Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   PHP 5.0.0 Beta 1 vrijgegeven! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=527005)

TouchOfDarkness 29-06-2003 22:21

PHP 5.0.0 Beta 1 vrijgegeven!

Op de PHP website is te lezen:

Citaat:

[29-Jun-2003] The PHP development community is proud to announce the release of PHP 5 Beta 1. Both source packages, and a Windows build are available in the Downloads Section. A list of changes can be found in the ChangeLog file.

Some of the more major changes include:
  • PHP 5 features the Zend Engine 2. For a list of Zend Engine 2 changes, please visit this webpage.
  • XML support has been completely redone in PHP 5, all extensions are now focused around the excellent libxml2 library (http://www.xmlsoft.org/).
  • SQLite has been bundled with PHP. For more information on SQLite, please visit their website.
  • Streams have been greatly improved, including the ability to access low-level socket operations on streams.
  • Due to issues surrounding the MySQL 4.0 license, the MySQL are no longer bundled with PHP. For more information on these licensing changes, please refer to the MySQL Licensing Policy.

Note: This is a beta version. It should not be used in production or even semi-production web sites. There are known bugs in it, and in addition, some of the features may change (based on feedback). We encourage you to download and play with it (and report bugs if you find any!), but please do not replace your production installations of PHP 4 at this time.

Ook een linkje naar de veranderingen in Zend 2: http://www.php.net/zend-engine-2.php

Heb hem net ff gedownload, morgen maar even mee spelen, ben wel heel benieuwd naar 't nieuwe OOP model :)

Koen 29-06-2003 22:38

Citaat:

TouchOfDarkness schreef op 29-06-2003 @ 23:21:
Heb hem net ff gedownload, morgen maar even mee spelen, ben wel heel benieuwd naar 't nieuwe OOP model :)
Gaan ze die drastisch wijzigen? Aangezien ik OOP wil leren, maar me afvraag of ik dat dan nu in PHP moet leren, of dat ik dat nu beter in een andere taal kan leren, en later in PHP5.0 daarvan kan overnemen zeg maar. :)

Het is namelijk niet erg handig eerst in PHP4 OOP te leren, om 't straks in PHP5 weer anders te leren. Of is 't meer een kleine uitbreiding die ik er zo bijgeleerd heb?

zazzie 29-06-2003 23:04

ik denk dat als je dan toch OOP wilt leren, je beter gelijk met php5 kan beginnen. het OOP model is namelijk drastisch veranderd en veel volwassener geworden. check die link die ToD gaf maar over de veranderingen in de engine (zend 2 engine)

TouchOfDarkness 30-06-2003 08:01

Citaat:

Koen schreef op 29-06-2003 @ 23:38:
Gaan ze die drastisch wijzigen? Aangezien ik OOP wil leren, maar me afvraag of ik dat dan nu in PHP moet leren, of dat ik dat nu beter in een andere taal kan leren, en later in PHP5.0 daarvan kan overnemen zeg maar. :)

Het is namelijk niet erg handig eerst in PHP4 OOP te leren, om 't straks in PHP5 weer anders te leren. Of is 't meer een kleine uitbreiding die ik er zo bijgeleerd heb?

Ja, geloof dat heel het OOP model in PHP 5 opnieuw geschreven is, het is nu veel meer Java-based geworden. Je kan object properties en methods nu een public, private of protected meegeven, method overloading is nu mogelijk. Ik zie zelfs abstracte classes en interface implementaties \o/

Nou ja, check deze link maar: http://www.php.net/zend-engine-2.php

Ik weet nie wanneer ze met de final komen, misschien dat je voorlopig OOP het beste nog in Java (of C++) toe kan passen. :)

zazzie 30-06-2003 09:58

Citaat:

TouchOfDarkness schreef op 30-06-2003 @ 09:01:
Ik weet nie wanneer ze met de final komen, misschien dat je voorlopig OOP het beste nog in Java (of C++) toe kan passen. :) [/B]
final zal pas over 6 tot 9 maanden komen stond in de mailinglist. (en er moet eerst ook eea geregeld worden mbt licenties en mysql, tot die tijd wordt er geen mysql extensie meegeleverd.)

deathz0rz 30-06-2003 10:16

Citaat:

# Due to issues surrounding the MySQL 4.0 license, the MySQL are no longer bundled with PHP. For more information on these licensing changes, please refer to the MySQL Licensing Policy.
dat is wel irri, moet ik die zelf ook nog er bij doen...

Manuzhai 30-06-2003 14:50

Mha, best een loos topic, dit. Overigens vind ik die __get() en __set() methoden (dat concept, met name) wel heel erg goed bedacht, lijkt me erg nuttig. Qua design natuurlijk wat minder, maar wel erg makkelijk.

Gimme more beer 30-06-2003 18:41

Ik ben er niet blij mee, ik ben een OO programmeur en dit soort dingen opnieuw onder de knie krijgen zal nog heel wat misverstanden opleveren.

OO programmeren is niet echt verschillend van noob PHP-programmeren, het enige verschil is dat je met aparte functiefiles werkt en dat je, als je al je functies afhebt, niet zoveel werk meer hoeft te doen om standaard commando's aan te leren.

Voordat ik met OO begon wist ik nog niet eens wat het was, heb het zelf helemaal ontdekt en er later pas over gelezen, omdat ik wist dat bepaalde classes en functies eenvoudiger konden. Daarom gebruik ik nu ook een alternatieve manier van OO programmeren.

Enlightenment 30-06-2003 20:18

PHP5 heeft best coole features. Stevige OOP uitbreidingen, sterk uitgebreide XML ondersteuning, GD lib met antialiasing support, en nog vele andere fixes en toevoegingen. Ik ben benieuwd.

Wel wordt het overschaduwd door het MySQL License indicident. Korte samenvatting:

PHP is BSD, MySQL 4.1 is GPL. PHP mag MySQL client library dus niet opnemen zonder zelf ook te releasen onder de GPL licentie. Een uitzondering voor PHP is in de maak, en zal voor het uitkomen van PHP5 gamma klaar zijn. Zodra de final uitkomt, zal er dus niets aan de hand zijn en zal de MySQL client library gewoon meegeleverd worden.

TouchOfDarkness 30-06-2003 22:10

Citaat:

Gimme more beer schreef op 30-06-2003 @ 19:41:
OO programmeren is niet echt verschillend van noob PHP-programmeren,
Dus geen OOP gebruiken in PHP staat voor n00b PHP programmeren? beetje rare redenatie..

en besides, als je in PHP 4 begonnen bent met OO leren programmen, ben je ook wel fout begonnen denk ik zo..

Harrie 30-06-2003 22:30

Citaat:

TouchOfDarkness schreef op 30-06-2003 @ 23:10:
Dus geen OOP gebruiken in PHP staat voor n00b PHP programmeren? beetje rare redenatie..

hij zegt niet dat n00b php programmeren als enige is.

ik denk eerder dat hij bedoelt dat het hetzelfde is als een noob die een webpage in php maakt. lastig dus... maar het is wel heel vaag gezegd...

btw, ken je kim weerink ook? woont ook in almelo

Chimera 30-06-2003 22:57

Citaat:

TouchOfDarkness schreef op 30-06-2003 @ 09:01:
Ja, geloof dat heel het OOP model in PHP 5 opnieuw geschreven is, het is nu veel meer Java-based geworden.

Je bedoelt dat het meer OO is, Java is alleen maar een OO implementatie, en heeft veel dingen van talen als C++ en Smalltalk afgekeken :)

Ziet er overigens goed uit, ze hebben een groot aantal dingen toegevoegd die voor een OO taal vrijwel onmisbaar zijn.

Chimera 30-06-2003 23:01

Citaat:

Gimme more beer schreef op 30-06-2003 @ 19:41:
Ik ben er niet blij mee, ik ben een OO programmeur en dit soort dingen opnieuw onder de knie krijgen zal nog heel wat misverstanden opleveren.

OO programmeren is niet echt verschillend van noob PHP-programmeren, het enige verschil is dat je met aparte functiefiles werkt en dat je, als je al je functies afhebt, niet zoveel werk meer hoeft te doen om standaard commando's aan te leren.

Volgens mij zie jij een grote bak functies in een aparte includefile zetten als OO, nou vertrouw me, dat is het dus niet. En als je een 'OO programmeur' bent zul je deze wijzigingen alleen maar toejuichen, PHP 5 is stukken meer OO dan PHP 4.

Misschien dat PHP dan wat meer gebruikt gaat worden in serieuze toepassingen :)

TouchOfDarkness 01-07-2003 20:26

Citaat:

Harrie schreef op 30-06-2003 @ 23:30:
hij zegt niet dat n00b php programmeren als enige is.

ik denk eerder dat hij bedoelt dat het hetzelfde is als een noob die een webpage in php maakt. lastig dus... maar het is wel heel vaag gezegd...

btw, ken je kim weerink ook? woont ook in almelo

Heel wazig gezegd ja, ik snap er nu nog niks van... :p

naam komt me wel bekend voor, maar dat ik d'r persoonlijk ken, nee dat niet :)

TouchOfDarkness 01-07-2003 20:26

Citaat:

Chimera schreef op 30-06-2003 @ 23:57:
Je bedoelt dat het meer OO is, Java is alleen maar een OO implementatie, en heeft veel dingen van talen als C++ en Smalltalk afgekeken :)

Ziet er overigens goed uit, ze hebben een groot aantal dingen toegevoegd die voor een OO taal vrijwel onmisbaar zijn.

Je hebt gelijk, had het verkeerd verwoord, maar ja aangezien Java de enige taal is met OO implementatie, die ik zelf wat ken, is de vergelijking snel getrokken. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.