![]() |
Plat praten
hebben jullie hier ook zo'n hekel aan? ik vind het echt superlelijk vooral als meisjes plat praten
|
ik vind het niet echt mooi, maar elk accentje/dialectje heeft zo z'n charme. bij een rasechte jordanees kan ik een plat taaltje soms wel waarderen.
|
Ik vind bijvoorbeeld het Maastrichtse accent voor meisjes heel lief klinken. Net als het Brabants accent. Rotterdams vind ik wel heel lelijk klinken..
Maar niet echt enorm verschrikkelijk ofzo.. |
haha vandaag was ik met een meisje weggeweest die echt heel erg plat praat, kvind het wel grappig en af en toe maakte ik r een grapje over, en dat kon ze soms wel en soms niet waarderen ;).....
|
Écht plat versta ik niet. Een streekaccent is charmant als het Limburgs of Brabants is, of zuid-Gelderlands, of Zeeuws, of iets anders van beneden de grote riolen:)
|
Kheb pas nog tegen iemand op school gezegd dat hij met een presentatie niet zo f*cking plat Westlands moet ouwehoeren :D Het viel zelfs de Westlanders op, stond ook niet echt charmant..
Maar verder heb ik geen hekel aan dialecten/accenten.. |
ik kom uit een dorpje uit brabant waar iedereen haast plat praat, ik zeg sommige woorden plat, maar ik spreek eigenlijk gewoon nl's
|
ikke komt uit brabant, uit erp, en om heel precies te zijn uit mijn vader (mar daar gaat het nu niet om)
en hier praten we bijna allemaal plat. ikzelf praat half ABN maar toch met sommige woorden plat. ik irriteer me niet echt aan sommige dialecten, maar frieslandse accentjes ofsow damn die vind ik echt lelijk...en je verstaat er meestal geen bal van |
Geen problemen met plat praten, zolang ik het maar begrijp. Zelf gebuik ik een paar platte woorden voor de rest probeer ik zoveel mogelijk ABN te praten
|
Zolang het goed verstaanbaar is ed is het geen probleem.
Een vleugje accent kan zelfs heel lief staan.. |
Citaat:
|
een accentje kan best leuk klinken, maar als het echt vreselijk plat gesproken wordt vind ik dat de lol eraf is...
|
Vréselijk vind ik dat...
Ik weet van mezelf ook wel dat ik met een zachte 'g' praat (geloof dat iedereen uit Brabant dat wel heeft) maar ik wil koste wat het kost voorkomen dat ik echt plat ga praten. Ik erger me kapot aan mensen die dat wel doen, ik vraag me wel eens af wat er nou moeilijk aan is om 'gewoon' Nederlands te spreken Maar bij mij op de basisschool werd er ook niks (!) van gezegd als je brabants sprak, dus dat klopt ook niet natuurlijk |
OK, één woord: Almelóóóóóó
:cool: |
Ik heb alleen een zachte g waaraan je kan horen dat ik Brabant kom, meer niet eigenlijk. Bij andere mensen irriteer ik me er niet aan, als het maar verstaanbaar is. Hoewel ik plat Rotterdams en Drents echt afschuwelijk vind klinken eigenlijk.
|
ach, zolang het verstaanbaar blijft kan het best leuk zijn :)
|
Ik ben zwaar fan. Ik houd van de verschillen in Nederland, ik hou van ons zwaar efficiënte dialect (meer Sallands dan Twents, hoewel we op de grens zitten) en ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die zulke dingen uit gaan bannen. Hoe je het ook wendt of keert - ons dialect is wat ze hier spraken voor het westerse Nederlands, Hooghollands, is ingevoerd in heel Nederland, en men spreekt het nóg. Zulke dingen moet je houden.
Ik praat zelf met een behoorlijk accent en of dat irritant is voor de rest van Nederland moet je hen vragen. Hier is het normaal. Het is geen dialect en ik slik ook niet alle e's in (ik zeg gewoonlijk geen 'schiet'n' in plaats van 'schieten'), maar ik zeg toch echt de 't' niet in 'niet', ik slik dingen in, etc ('Dat doe ik niet' wordt 'Da' doe'k nie', 'Ik weet ik niet' wordt 'weenie', etc :p). Ik vind het erg jammer dat ik ons dialect niet echt kan, zonde dat mijn ouders mij dat niet aangeleerd hebben. Nederlands leer je altijd wel spreken, dialect is een stuk lastiger. Na een dag in het westen is het echter al veel minder. Als ik echt op kamers zou gaan, zou ik mijn accent vrij snel kwijt zijn. <edit> Oh, en laat het niet in jullie hoofd opkomen dat mensen in de Randstad ABN spreken! Ik heb nog niemand uit de Randstad ontmoet die een fatsoenlijke, rollende R kan maken, iedereen gebruikt die belachelijke Amerikaanse R; niemand spreekt de 'n' uit na een woord (waar slaat dat op?)... |
ik heb daar geen last van, soms is het wel grappig. Ik heb daar bij sommige woorden ook wel last van maar over het algemeen praat ik wel redelijk ABN denk ik zo.
Alleen die vreselijk bekakte 'r' van sommigen haat ik echt. pas kwam ik iemand uit Rotterdam tegen die em gebruikte en ik ergerde me kapot :o |
ik vind alleen branbants en limburgs aanhoorbaar :)
|
als ik iemand niet mag irriteert het me gigantisch (ook bijvoorbeeld bij m. verhagen) en anders merk ik het na een tijdje niet eens meer. (kwam ik laatst achter)
maar dat mensen in dialect proberen te typen vind ik raar. de lelijkste accenten zijn imho in de randstad te vinden (den haag, rotterdam) |
Citaat:
Ik praat graag Brabants, dan horen ze waar ik vandaan kom... |
Citaat:
|
Hehe zoals in: Als juh ut nie nah jeuh zin heb,dah is de deuh
(Als je het niet naar je zien hebt,daar is de deur) Haha mensen in Alphen a/d rijn kunnen echt zo praten :p Haags is ook plat:) |
Ik vind 't zelf vreselijk irritant. Een beetje accent heeft iedereen wel, maar sommigen kunnen 't ook erg overdrijven
|
Ik heb er ook een enorme hekel aan...
|
Citaat:
|
Zolang ze verstaanbaar zijn voor mij vind ik t niet erg (soms vind ik t wel lief klinken). Ikzelf schijn af en toe ook wel 'plat' (Brabants) te praten, dan wel in eigen omgeving. :)
|
echt mooi klinkt het niet, maar het heeft zeker wel iets :)
|
Citaat:
|
Citaat:
maar goed: Ik praat wel nog een beetje licht met accent, maar dat zijn alleen klanken die er anders uitkomen. Ik gebruik geen typische Zeeuwse woorden ofzo ((heb wel een soort van eigen Nederlands, met eigen zinsconsturcties :confused: maar dat klinkt vaak ook wel vermakelijk)). En op zo'n manier vind ik een accent ook wel hartstikke cool. Het is gewoon leuk zolang het niet overdreven word. :) |
afknapper (n)
|
Citaat:
klopt. |
Citaat:
Het enige wat bij ons misschien niet klinkt is ken/kan verkeerd gebruiken. :rolleyes: |
Proud te be a Tukker, en dat laat ik dan ook gewoon in me spraak blijken :) Kan iemand me niet verstaan praat ik normaal Nederlands maar anders gewoon dialect of plat zoals men het hier noemt. Dus ik zal echt niet afknappen op een meisje als ze dialect/plat praat.
|
Limburgs vinnik helemaal fantastisch maar das misschien ok omdat iedereen op school ook gewoon limburgs lult ik stoor me der niet aan terwijl ik tog 11 jaar vlakbij rotterdam hep gewoond
en twents is ook nog wel leuk maar fries bijvoorbeeld is hoogirritant omdat alleen friezen het verstaan eigenlijk zolang het voor andere ook maar te verstaan is vinnikket helemaal geweldig :D :D :p |
Een licht accent vind ik meestal niet erg, als het echt een zwaar accent is kan het wel irritant zijn.
|
Het is leuk om bij zware accenten proberen te ontdekken wat ze zeggen. :)
|
Ach man ge moet nie zo zanniken jah, gudde gij mar es lekker wiekse koekebakker!!!
|
Citaat:
Rottedams is toch een mooi dialect. (y) |
Citaat:
Offtopic: die avatars van Dminor en MoonMonkey :confused: |
Ik ben niet echt gecharmeerd van dialecten, accenten wel, handig om te horen waar iemand vandaan komt :D.
|
Accent kán leuk zijn, dialcet is vreselijk (n)
Ben zelf geboren en getogen Tilburger er heb een kl*re hekel aan het Tilburgse dialect, dat klinkt zo aso! Ik woon al ruim een jaar in 't Gooi en begin dit taalte hier al aardig over te nemen. Mijn vriend (Geboren en getogen Gooier) wijst me dan op mijn uitspraak en verbeter ik mezelf. Iedereen mag horen dat ik uit Brabant kom, als ik iemand op TV hoor die uit Brabant (met name Tilburg) komt denk ik iedere keer weer 'Grr, wat een vreselijk accent heb je toch' maar bij mezelf vind ik het wel lief :o |
Citaat:
Enne dat ken/kan ligge/legge, motte is toch Amsterdams :confused: |
Citaat:
|
accenten en dialecten.. daar is niks mis mee. Zelf zal ik voor mensen die niet uit omgeving rotterdam komen misschien wel een beetje plat praten.
dialecten zijn leuk... maar je moet er geen misbruik van gaan maken. Ik was vorig jaar op vakantie in Weert-Limburg. Leuke jongen leren kennen. Maar dan met ze vrienden in het Limburgs gaan zitten lullen terwijl ik net lekker bij hem zit. En heel het gesprek niet kunnen volgen. grrr Verder laat iedereen lekker ze eigen taaltje lullen! |
Ik vind het echt niet lelijk, maar het moet inderdaad wel verstaanbaar zijn.
|
Sommige accenten zijn gewoon irritant, maar sommige zijn dan weer wel mooi. Je kan bv goed horen dat ik uit Brabant kom, zonder dat ik echt plat praat. Ik zelf praat normaal beschaafd nederlands, dus dat is goed te verstaan. :)
|
Citaat:
Het heeft 2 jaar geduurt voordat ik ligge en legge uit elkaar kon houden. En ik woon al m'n hele leven in Rotterdam. |
Citaat:
Enne, ik ken 3 'amsterdamse' mensen en die zeggen die woordjes altijd door elkaar en ik ken een stuk of 20 rotterdammers en die zeggen dat geen van allen, die kunnen t wel gewoon, terwijl ze wel t rotterdamse accentje hebben :confused: |
Citaat:
Een 'n' na een woord klinkt prima :P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22. |