Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2003, 16:54
Verwijderd
hebben jullie hier ook zo'n hekel aan? ik vind het echt superlelijk vooral als meisjes plat praten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2003, 16:55
Verwijderd
ik vind het niet echt mooi, maar elk accentje/dialectje heeft zo z'n charme. bij een rasechte jordanees kan ik een plat taaltje soms wel waarderen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 16:57
Soezen
Soezen is offline
Ik vind bijvoorbeeld het Maastrichtse accent voor meisjes heel lief klinken. Net als het Brabants accent. Rotterdams vind ik wel heel lelijk klinken..
Maar niet echt enorm verschrikkelijk ofzo..
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 16:57
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
haha vandaag was ik met een meisje weggeweest die echt heel erg plat praat, kvind het wel grappig en af en toe maakte ik r een grapje over, en dat kon ze soms wel en soms niet waarderen .....
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:01
Verwijderd
Écht plat versta ik niet. Een streekaccent is charmant als het Limburgs of Brabants is, of zuid-Gelderlands, of Zeeuws, of iets anders van beneden de grote riolen
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:01
Qamra
Qamra is offline
Kheb pas nog tegen iemand op school gezegd dat hij met een presentatie niet zo f*cking plat Westlands moet ouwehoeren Het viel zelfs de Westlanders op, stond ook niet echt charmant..

Maar verder heb ik geen hekel aan dialecten/accenten..
Oud 15-06-2003, 17:02
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik kom uit een dorpje uit brabant waar iedereen haast plat praat, ik zeg sommige woorden plat, maar ik spreek eigenlijk gewoon nl's
Oud 15-06-2003, 17:15
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
ikke komt uit brabant, uit erp, en om heel precies te zijn uit mijn vader (mar daar gaat het nu niet om)
en hier praten we bijna allemaal plat. ikzelf praat half ABN maar toch met sommige woorden plat. ik irriteer me niet echt aan sommige dialecten, maar frieslandse accentjes ofsow damn die vind ik echt lelijk...en je verstaat er meestal geen bal van
Oud 15-06-2003, 17:17
Ketjing
Ketjing is offline
Geen problemen met plat praten, zolang ik het maar begrijp. Zelf gebuik ik een paar platte woorden voor de rest probeer ik zoveel mogelijk ABN te praten
Oud 15-06-2003, 17:18
Quiana
Quiana is offline
Zolang het goed verstaanbaar is ed is het geen probleem.
Een vleugje accent kan zelfs heel lief staan..
Oud 15-06-2003, 17:19
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Quiana schreef op 15-06-2003 @ 18:18:
Een vleugje accent kan zelfs heel lief staan..
Niet alle accenten hoor
Oud 15-06-2003, 17:22
Shock
Shock is offline
een accentje kan best leuk klinken, maar als het echt vreselijk plat gesproken wordt vind ik dat de lol eraf is...
Oud 15-06-2003, 17:28
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Vréselijk vind ik dat...
Ik weet van mezelf ook wel dat ik met een zachte 'g' praat (geloof dat iedereen uit Brabant dat wel heeft) maar ik wil koste wat het kost voorkomen dat ik echt plat ga praten.
Ik erger me kapot aan mensen die dat wel doen, ik vraag me wel eens af wat er nou moeilijk aan is om 'gewoon' Nederlands te spreken
Maar bij mij op de basisschool werd er ook niks (!) van gezegd als je brabants sprak, dus dat klopt ook niet natuurlijk
Oud 15-06-2003, 17:37
Menahem
Menahem is offline
OK, één woord: Almelóóóóóó

Oud 15-06-2003, 17:39
Verwijderd
Ik heb alleen een zachte g waaraan je kan horen dat ik Brabant kom, meer niet eigenlijk. Bij andere mensen irriteer ik me er niet aan, als het maar verstaanbaar is. Hoewel ik plat Rotterdams en Drents echt afschuwelijk vind klinken eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:39
Tofke_H
Tofke_H is offline
ach, zolang het verstaanbaar blijft kan het best leuk zijn
Oud 15-06-2003, 17:40
Verwijderd
Ik ben zwaar fan. Ik houd van de verschillen in Nederland, ik hou van ons zwaar efficiënte dialect (meer Sallands dan Twents, hoewel we op de grens zitten) en ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die zulke dingen uit gaan bannen. Hoe je het ook wendt of keert - ons dialect is wat ze hier spraken voor het westerse Nederlands, Hooghollands, is ingevoerd in heel Nederland, en men spreekt het nóg. Zulke dingen moet je houden.

Ik praat zelf met een behoorlijk accent en of dat irritant is voor de rest van Nederland moet je hen vragen. Hier is het normaal. Het is geen dialect en ik slik ook niet alle e's in (ik zeg gewoonlijk geen 'schiet'n' in plaats van 'schieten'), maar ik zeg toch echt de 't' niet in 'niet', ik slik dingen in, etc ('Dat doe ik niet' wordt 'Da' doe'k nie', 'Ik weet ik niet' wordt 'weenie', etc ).
Ik vind het erg jammer dat ik ons dialect niet echt kan, zonde dat mijn ouders mij dat niet aangeleerd hebben. Nederlands leer je altijd wel spreken, dialect is een stuk lastiger.

Na een dag in het westen is het echter al veel minder. Als ik echt op kamers zou gaan, zou ik mijn accent vrij snel kwijt zijn.

<edit> Oh, en laat het niet in jullie hoofd opkomen dat mensen in de Randstad ABN spreken! Ik heb nog niemand uit de Randstad ontmoet die een fatsoenlijke, rollende R kan maken, iedereen gebruikt die belachelijke Amerikaanse R; niemand spreekt de 'n' uit na een woord (waar slaat dat op?)...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:43
Verwijderd
ik heb daar geen last van, soms is het wel grappig. Ik heb daar bij sommige woorden ook wel last van maar over het algemeen praat ik wel redelijk ABN denk ik zo.
Alleen die vreselijk bekakte 'r' van sommigen haat ik echt. pas kwam ik iemand uit Rotterdam tegen die em gebruikte en ik ergerde me kapot
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:48
mleen
mleen is offline
ik vind alleen branbants en limburgs aanhoorbaar
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:52
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
als ik iemand niet mag irriteert het me gigantisch (ook bijvoorbeeld bij m. verhagen) en anders merk ik het na een tijdje niet eens meer. (kwam ik laatst achter)

maar dat mensen in dialect proberen te typen vind ik raar.
de lelijkste accenten zijn imho in de randstad te vinden (den haag, rotterdam)
Oud 15-06-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Sjoe schreef op 15-06-2003 @ 17:57:
Ik vind bijvoorbeeld het Maastrichtse accent voor meisjes heel lief klinken. Net als het Brabants accent. Rotterdams vind ik wel heel lelijk klinken..
Maar niet echt enorm verschrikkelijk ofzo..
Dat vind ik ook..En Twents, Achterhoeks (of is dat hetzelfde) en het dialect van de Veluwe..Dat is echt mooi...Je moet je afkomst niet verloochenen...

Ik praat graag Brabants, dan horen ze waar ik vandaan kom...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 18:40:
<edit> Oh, en laat het niet in jullie hoofd opkomen dat mensen in de Randstad ABN spreken! Ik heb nog niemand uit de Randstad ontmoet die een fatsoenlijke, rollende R kan maken, iedereen gebruikt die belachelijke Amerikaanse R; niemand spreekt de 'n' uit na een woord (waar slaat dat op?)...
Hahaha, ik woon vlakbij Rotterdam en er is hier niemand die de r fatsoenlijk uit kan spreken Er schijnt trouwens ook een Brabantse zachte r te zijn, klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 18:23
CobainMeisje
CobainMeisje is offline
Hehe zoals in: Als juh ut nie nah jeuh zin heb,dah is de deuh

(Als je het niet naar je zien hebt,daar is de deur)

Haha mensen in Alphen a/d rijn kunnen echt zo praten

Haags is ook plat
Oud 15-06-2003, 18:29
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
Ik vind 't zelf vreselijk irritant. Een beetje accent heeft iedereen wel, maar sommigen kunnen 't ook erg overdrijven
Oud 15-06-2003, 18:57
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik heb er ook een enorme hekel aan...
Oud 15-06-2003, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 15-06-2003 @ 19:21:
Er schijnt trouwens ook een Brabantse zachte r te zijn, klopt dat?
yep, klopt...Ik schijn apart met een 'g' te zeggen.. Volgens mn klasgenoten...-->Zeeuwen... Ik zeg dus iets van apargt ofzow
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 19:12
Iduna
Iduna is offline
Zolang ze verstaanbaar zijn voor mij vind ik t niet erg (soms vind ik t wel lief klinken). Ikzelf schijn af en toe ook wel 'plat' (Brabants) te praten, dan wel in eigen omgeving.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 19:12
Rem
Rem is offline
echt mooi klinkt het niet, maar het heeft zeker wel iets
Oud 15-06-2003, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Hippe Woepsie schreef op 15-06-2003 @ 20:06:
yep, klopt...Ik schijn apart met een 'g' te zeggen.. Volgens mn klasgenoten...-->Zeeuwen... Ik zeg dus iets van apargt ofzow
Ik ook, ik woon nu tien jaar in Zuid-Holland en ik heb nog steeds een zachte g en de zachte r die iedereen zo apart vindt. Ik dacht dat het aan mij lag, maar het is dus gewoon een mooie Brabantse r.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:06
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Dark Tish schreef op 15-06-2003 @ 18:15:
ikke komt uit brabant, uit erp, en om heel precies te zijn uit mijn vader (mar daar gaat het nu niet om)
uit je vader??? zal een zware bevalling geweest zijn

maar goed: Ik praat wel nog een beetje licht met accent, maar dat zijn alleen klanken die er anders uitkomen. Ik gebruik geen typische Zeeuwse woorden ofzo ((heb wel een soort van eigen Nederlands, met eigen zinsconsturcties maar dat klinkt vaak ook wel vermakelijk)). En op zo'n manier vind ik een accent ook wel hartstikke cool. Het is gewoon leuk zolang het niet overdreven word.
Oud 15-06-2003, 20:08
beuk
beuk is offline
afknapper
Oud 15-06-2003, 20:11
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 15-06-2003 @ 19:21:
Er schijnt trouwens ook een Brabantse zachte r te zijn, klopt dat?
hmm
klopt.
Oud 15-06-2003, 20:13
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 18:40:
Ik ben zwaar fan. Ik houd van de verschillen in Nederland, ik hou van ons zwaar efficiënte dialect (meer Sallands dan Twents, hoewel we op de grens zitten) en ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die zulke dingen uit gaan bannen. Hoe je het ook wendt of keert - ons dialect is wat ze hier spraken voor het westerse Nederlands, Hooghollands, is ingevoerd in heel Nederland, en men spreekt het nóg. Zulke dingen moet je houden.

Ik praat zelf met een behoorlijk accent en of dat irritant is voor de rest van Nederland moet je hen vragen. Hier is het normaal. Het is geen dialect en ik slik ook niet alle e's in (ik zeg gewoonlijk geen 'schiet'n' in plaats van 'schieten'), maar ik zeg toch echt de 't' niet in 'niet', ik slik dingen in, etc ('Dat doe ik niet' wordt 'Da' doe'k nie', 'Ik weet ik niet' wordt 'weenie', etc ).
Ik vind het erg jammer dat ik ons dialect niet echt kan, zonde dat mijn ouders mij dat niet aangeleerd hebben. Nederlands leer je altijd wel spreken, dialect is een stuk lastiger.

Na een dag in het westen is het echter al veel minder. Als ik echt op kamers zou gaan, zou ik mijn accent vrij snel kwijt zijn.

Wat is er mis met ons Rotterdamse dialect? En een N na een woord klinkt dus echt helemaal niet.
Het enige wat bij ons misschien niet klinkt is ken/kan verkeerd gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:16
Verwijderd
Proud te be a Tukker, en dat laat ik dan ook gewoon in me spraak blijken Kan iemand me niet verstaan praat ik normaal Nederlands maar anders gewoon dialect of plat zoals men het hier noemt. Dus ik zal echt niet afknappen op een meisje als ze dialect/plat praat.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:21
zoef de haas
zoef de haas is offline
Limburgs vinnik helemaal fantastisch maar das misschien ok omdat iedereen op school ook gewoon limburgs lult ik stoor me der niet aan terwijl ik tog 11 jaar vlakbij rotterdam hep gewoond
en twents is ook nog wel leuk maar fries bijvoorbeeld is hoogirritant omdat alleen friezen het verstaan
eigenlijk zolang het voor andere ook maar te verstaan is vinnikket helemaal geweldig
Oud 15-06-2003, 20:21
the tourist
the tourist is offline
Een licht accent vind ik meestal niet erg, als het echt een zwaar accent is kan het wel irritant zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:24
Dminor
Dminor is offline
Het is leuk om bij zware accenten proberen te ontdekken wat ze zeggen.

Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:41
Upke
Upke is offline
Ach man ge moet nie zo zanniken jah, gudde gij mar es lekker wiekse koekebakker!!!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:45
Verwijderd
Citaat:
charmedkiz schreef op 15-06-2003 @ 21:13:

Kenne en kunne, ligge en legge, motte, ik gaat.
Rottedams is toch een mooi dialect.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 15-06-2003 @ 21:45:
Kenne en kunne, ligge en legge, motte, ik gaat.
Rottedams is toch een mooi dialect.
Hahaha, bij het voetballen is t altijd: ga niet op de grond legge

Offtopic: die avatars van Dminor en MoonMonkey
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:50
Veenbes
Veenbes is offline
Ik ben niet echt gecharmeerd van dialecten, accenten wel, handig om te horen waar iemand vandaan komt .
Oud 15-06-2003, 20:52
Somebody Special
Somebody Special is offline
Accent kán leuk zijn, dialcet is vreselijk

Ben zelf geboren en getogen Tilburger er heb een kl*re hekel aan het Tilburgse dialect, dat klinkt zo aso!
Ik woon al ruim een jaar in 't Gooi en begin dit taalte hier al aardig over te nemen.
Mijn vriend (Geboren en getogen Gooier) wijst me dan op mijn uitspraak en verbeter ik mezelf.

Iedereen mag horen dat ik uit Brabant kom, als ik iemand op TV hoor die uit Brabant (met name Tilburg) komt denk ik iedere keer weer 'Grr, wat een vreselijk accent heb je toch' maar bij mezelf vind ik het wel lief
Oud 15-06-2003, 20:53
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Wat is er mis met ons Rotterdamse dialect? En een N na een woord klinkt dus echt helemaal niet.
Rotterdams dialect is echt zooo vreemd gewoon, maar wel cool

Enne dat ken/kan ligge/legge, motte is toch Amsterdams
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 15-06-2003 @ 21:47:

Offtopic: die avatars van Dminor en MoonMonkey
zoek de verschillen....
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 21:20
Eveline1986
Eveline1986 is offline
accenten en dialecten.. daar is niks mis mee. Zelf zal ik voor mensen die niet uit omgeving rotterdam komen misschien wel een beetje plat praten.

dialecten zijn leuk... maar je moet er geen misbruik van gaan maken. Ik was vorig jaar op vakantie in Weert-Limburg. Leuke jongen leren kennen. Maar dan met ze vrienden in het Limburgs gaan zitten lullen terwijl ik net lekker bij hem zit. En heel het gesprek niet kunnen volgen. grrr

Verder laat iedereen lekker ze eigen taaltje lullen!
Oud 15-06-2003, 21:54
Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Ik vind het echt niet lelijk, maar het moet inderdaad wel verstaanbaar zijn.
Oud 15-06-2003, 22:04
Thomas
Thomas is offline
Sommige accenten zijn gewoon irritant, maar sommige zijn dan weer wel mooi. Je kan bv goed horen dat ik uit Brabant kom, zonder dat ik echt plat praat. Ik zelf praat normaal beschaafd nederlands, dus dat is goed te verstaan.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 15-06-2003 @ 21:53:
Enne dat ken/kan ligge/legge, motte is toch Amsterdams
Je beledig mijn Rottedamse afkomst.
Het heeft 2 jaar geduurt voordat ik ligge en legge uit elkaar kon houden. En ik woon al m'n hele leven in Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 22:36
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Jadie schreef op 15-06-2003 @ 23:33:
Je beledig mijn Rottedamse afkomst.
Het heeft 2 jaar geduurt voordat ik ligge en legge uit elkaar kon houden. En ik woon al m'n hele leven in Rotterdam.
Hebben jullie wat met je hersens ofzo dat je t onderscheid niet kan maken

Enne, ik ken 3 'amsterdamse' mensen en die zeggen die woordjes altijd door elkaar en ik ken een stuk of 20 rotterdammers en die zeggen dat geen van allen, die kunnen t wel gewoon, terwijl ze wel t rotterdamse accentje hebben
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoel niet de dialecten van Amsterdam, Rotterdam etc, ik bedoel dat belachelijke TMF-taaltje dat iedereen ten westen van Utrecht schijnt te hebben overgenomen.
Een 'n' na een woord klinkt prima
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten