Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2004, 15:27
Susanne
Susanne is offline
Naar aanleiding van vanmorgen/middag, ik sprak een jongen die zo overduidelijk een Goois accent had, ik zou bijna zeggen dat het onverstaanbaar was..
Opzich woon ik in een boerengat, dus mensen die puur plat praten ken ik ook..

Wat vinden jullie daar nu van? Is het een kwestie van opvoeding, eigen keus of geen keus (je kan er immers niks aan doen dat je in 't oosten woont en dus niet 'normaal' kan praten?)? Krijg je wel eens commentaar op je manier van praten, hoe ga je daar mee om? Vind je het afstotend als een persoon niet redelijk ABN beheerst? Heb je misschien zelf een ervaring die je wilt delen, tell me
Oud 12-06-2004, 15:39
Verwijderd
Alleen als ik in boerendorpen kom, praat ik boers. Verder heel normaal Beetje hard misschien
Brabans is trouwens
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:46
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ik praat accent- en dialectloos

ik vind het alleen storend als ik mensen niet kan verstaan en als mensen een zachte g hebben, want dat klinkt gewoon zo kut.

natuurlijk ligt het aan de plek waar je woont, er zijn mensen die gewoon alleen maar 'normaal' Nederlands horen op tv
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:47
Verwijderd
ik praat vrijwel abn,mischien dat er qua uitspraak iets brabants tussen zit maar veel zal het echt niet zijn.
ik heb een hekel aan dialect
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:51
$tarlight
$tarlight is offline
ik hoor het zelf niet en mensen in mijn omgeving ook niet, maar als ik ergens kom waar ze geen fries spreken, zullen de mensen vinden dat ik een fries accent heb...

Ik heb er geen problemen mee als mensen kunnen horen dat ik fries spreek, ik ben gewoon goed te verstaan, dus waarom zou dat kleine beetje accent vervelend zijn? En mijn vriend spreekt altijd nederlands, maar ook aan hen schijn je te kunnen horen dat hij uit friesland komt dus ik denk inderdaad dat je er weinig aan kunt doen
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:51
Stevill
Stevill is offline
kak kan sexy zijn en sommige andere dialecten en accenten ook.

Hier in twente word veel twents gesproken wat ik zo goed als niet versta/wil verstaan overigens praat ik zelf vrij nauwkeurig abn (als er zoiets is) alleen heb ik soms wel wat woorden waarvan ik een letter of klank wil inslikken.
Oud 12-06-2004, 15:56
vixen
vixen is offline
Ik kom uit Nijmegen en mn moeder uit brabant, dus ik praat een beetje Nijmeegs en ik praat met een zachte g. Soms ook met een ewrr. Ik praat soms ook best onverstaanbaar, maar dat doe ik alleen als ik óf heel moe ben óf als ik heel kinderachtig bezig ben.

Ik krijg inderdaad wel een commentaar op hoe ik praat, vooral nu ik in Utrecht woon. Ik zeg vaak kei en dat wordt daar neit zo geaccepteerd. Ook als ik te Nijmeegs begin te praten word k daar op aangesproken. Verder is mn zachte g nog wel eens heel opvallend. maarja. Zo storend vind ik het niet. Het boeit me ook weinig hjoe andere mensen praten, zolang het een beetje normaal is vind ik het wel ok. Te Amsterdams, Rotterdams, Haags of Nijmeegs is trouwens wel heel lelijk.

Laatst gewijzigd op 12-06-2004 om 15:58.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:57
rokje
rokje is offline
ohjee, accentjes
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:03
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Is puur eigen keus. Ik woon in een gehucht in Zeeland en ik kan plat zeeuws praten, maar dat doe ik eigenlijk alleen thuis af en toe voor de grap.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:07
Ragnar
Ragnar is offline
ik schijn een limburgs accent te hebben en dat schijnt lief te klinken
Oud 12-06-2004, 16:13
barbara.inc
barbara.inc is offline
Ik woon in Drenthe, maar vind het ontzettend lomp klinken als een meisje Drenths praat. Kan overigens wel vloeiend Haags, omdat mijn hele familie daarvandaan komt, maar praat altijd redelijk ABN, of in elk geval accentloos.
Oud 12-06-2004, 16:26
Verwijderd
Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam en dat is volgens mij niet te horen. Laatst op mijn werk zeiden ze in ieder geval dat ik netjes zonder accent sprak.

Bepaalde accenten kan ik echt heel erg lelijk vinden, ligt er vooral aan waar de klemtoon wordt gelegd. Sommige accenten vind ik zo zeurderig klinken, blech. Iets als Limburgs vind ik inderdaad echt schattig, vooral bij van die stoere jongens. De wat noordelijke accenten vind ik ook niet echt storend. Het platte Haags/Rotterdams/Utrechts etc. vind ik niet charmant, maar wel grappig.

Van plat amsterdams ga ik me altijd helemaal thuis voelen omdat de familie aan mijn vaders kant nogal plat praat en ik die 'amsterdamse gezelligheid' die echt walgelijk is bij hen soms heerlijk kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:27
Nuck
Nuck is offline
Ik heb een hekel aan accenten/dialecten. Zelf spreek ik netjes ABN.
Oud 12-06-2004, 16:28
whitedove
whitedove is offline
Ik kom uit (noord-)limburg, praat met zachte g, valt voor mij alleen maar op als ik buiten limburg ben en het liefste houd ik dan m mond dicht, want het klinkt afschuwelijk. Maja in Limburg zelf valt het niet op. Ik vind gewoon ABN met harde g mooier, klinkt leuker.
En ik vind het trouwens NIET je eigen keus, want als mijn ouders geen dialect hadden gesproken had ik het oko niet gedaan. De ouders van een klasgenoot van mij spreken dialect met elkaar maar Nederlands tegen hun kinderen dus die kinderen kunnen geen dialect , maar kunnen het wel verstaan.
Dialect vind ik vreselijk lomp, maar als iemand van wie ik dialect gewend ben Nederlands praat vind ik het nep klinken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:44
Copycat
Copycat is offline
Ik praat allochtoon steelow
Oud 12-06-2004, 16:52
Verwijderd
kom uit noord brabant; ik praat een btje plat en dat ziet er nogal dom uit: een bruim meisje die net als een boer praat; mijn familie lacht mij allemaal uit..
alsi k buiten brabant kom word ik ook al vaag aangekeken door mn dialect
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:07
jetzt
jetzt is offline
ik kom ook uit noord-brabant... maar ik heb een leids accent.... kei vaag
mijn moeder komt uit leiden dus misschien ligt het daaraan.... ik heb er wel een hekel aan als mensen vragen of ik uit rotterdam kom ofzo....

verder heb ik niet echt een hekel aan dialecten en accenten, maar als het echt niet verstaanbaar meer is, dan haat ik het zeker!
Oud 12-06-2004, 17:14
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik spreek normaal gesproken ABN, gooi dr heel af en toe een dialect uitspraak doorheen, die gezíchten van mensen die niet in de buurt wonen
Mjah heb op zich wel een beetje een accent, maar heeft bijna iedereen wel volgens mij.
En ik kan ons dialect helemaal verstaan, mn ouders spreken dat tegen elkaar en tegen mensen uit de buurt.
Oud 12-06-2004, 17:29
Verwijderd
ontzettend limburgs beinvloed nederlands met een brabantse inslag...

maar plat kallen is nog ummer het biste.
(het is een kwestie van geduld )

Laatst gewijzigd op 12-06-2004 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:36
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Ik praat heel erg haags dat accent zit er gewoon in. Men hoort ook meteen altijd dat ik uit Den Haag kom.
Oud 12-06-2004, 17:39
Verwijderd
Ik kom zelf uit Limburg. En ik praat ook Limburgs, maar dan toch met Nederlandse woorden ertussen.
Ik vind het Limburgs wel mooi, tot op zekere hoogte. Niet mooi vind ik het als mensen té limburgs praten. Sommigen hier doen dat altijd, ook op school, of tegen Hollanders.

Verder vind ik alleen het echte platte Amsterdams etc. lelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:43
Fog
Fog is offline
dit hier is geen dorp maar er wonen toch aardig wat boeren die ik dus echt niet kan verstaan. ik vind dat achterhoekse/twentse dialect echt heel erg lelijk en gelukkig is het aan mij totaal niet te horen dat ik hier vandaan kom. ik ken wat mensen uit zwolle en dat dialect vind ik ook lelijk en boers. bijna mn hele familie is brabants en dat vind ik soms wel grappig klinken, mn ouders praten heel plat brabants bij familie, dat kan ik bijna niet eens verstaan, haags vind ik ook grappig, dat klinkt allebij veel vriendelijker dan dat boerse.

ikzelf praat volgens mij heel erg doorsnee nederlands zonder een dialect of accent maar sommige mensen zeggen dat ik een beetje bekakt praat
Oud 12-06-2004, 17:43
~louise~
~louise~ is offline
Ik praat ABN met een beetje Rotterdamse dingentjes erin soms. Ik kan ook heerlijk plat Rotterdams praten, prachtig.
Mensen die met een accent of dialect (heel boers of met een zacht g e.d.) spreken vind ik altijd dom klinken en neem ik bij voorbaat al niet serieus. Ook al weet ik dat het nergens op is gebaseerd, ik kan dat soort mensen niet slim bevinden.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:44
Quantes
Quantes is offline
Ik spreek normaal gesproken een mengeling van zeeuws en brabants (ik woon in zeeland, ben geboren in brabant en ga daa ook naar school), maar als het moet spreek ik heel goed abn
Oud 12-06-2004, 17:48
Verwijderd
Waarom gedragen alle mensen die ABN menen te spreken zich uit de hoogte?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2004, 17:53
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
~louise~ schreef op 12-06-2004 @ 18:43 :
Ik praat ABN met een beetje Rotterdamse dingentjes erin soms. Ik kan ook heerlijk plat Rotterdams praten, prachtig.
Mensen die met een accent of dialect (heel boers of met een zacht g e.d.) spreken vind ik altijd dom klinken en neem ik bij voorbaat al niet serieus. Ook al weet ik dat het nergens op is gebaseerd, ik kan dat soort mensen niet slim bevinden.
oh great je zou mij dus ook dom vinden. Mjah heb zelf ook dat ik amsterdams ordinair vind klinken en heel veel anderse westerse dialecten/accenten bekakt.
Oud 12-06-2004, 18:00
Qamra
Qamra is offline
Van die tuinders die echt enorm plat praten irriteren me af en toe wel. Vooral omdat ik weet dat ik zelf plat praat, maar dat ik ook normaal kan praten als ik dat wil/als dat moet. Dan erger ik me eraan als iemand een projectpresentatie geeft en dan hoor je dat Westlandse taaltje..

Verder kan het me niet schelen. Ik snap ook alle dialecten/accenten in de buurt (= Westlands en Haags). Dus dat scheelt
Oud 12-06-2004, 18:52
Verwijderd
Citaat:
cut_off schreef op 12-06-2004 @ 18:48 :
geen id , dat valt me idd ook altijd zo op ja

anyway: ik praat gewoon nederlands met wel redelijk vaak een limburgse inslag
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
haha
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 19:02
Roos
Roos is offline
Citaat:
~louise~ schreef op 12-06-2004 @ 18:43 :
Ben 't totaal met je eens..

Vroeger dacht ik dat ik perfect ABN sprak, totdat je aan de andere kant van het land bent, en iedereen vraagt "Kom je uit Rotterdam ofzo?"

Nou ja ik hou van het straat-Rotterdamse accent, ik drijf er ook graag de spot mee, 'das eg onmin lau jeweettoch saaa beter gaan we los vanaaf of nie dan'

Ik betrap mezelf er wel op, dat ik sommige worden (zoals onmin lau, wat 'heel erg leuk' betekent') eerst gewoon voor de grap gebruik, maar later ook serieus.

Ach jaaa nobody's perfect
Oud 12-06-2004, 19:08
battlestar
battlestar is offline
nederlands met een limburgs accent/zachte g

soms praat ik per ongeluk een woordje dialect met iemand mee als iemand in het dialect tegen me begint praten.. zeg ik 'joa' ipv gewoon ja enzo.
over het algemeen vind ik dialect niet mooi.. vooral zuid-limburgs is erg, noord-limburgs vind ik dan nog wel gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 19:13
vixen
vixen is offline
Citaat:
'cause they're stupid
Oud 12-06-2004, 19:24
Hagel
Hagel is offline
gewoon abn met soms een wagenings accent.
Oud 12-06-2004, 19:46
sofuckingme
sofuckingme is offline
Ik slis een beetje en af en toe rrrrolt er wel een kakkerig woordje uit mijn mond
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:45
Noir
Noir is offline
ik kom uit de achterhoek (gelderland). er word behoorlijk plat gepraat hier maargoed ik ben er niet mee opgevoed dus ik kan het niet... zit nu in ede op school dus het accent dat ik had is zo goed als weg...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:50
Laïs
Laïs is offline
Ik kom uit gent en ik heb wel een gents accent.
Plat gents kan ik niet,wel hoor ik soms dat ik sommige dingen wel heel erg plat uitspreek,maar dat is meer voor de lol,mensen die het wel kunnen,vind ik wel leuk, ik heb geen hekel aan dialecten en accenten, heel schoon an is ook zo ,maar mensen die het constant spreken en niet 'normaal' kunnen spreken,komen idd dommer over,ook al is dat misschien niet zo.

Mijn ouders praten geen dialect,alleen mijn moeder aan de telefoon met haar zussen of broer./kennissen van vroeger.
Oud 12-06-2004, 21:33
Marie Elize
Marie Elize is offline
mijn ouders komen uit brabant en hebben dus een dialect. maar gelukkig ben ik er goed afgekomen en heb er geen.
bij sommige jongens vind ik het trouwens wel lief als ze een dialect hebben. moeten ze wel het goede dialect hebben.
Oud 12-06-2004, 21:36
Verwijderd
Ik vind Limburgs en Brabants echt verschrikkelijk dom klinken, en ik krijg altijd acuut visioenen van huisvrouwen in ruitjesbroeken als ik dat hoor.

Zelf woon ik in Zeeland, maar ik praat gelukkig niet zo als sommige provinciegenoten. Mijn oom en tante doen niet anders, en mijn moeder kan er ook wat van. Maar ik heb geloof ik maar een heel klein beetje een accent.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 21:40
Synonym
Synonym is offline
Eeehm... volgens mij spreek ik wel redelijk accentloos, volgens mensen hier uit de buurt dan (Twente, Achterhoek). Ik denk dat wanneer westerlingen mij horen praten er nog wel redelijk wat colaaaaaaaaaaaatjes uitpikken.
Oud 12-06-2004, 21:40
CharismaticBass
CharismaticBass is offline
ik spreek plat amsterdams, en ben der trots op.

maar ik kan ook netjes ABN praten, hoewel ik dan vaak verward voor een amerikaan/engelse, omdat ik dan, ja weet ik veel, maar dat zeggen mensen dan (bazen, tandartsen enz).

wheeee.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 22:08
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik praat behoorlijk plat Rotterdams en erger me kapot aan mensen die ABN praten, of eigenlijk aan mensen die een bekakte errrr hebben (is voor mij hetzelfde).
Ik vind een accent juist altijd wel leuk klinken, of het nou twents is of amsterdams (ja zelfs dat kan ik hebben, ik ben een vrij tolerante rotterdammer). Geen accent hebben klinkt zo...saai.
Oud 12-06-2004, 22:23
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik woon in Drenthe en ik praat vrij accentloos. Komt door mijn ouders denk ik, die praten niet plat en op school wordt ook vrij weinig plat gepraat. Ik merk wel dat ik vrij gemakkelijk mee ga doen als ik met iemand met een accent praat. Maar dan vooral bij Groningers Drenten en Brabanders.
Het maakt me niet uit of iemand met een accent praat, maar mensen uit Friesland die het idee hebben dat iedereen Fries spreekt daar kan ik niet tegen.
Oud 12-06-2004, 22:49
little nemo
little nemo is offline
oh well, n aantal mensen hebben gedacht dat ik uit spanje ofzo kwam door mn 'dialect'...geen idee waarom, k heb niet eens een achterachteroom in spanje ofzo en k ben dr nog nooit geweest..

verder vind k een beetje dialect wel ok, maar teveel is gewoon lelijk. altijd. nouja, behalve met engelse dialecten natuurlijk
Oud 12-06-2004, 23:11
Mysterons
Mysterons is offline
Ik spreek ABN, maar ik heb een beetje een ewrr.
Brabants en Limburgs accent vind ik schattig. Als mensen echt heel plat Amsterdams spreken vind ik het een beetje dom staan, en Haags ook.
En ik hou eigelijk ook niet van heel erg bekakt praten met dure woorden (ik ben ook niet trots op mn ewrrr)
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 23:32
JCG
JCG is offline
ABN (Algemeen Beschaaft Nederlands) is niet meer politiek correct het moet ASN (Algemeen Standaard Nederlands) zijn

In het nederlands praat ik ASN, heel soms sluipt er een Gouds accent in.

In het engels schijn ik een Iers accent te hebben
Oud 13-06-2004, 00:55
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Dictatuur van de meerderheid. Niets aan te doen. =]

Ik kom uit haarlem en praat dus een beetje met een R, voor zuiderlingen helemaal.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 01:02
Hypocrisy_Female
Hypocrisy_Female is offline
Ik doe mn best om nederlands te praten maar het mislukt bijna bij elk woord, heloas pindakoas!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 09:37
Timmert
Timmert is offline
Ik vind zelf dat ik redelijk netjes ABN praat, maar mensen in m'n omgeving betrappen me nog wel es op een flinke portie amsterdams gezwets, of (don't ask me how that's possible..) een lekker goois kak-accentje
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 09:41
biep
biep is offline
Ik heb zelf zo'n kakker "uRRRR" Ik probeer er op te letten, maar het zit er gewoon in, wat dat betreft praat is dus 'n beetje bekakt, wie weet leer ik het nog eens af.

Steve praat een beetje boers (Twents) maar gelukkig niet té, af en toe hoor je het een beetje, maar als je sommige mensen daar in die omgeving hoort, onverstoanboar gewoon, dat vind ik echt een afknapper!

Limburgs daarentegen vind ik sexy
Oud 13-06-2004, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Mysterons schreef op 13-06-2004 @ 00:11 :
Ik spreek ABN, maar ik heb een beetje een ewrr.
Brabants accent vind ik schattig.
+ Ik heb een zwak voor brabo's.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten