![]() |
[Netwerk kabel] Welke??
Ik heb hier een netwerk(?)kabel liggen. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor iets het is. Ik heb overal rondgekeken, maar hij zit er nergens bij.
Specs :D : Cat. 5 UTP 568-A TIA/EIA Blauw/wit, groen/wit, groen, blauw Aan beide zijden dezelfde dradenconfiguratie |
Zijn beide connectoren identiek? Dan heb je te maken met een straight-cable. Wil je een straight kabel kunnen gebruiken dan moet je wel een switch/hub/router tussen beide pc`s hangen.
Zijn beide connectoren niet identiek? Dan heb je te maken met een crossed cable. Hiermee kan je een computer-computerverbinding maken zonder tussenkomst van een router/hub/switch. |
Aanvulling: met "connectoren identiek" bedoelt Martin dat de kleurcodes in de stekker overeenkomen. :)
De stekker zelf is natuurlijk hetzelfde (RJ45). Dit is gewoon UTP, CATegorie 5, kun je overal voor gebruiken dus. |
Dat dacht ik ook, maar het probleem is dat ik geen andere draadjes heb, alleen die 4, terwijl mijn andere netwerkkabels er 8 hebben. Verder is het een straight kabel.
|
dat zal wel een Telefoon of ISDN kabel zijn.
|
En op de kabel staat wel CAT5 weet je dat zeker?
|
Citaat:
|
dat kan best, ik geloof dat er namelijk maar 4 gebruikt worden (vriend van me heeft 2 connectortjes op 1 kabel, merken z'n ouders niet dat ie 2 dingen heeft ofzow)
|
dit kan hoor.......een maat van me heeft 1 netwerkkabel gesplitst in 2, omdat je eigenlijk maar 4 draadjes gebruikt.
|
Citaat:
|
Of je zoekt uit welke paren gebruikt worden, doet deze in een plug en gebruikt de andere 2 paren voor een andere plug - pas nog bij een mailinglist gelezen dat ze dit doen. Scheelt weer een paar kabels
WJ |
Als je 8 aders gebruikt heb je een grotere bandbreedte. Je kan voor vier gaan maar dan moet je een hub/switch/router niet al te ver weg hebben staan.
Als je hogere snelheden wilt halen op je netwerk 100/1000 dan zal ik ook maar 8 draden gebruiken anders heeft het geen nut. Daarnaast worden er geen netwerkkabels gemaakt met 4 aders, dus die mensen die dat hebben, hebben dat zelf gemaakt. |
Citaat:
Een UTP kabel (CAT5) gebruikt maar 4 van de 8 aders. 2x twisted pair. Hierdoor kun je in één kabel eigenlijk twee kabels van maken, door aan de uiteinden te splitsen in twee stekkers. Hetzelfde geldt voor telefoonkabel, deze heeft 4 draden terwijl er maar 2 worden gebruikt (1x twisted pair). |
Citaat:
1000MBit is een ander verhaal, dat heeft wel 8 draden nodig, maar is dan eigenlijk ook stiekem 2x500Mbit. Bovendien heb je dan STP kabels nodig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07. |