar netten en sleepte ze mee naar de bodem waar ze voor eeuwig moesten blijven. Een goed leven kregen ze als ze veel goud bij zich hadden.

Ran betekent in het Japans: Chaos

Fantôme 24-05-2003 11:25

Wendy staat er niet bij... wel Wendela enzow.
maar ik weet het zelf wel ongeveer.

het heeft (ja idd) met Peter Pan te maken. Degene die Peterpan enzow verzonnen had, heeft ook de naam Wendy verzonnen.

mja, ik heb ook een tweede naam: Neliesa...
afgeleid van Nelie, zo heette de moeder van mijn moeder, die op 23-jarige leeftijd tijdens de bevalling van mn moeders broertje is gestorven... Mja, er zit nog een verheel aanvast, maar een beetje persoonlijk :) en lullig voor mn moeder om hier te plaatsen.

-xxx-

rare kwast 24-05-2003 11:35

mijn naam bestaat uit twee stukken
Jo=Afgeleid van het Hebreeuws met de betekenis: Jahweh is genadig. (iets met een feestdag)

Anne= Afgeleid van het Latijn. De naam betekend 'afkomstig uit Adria' (een plaats bij Venetië).

wel cool :D

Talon 24-05-2003 11:36

Citaat:

volgens www.babynames.com , betekend mijn naam...
Keltisch voor Koning :cool:

Stepsje 24-05-2003 11:36

Stefanus, Steef, Stef, Stefan, Steffen, Steffert, Stephaan, Steven, Etienne (Fr.), Stephane (Fr.), Stephan (Eng.), Steve (Eng.), Esteban (Sp.). Fanie, Steefje, Stefana, Stefanie, Stephanie , Stevina, Fanny (Eng.). Afgeleid van het Griekse 'stephanos' wat krans betekend. De betekenis is waarschijnlijk: de bekroonde (overwinnaar). Er is een feestdag op 26 december ter ere van Stefanus, de eerste martelaar uit de 1ste eeuw, die is gestenigd.

Dat stond ook al een keer op een kaart!

Basia 24-05-2003 11:38

mijn naam is geloof ik afgeleid van barbara:

Afgeleid van het Griekse 'barbaros', met de betekenis 'vreemd'. De naam betekend 'in het buitenland geboren'.

jow, leuk om te weten :)

Talon 24-05-2003 11:39

Citaat:

Basia schreef op 24-05-2003 @ 12:38:
mijn naam is geloof ik afgeleid van barbara:

Afgeleid van het Griekse 'barbaros', met de betekenis 'vreemd'. De naam betekend 'in het buitenland geboren'.

jow, leuk om te weten :)

barbapapa ja
Dr moeder was zwanger, en opeens:
huup huup huup barbatruuk, en Basia was geboren :D

Andijvie 24-05-2003 11:39

Andreas, André, Andreus, Andries, Dries, Andres (SP.), Andrea, Andria, Dreesje. Afgeleid van het Griekse 'andreios', met de betekenis 'mannelijk en dapper'. De Heilige Andreas was de eerste discipel van Jezus. Hij werd in Griekenland gekruisigd aan een X- vormig kruis. Later zou deze kruisvorm bekend worden als het Andreaskruis.

Maar dat wist ik allang :P

M'n vriend:

Rutger, Rodger, Roger, Rogier, Rüdiger (Du.), Rodge (Eng.). Afgeleid van het Germaanse 'rod', met de betekenis 'roem', en 'ger', met de betekenis 'speer'. De betekenis is dus: de beroemde speer (drager) . De Franse vorm Roger werd in ons land bekend door middeleeuwse ridderromansen die de naam veranderde in Rogier. De Duitse vorm Riidiger was de naam van een van de helden in het Nibelungenlied.

FireCracker 24-05-2003 11:41

Citaat:

Ester, Esther, Hester, Hestera. Mogelijk afgeleid van het oud Perzisch met de betekenis: ster (vergelijk Istar, de Mesopotamische godin der vruchtbaarheid).
ik heet Esther

Smartie 24-05-2003 11:45

Martinus, Maarten, Maart, Maerten, Marten, Martianus, Martin, Martijn , Ties, Tinus, Merten (Du.), Morten (De.); Ma, Maartje, Maatje, Marte, Martien, Martje, Martijntje, Tieneke, Tina, Tine, Tineke, Tini, Tinie, arti (Du.), Martina (Du.).

Afgeleid van het Germaanse 'maht', met de betekenis 'macht', en 'hild; met de betekenis 'strijd'. De naam betekent dus: machtige strijdster.

De naam is vooral bekend van de Heilige Martinus, rond ca. 370 de bisschop van Tours in Frankrijk en daarbuiten zeer vereerde heilige. Volgens de legende zou hij, nog Romeins soldaat zijnde, zijn mantel hebben gedeeld met een bedelaar.

Miracle 24-05-2003 11:46

Beschermer der mannen (oid) (n)

Basia 24-05-2003 11:48

Citaat:

Talon schreef op 24-05-2003 @ 12:39:
barbapapa ja
Dr moeder was zwanger, en opeens:
huup huup huup barbatruuk, en Basia was geboren :D

mjah, zoiets ?

Qimm 24-05-2003 11:49

Joachim, Jochem, Achim (Du), Jochen (Du), Kim (Eng), Jochemina, Jochemke. Afgeleid van het Hebreeuws met de betekenis: Jahweh richt op. De naam is vooral bekend van Jojakim, koning van Juda (2 Kon. 23). Op 16 augustus is er een feestdag ter ere van de Heilige Joachim, de vader van de Heilige Maagd Maria.

he getver... het is christelijk :|

poesiefox 24-05-2003 11:57

Caroline, van Karel, uit het germaanse kerel, vrije man, niet van adel

Mijn vriend, Max, ook germaans, zijn naam betekent kracht. En de christelijke martelaar Maximiliaan is in 295 gedood wegens dienstweigering.

Qimm 24-05-2003 12:01

Ah ik heb even de keltische betekenis opgezocht van de mijne, veel beter: Aanvoerder :D

NERD 24-05-2003 12:01

Michaël: Afgeleid van het Germaanse 'amalaswintha', met de betekenis; sterk in de strijd.

Op 29 september is er een feestdag ter ere van de aardsengel Michaël (Daniel 10;13, 21). Hij is tevens patroon van de R.-K. Kerk en schutspatroon van Duitsland.

Zo zie je maar weer, Deutschland über alles!! :D

WolterB 24-05-2003 12:03

Walter, Walther, Wolter, Wouter, Wolter (Du.), Waldo (Du.), Gaultier (Fr.), Gauthier (Fr.), Valter (Zwe.).

Afgeleid van het Germaanse wald-; heersen, en -her; leger. De naam betekent waarschijnlijk; legeraanvoerder.

mja, dit wist ik eigenlijk al
is verder niet veel nieuws voor mij

- DeJa - Vu - 24-05-2003 12:19

Nicolaas, Claas, Cola, Colijn, Klaas, Nico, Niek, Nikolaas, Colin (Fr.), Klaus (Du.), Niklaus (Du.), Nicholas (Eng.), Nick (Eng.), Niels (Scand.), Nikita (Slav.); Clasina, Klaasje, Klasina, Coletta (Fr., Eng.), Nicolette (Fr.,"Eng.), Nicoline (Fr.), Nicole (Fr., Eng.), Koletta (DII.). Afgeleid van het Grieks met de betekenis: overwinnaar des volks. Op 6 december is er een feestdag ter ere van de Heilige St. Nicolaas, bisschop van Myra te Turkije, gestorven ca. 345. Nicolaas is schutspatroon der zeevarenden, vissers en schoolkinderen, en beschermheilige van Rusland. In Nederland vieren we het een dag eerder, beter bekend als pakjesavond.

Right, ik ben dus vernoemd naar de man met de witte baard en de rooie muts...

Sidhe 24-05-2003 12:21

Mijn echte naam is Inge.
Ingeborg, Inge, Ingebarg. Van Scandinavische herkomst met de mogelijke betekenis: door de goden beschermd.

En volgens babynames.com: Inge, meaning: Island, origin: Scandinavian. Leuk :)

Somebody Special 24-05-2003 12:21

Ik heet Michaëla, die naam zal je hier niet tegenkomen aangezien hij Duits is.
Hij is iig afgeleid van Aardsengel Michael

miss lola 24-05-2003 12:24

Cindy komt van de naam Cynthia
Me naam is grieks ....mmm leuk om te wten

LittleStar3 24-05-2003 12:27

Tamar, Tamara
Afgeleid van het Hebreeuws met de betekenis: dadelpalm, palm.
Jeej, dat wist ik al, wat ze er niet bij zetten is dat een dadelpalm een teken van vruchtbaarheid is.

Gwinnie 24-05-2003 12:30

Citaat:

******** schreef op 24-05-2003 @ 12:13:

Mn echte naam is dus Hester

Ester, Esther, Hester, Hestera. Mogelijk afgeleid van het oud Perzisch met de betekenis: ster (vergelijk Istar, de Mesopotamische godin der vruchtbaarheid). De naam is vooral bekend geworden door Ester, in de bijbel de gunstelinge van koning Ahasverus tijdens de Babylonische ballingschap.

mijn vader zei vroeger altijd dat mijn naam liefelijke jonkvrouw betekende maar volgens deze site is het toch iets anders

alleen mijn naam is esther

nare man 24-05-2003 12:32

Citaat:

WolterB schreef op 24-05-2003 @ 13:03:
Walter, Walther, Wolter, Wouter, Wolter (Du.), Waldo (Du.), Gaultier (Fr.), Gauthier (Fr.), Valter (Zwe.).

Afgeleid van het Germaanse wald-; heersen, en -her; leger. De naam betekent waarschijnlijk; legeraanvoerder.

Inderdaad. Wouter de gekste. :cool:

Shock 24-05-2003 12:44

"schitterend door roem" en "Jahweh is genadig" :confused:

BrunetJuh 24-05-2003 12:44

Afgeleid van het Hebreeuws met de betekenis: Jahweh is genadig. Op 29 juni is er een feestdag ter ere van Johannes de Doper, discipel van Jezus. Jan is tevens de tweede naam van onze algemeen directeur Christiaan Jan van Dipten.

haha, grappig! :D

jellerd 24-05-2003 12:46

Jelle, Jelke, Jelte, Jelto, Jeltse, Jelkje, Jelina, Jelske, Jeltske. Betekenis onbekend. Veel in Friesland voorkomende naam.

Kamilla 24-05-2003 12:50

Ik wist het al, maar ik heb het voor de zekerheid even gekeken en het klopte.

Camillus , Camiel, Camille, Miel, Camilla , Camille.
Afgeleid van het Griekse woord 'gamelios' wat feestelijk betekend.
Camillus van Lellis, hervormer van het ziekenhuiswezen.

Mijn naam betekent dus feestelijk :)
Ik heet Kamilla, maar die staat er niet bij en het is 'afgeleid' van Camilla.

thunder110 24-05-2003 12:51

Sara, vorstin.

Breg 24-05-2003 12:57

mijn naam staat er niet bij...

the tourist 24-05-2003 13:00

Annelies=Samentrekking van Anna en Elizabeth (zie dus daar).

Anna=Afgeleid van het Hebreeuwse 'hanna', met de betekenis 'genade of begenadigde'.

Elizabeth=Afgeleid van het Hebreeuwse 'Eliseba', met de betekenis: op God is mijn getuigenis.

Daantje_0705 24-05-2003 13:01

Mijn echte naam is Dana maar dat stond er niet bij, dus heb ik gekeken bij Danielle (mijn doopnaam), dat komt van Daniel en dat betekent: mijn rechter is God.

freakje 24-05-2003 13:03

Rika

>>> Afgeleid van het Germaans 'fred' wat vrede en 'rik' wat machtig betekend. De naam wil dus zeggen; machtig door vrede.

pepijn 14 24-05-2003 13:07

pepijn

is keltisch (de kelten waren een stam die officieel uit schotland kwamen) . het betekent zoon

Sirenie 24-05-2003 13:08

Wauw, mijn naam is afgeleid van lieflijk :D
Didi namelijk.
Daarom hebben mijn ouders hem niet gekozen hoor. Ze zijn naar India geweest, en daar betekent Didi oudste zuster. Ik ben ook de oudste, vandaar :p

M@rco 24-05-2003 13:25

Afgeleid van het Grieks met de betekenis: parel.

Op 25 april is er een feestdag ter ere van Marcus, apostel, evangelist en schutspatroon van Venetie, waar sinds 829 zijn relikwieen rusten. In Italie een zeer populaire naam.

:cool:

Kreeziee85 24-05-2003 13:31

A Flower in the Olive Family

wissie 24-05-2003 13:36

Monique (Fr.):

Waar deze naam vandaan komt is niet bekend. Op 4 mei is er een feestdag ter ere van Monica (332 – 387), moeder van de kerkvader Augustinus.

Evito 24-05-2003 14:15

Jonathan: Godsgeschenk
Rocco (2e naam): de strijdlustige
Gerardo (3e naam): dapper met de speer :o

Sithan 24-05-2003 14:21

Zoon van het volk...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.