![]() |
studiefinanciering nu pas?
Ik heb net de formulieren voor me studiefinanciering ingevuld, maar volgens mij ben ik er nogal laat mee. Er staat dat binnen 6 weken je aanvraag verwerkt wordt en je bericht terug krijgt, en over 6 weken begint de (HBO)opleiding al. Voor me OV-kaart is het helemaal aan de late kant. Ik wordt al bijna 18 en pas na je aanvraag van studiefinanciering gaan ze pas kijken of je een OV kaart krijgt. Altans als ik het goed heb begrepen. Zit er iemand in hetzelfde schuitje of heeft iemand hier ervaring mee?
|
kan zijn dat ik het mis heb (heb d'r niet super veel verstand van), maar volgens mij krijg je pas het termijn nádat je 18 bent geworden stufi. in jouw geval wordt dat dan 1 oktober, want op 1 juli was je nog geen 18.
tot die 1 oktober krijgen je ouders nog kinderbijslag. alleen je OV is dan jammer. de periode tot je die krijgt moet je zelf je vervoer betalen. |
oh en daarmee bedoelde ik dus te zeggen dat je volgens mij nog niet te laat bent, aangezien je toch niet vanaf het moment dat je 18 wordt stufi en OV krijgt, maar pas vanaf het nieuwe termijn (en daar zitten nog meer dan 6 weken tussen)
|
Alleen als je op een MBO zit krijg je na je 18e pas stufi. Zit je op een HBO dan krijg je gewoon studifinanciering in het begin van het jaar. Meestal is dit oktober, dus echt te laat ben je niet. je OV krijg je ook altijd pas voor het eerst in oktober. Dus tot oktober zul je het zelf nog moeten betalen en het even zonder stufi moeten stellen.
Of je echt te laat bent ligt een je opleiding en de drukte bij de IB. Anders moet je gewoon even bellen of langsgaan (tweede is beter want de telefoon suckt bij de IB) |
Citaat:
|
Bedankt voor alle info (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
Je OV krijg je niet altijd voor het eerst in oktober. Ik ben twee keer begonnen met een hbo studie en ik heb hem twee keer vanaf september gehad. Het begin van het jaar is btw 1 september en geen oktober. |
Citaat:
En je OV krijg je tegelijk met je studiefinanciering, ligt er dus aan wanneer je 18 wordt of bent geworden. Voor de topicstarter dus vanaf 1 oktober, omdat hij op 1 juli nog geen 18 was (wat linda85 dus al zei). |
Leuk is dat :( mag ik eerst nog een maandkaart kopen ofzo..(bestaat dat trouwens wel voor de trein??) ..
|
Citaat:
Tuurlijk, zolang je maar dokt :rolleyes: |
Ik ben vorig jaar ook op mijn 17e begonnen met een HBO-opleiding. Ik kreeg wel vanaf het begin stufi, maar de eerste maand kon ik mijn eigen vervoer regelen. En een maandkaart Enschede-Zwolle is meer dan 200 euro. Eerst moet je naar het loket bij een station om een NS Stamkaart te halen. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs en een pasfoto nodig. Met die Stamkaart kun je een maandkaart kopen. Het is beter om een jeugdkaart te kopen, dat scheelt ongeveer de prijs van 2 retourtjes. Kijk ook op de site van de NS. :)
|
Citaat:
|
Een jeugdmaandkaart van Franeker naar Zwolle kost me 261 euro. :( Bah. Heb ik weer.
|
Citaat:
Als het 'seizoen' pas in oktober begint...waarom krijg je dan wel je studiefinanciering al vanaf september? |
Citaat:
€180,- plus de €49,- van de voordeelurenkaart is €229,- Scheelt toch weer €32,- Maar goed, als je vaker naar school moet is het de moeite al bijna niet meer. Plus dat van een maandkaart het voordeel is dat je dan ook bv. in het weekend er een keer heen kunt enzo. |
Citaat:
|
Gewoon zo snel mogelijk alles opsturen. Ik was ook best laat, omdat ik nog steeds niet wist welke opleiding ik wilde gaan doen.
Maar nu heb ik een brief gekregen dat ik vanaf 1 oct. mijn studiefinancierign + OV krijg (word ik sept. 18). Dus ik denk niet echt dat je je druk hoeft te maken :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43. |