![]() |
Irritante wiskunde vraag
Volgens mij klopt deze vraag niet echt.
Na cijf jaar in coma gelegen te hebben slaat A de ogen open en ziet B zitten. A "Hoe gaat het met je dochter?". B "Het zijn er nu drie!". A "Nette productie. Wat is trouwens hun leeftijden?". B "96". A "Niet bepaald een product van drie priemgetallen. Geef me ookmaar de som van hun leeftijden". B "Die is gelijk aan de leeftijd van je vrouw". En de vraag is natuurlijk hoe oud zijn de 3 dochters van B. Elke berekening die ik maak komt uit op dat B's vrouw al een kind heeft gehad toen ze rond 7 of 10 jaar was, wat niet echt kan! Dus graag jullie hulp nodig :D |
Geen priemgetallen.
Omdat ie maar vijf jaar in coma heeft gelegen en twee dochters zijn geboren in die tijd, kunnen die niet ouder zijn dan 5. 5 is een priemgetal. 1,2 en 3 ook. Die twee dochters zijn dus 4. 4*4 =16 96/16 = 6 Som is dan 4+4+6 = 14. Ook jong he? :-s Maar het gaat toch om A's vrouw, niet die van B? |
2*4*12 dan?
dan is de vrouw 20. kan ook niet, zijn ze getrouwd op hun 15e. 3*2*16 dan is de vrouw 21. :mad: 4*3*8 4+3+8=15 1*3*32 1+3+32=36 1*4*24 1+4+24=29 2*2*24 2+2+24=28 2*4*12 2+4+12= 18 Nee, ik vind het ook maar een vreemde vraag... |
het enige antwoord kan zijn dat het 4,4,6 is want anders klopt het niet met die priemgetallen. ik denk dat je gewoon niet moet stilstaan bij de logica in het verhaaltje, daar klopt wel vaker niets van
|
Citaat:
|
Ja ff een typfoutje gemaakt "Not for Sale". Je hebt gelijk het gaat niet om B's vrouw maar om A's vrouw. Dus dat betekent dat de A's getrouwd is op haar negende. :S
|
Citaat:
|
1*4*24=96
1+4+24=29 redelijk realistisch |
Citaat:
1 is deelbaar door 1. dus is 1 een priemgetal. |
Citaat:
volgens mij is de definitie dan ook het best te formuleren als: Citaat:
|
Citaat:
|