mathfreak |
08-07-2003 19:18 |
Citaat:
Marsel schreef op 08-07-2003 @ 19:01:
Maar laten we het niet alleen over lichamelijk gehandicapt hebben ( want dat interperteren de meesten denk ik ), maar verstandelijk gehandicapt ook~!
|
Laten we daar dan ook maar meteen de mensen met een sociale handicap aan toevoegen. Denk daarbij aan mensen met een stoornis in het autistische spectrum. Ik maak zelf deel uit van die categorie, aangezien ik sinds 18 maart weet dat ik het syndroom van Asperger heb. Overigens blijkt dat 35 tot 40 % van de mensen met autisme daarnaast ook een verstandelijke handicap heeft.
*Ik heb de term "geestelijk gehandicapt" in jouw reply door "verstandelijk gehandicapt" vervangen, aangezien dat inmiddels de gebruikelijke term is geworden*
Citaat:
Dat lijkt me ook moeilijk, want die mensen (verstandelijk gehandicapten) komen lichamelijk natuurlijk ook in de puberteit en er gebeuren dingen die zij niet kunnen verklaren en maar vreemd ( of misschien juist wel normaal vinden ).
|
Voor mensen die zowel autistisch als verstandelijk gehandicapt zijn geldt in dit geval hetzelfde.
Citaat:
Als twee verstandelijk gehandicapten een relatie aangaan met elkaar, zouden ze dan ooit sexuele voorlichting gehad hebben?
|
Ik denk het wel. Ik heb in ieder geval Internetsites gezien waar dit onderwerp wordt besproken.
Citaat:
Of 'oversexte' gehandicapten die hun gevoelens niet kunnen uiten, en juist misschien hierdoor nog moeilijker in de omgang zijn.....?
|
Juist daarom is sexuele voorlichting zo belangrijk, maar er is nog iets anders wat ook belangrijk is, en dat is het leren omgaan met sexuele gevoelens. Jongeren met autisme kunnen het risico lopen dat hun pogingen om met vrouwen in contact te komen als een ongewenste intimiteit over komen. De psychologe Martine F. Delfos schrijft daar in haar boek Een vreemde wereld het volgende over: "In de schijnbaar eenvoudige regels van sexualiteit lijken ze een mogelijkheid te kunnen vinden erbij te horen. Ze lopen dan het risico sexueel instrumenteel gedrag te vertonen en daardoor meisjes of vrouwen ongewenst intiem te benaderen en sexueel "brutaal" over te komen of door meisjes belachelijk gemaakt te worden." Ik heb zelf helaas ook zoiets gedaan, zonder dat ik me er van bewust was dat dit op anderen bedreigend over kon komen. Toen het gebeurde wist ik nog niet dat ik zelf een sociale handicap had, en ik had er al helemaal geen idee van dat het bij mij om een stoornis in het autistische spectrum ging. Dat is ook de reden dat ik nu meer over de problematiek rond sexualiteit bij autisme te weten wil komen.
Overigens is er, toen het speelde, nooit sprake geweest van fysiek contact. Er heeft dus gelukkig nooit een poging tot aanranding of verkrachting plaats gevonden, aangezien ik niemand tot sex zou willen dwingen.
Citaat:
Ik heb wel eens gehoord van mijn moeder ( bejaardenzorg danwel ) dat er ook vrouwen zijn die juist speciaal voor deze mensen hun 'diensten' aanbieden. Dus niet echt een 'hoer' maar eigenlijk toch weer wel. Schijnen gewone huisvrouwen te zijn die ook een gezin hebben etc. Maja meer weet ik er ook niet van...
|
Heel toevallig heb ik het daar op 27 juni met "mijn" psychiater bij het RIAGG in Helmond over gehad. Er blijkt in Nederland een stichting te zijn die gebruik maakt van prostituées die ter beschikking staan van gehandicapten die behoefte hebben aan sex. Het bedrag dat door zo'n gehandicapte voor zo'n contact betaald dient te worden is aanzienlijk lager dan wat zo iemand in een privéclub zou moeten betalen.
|