![]() |
HDD pinnetje broken
Het pinnetje stond al een beetje scheef. Dat was ik even vergeten. Het is maar een 20 gB 5400 RPM.
Linux kan de HDD niet meer lezen. De BIOS van m'n Athlon 1 gHz computer nog wel en hij boot 'm ook nog. Het geval werkt dus nog wel :) M'n computer is wel langzamer nu. Zou ook aan XP kunnen liggen die nogal brak is nu. Is deze HDD afgeschreven of kan ik 'm nog best gebruiken? Zou het verstandig zijn een 2de 20 gB erbij te halen en een RAID-1 constructie op te zetten of deze rijp voor de sloop? Rr staan nogal belangrijke files op dus vandaar dat ik zekerheid wil. Alvast bedankt :) |
:eek:
*houdt zich hier maar buiten* |
Ej Kerel, je zit hier op Admin, lijkt me niet de bedoeling :p
Admin -> H&T (:p, wat een bak zeg dit heb ik nog nooit meegemaakt :D) |
Lol :o *ligt in een scheur* :o
|
Printplaat loshalen en nieuwe pin erop solderen ?
-Desecrator |
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht al dat 't aan mij lag :D |
Citaat:
|
Citaat:
-Desecrator |
Citaat:
|
Citaat:
-Desecrator |
Hm, wel interessant.
Zo'n pinnetje zit er natuurlijk niet voor niets. Máár.. ik vermoed dat, wanneer de schijf merkt dat er geen controlesignaal terugkomt naar dat pinnetje, dat-ie het dan nóg eens probeert, en wanneer het een keer of 5 mislukt, dat-ie dan een andere ader probeert. Volgens die hypothese vertraagt 't wél de boel, maar blijft de data wel in orde. Maar goed, dat weet ik niet zeker. Je zou kunnen proberen te solderen, maar ik denk dat je dat niet maarzo gaat lukken. Wellicht kun je 't beter vragen aan échte experts op het gebied van HD's, want misschien dat je 't wanneer je eraan gaat hannessen alleen maar erger maakt. |
Als je niet zo'n expert bent op electro gebied zou je kunnen proberen om een stukje van een paperclip in de ide connector te steken op de plek waar het afgebroken pinnetje zou moeten zitten. Met een beetje mazzel maakt ie dan contact zodat je je data naar een andere disk te kopieren. 't Is maar een noodoplossing...
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Alleen weet ik 't niet zeker. Ik zie geen andere mogelijkheid van enige potentie. Ik ga even rondvragen bij wat hardwareguru's hier in de buurt, denk ik. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51. |