Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 15:12
Orion2003
Orion2003 is offline
Ik heb net de formulieren voor me studiefinanciering ingevuld, maar volgens mij ben ik er nogal laat mee. Er staat dat binnen 6 weken je aanvraag verwerkt wordt en je bericht terug krijgt, en over 6 weken begint de (HBO)opleiding al. Voor me OV-kaart is het helemaal aan de late kant. Ik wordt al bijna 18 en pas na je aanvraag van studiefinanciering gaan ze pas kijken of je een OV kaart krijgt. Altans als ik het goed heb begrepen. Zit er iemand in hetzelfde schuitje of heeft iemand hier ervaring mee?
Oud 24-07-2003, 18:51
Balance
Balance is offline
kan zijn dat ik het mis heb (heb d'r niet super veel verstand van), maar volgens mij krijg je pas het termijn nádat je 18 bent geworden stufi. in jouw geval wordt dat dan 1 oktober, want op 1 juli was je nog geen 18.
tot die 1 oktober krijgen je ouders nog kinderbijslag.
alleen je OV is dan jammer. de periode tot je die krijgt moet je zelf je vervoer betalen.
Oud 24-07-2003, 18:52
Balance
Balance is offline
oh en daarmee bedoelde ik dus te zeggen dat je volgens mij nog niet te laat bent, aangezien je toch niet vanaf het moment dat je 18 wordt stufi en OV krijgt, maar pas vanaf het nieuwe termijn (en daar zitten nog meer dan 6 weken tussen)
Oud 24-07-2003, 19:20
Lindatje
Lindatje is offline
Alleen als je op een MBO zit krijg je na je 18e pas stufi. Zit je op een HBO dan krijg je gewoon studifinanciering in het begin van het jaar. Meestal is dit oktober, dus echt te laat ben je niet. je OV krijg je ook altijd pas voor het eerst in oktober. Dus tot oktober zul je het zelf nog moeten betalen en het even zonder stufi moeten stellen.
Of je echt te laat bent ligt een je opleiding en de drukte bij de IB. Anders moet je gewoon even bellen of langsgaan (tweede is beter want de telefoon suckt bij de IB)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 19:24
Orion2003
Orion2003 is offline
Citaat:
linda85 schreef op 24-07-2003 @ 19:51:
kan zijn dat ik het mis heb (heb d'r niet super veel verstand van), maar volgens mij krijg je pas het termijn nádat je 18 bent geworden stufi. in jouw geval wordt dat dan 1 oktober, want op 1 juli was je nog geen 18.
tot die 1 oktober krijgen je ouders nog kinderbijslag.
alleen je OV is dan jammer. de periode tot je die krijgt moet je zelf je vervoer betalen.
Oke bedankt voor de info . Dan ben ik in ieder geval niet niet te laat.
Oud 24-07-2003, 19:27
Orion2003
Orion2003 is offline
Bedankt voor alle info
Oud 24-07-2003, 23:05
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
Lindatje schreef op 24-07-2003 @ 20:20:
Alleen als je op een MBO zit krijg je na je 18e pas stufi. Zit je op een HBO dan krijg je gewoon studifinanciering in het begin van het jaar. Meestal is dit oktober, dus echt te laat ben je niet. je OV krijg je ook altijd pas voor het eerst in oktober. Dus tot oktober zul je het zelf nog moeten betalen en het even zonder stufi moeten stellen.
Of je echt te laat bent ligt een je opleiding en de drukte bij de IB. Anders moet je gewoon even bellen of langsgaan (tweede is beter want de telefoon suckt bij de IB)
nee, ik doe universiteit en werd 30 juli 18. ik kreeg pas stufi + ov per 1 oktober daarna.
Oud 25-07-2003, 08:01
Verwijderd
Citaat:
Lindatje schreef op 24-07-2003 @ 20:20:
Voor zo ver ik weet krijg je als je voor 1 oktober van het studiejaar 18 wordt vanaf het begin studiefinanciering en ov, wordt je na 1 oktober 18, dan krijg je het later (vanaf 1 oktober geloof ik).

Je OV krijg je niet altijd voor het eerst in oktober. Ik ben twee keer begonnen met een hbo studie en ik heb hem twee keer vanaf september gehad.

Het begin van het jaar is btw 1 september en geen oktober.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Iedereen die begint met een opleiding aan hbo of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Wat betreft leeftijd is er dus geen ondergrens. Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de begindatum van je studie. Begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.
http://www.ib-groep.nl/

En je OV krijg je tegelijk met je studiefinanciering, ligt er dus aan wanneer je 18 wordt of bent geworden. Voor de topicstarter dus vanaf 1 oktober, omdat hij op 1 juli nog geen 18 was (wat linda85 dus al zei).
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:43
bumblebee
bumblebee is offline
Leuk is dat mag ik eerst nog een maandkaart kopen ofzo..(bestaat dat trouwens wel voor de trein??) ..
Oud 25-07-2003, 14:52
Dominique24!
Dominique24! is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 25-07-2003 @ 15:43:
Leuk is dat mag ik eerst nog een maandkaart kopen ofzo..(bestaat dat trouwens wel voor de trein??) ..

Tuurlijk, zolang je maar dokt
Oud 25-07-2003, 16:47
Verwijderd
Ik ben vorig jaar ook op mijn 17e begonnen met een HBO-opleiding. Ik kreeg wel vanaf het begin stufi, maar de eerste maand kon ik mijn eigen vervoer regelen. En een maandkaart Enschede-Zwolle is meer dan 200 euro. Eerst moet je naar het loket bij een station om een NS Stamkaart te halen. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs en een pasfoto nodig. Met die Stamkaart kun je een maandkaart kopen. Het is beter om een jeugdkaart te kopen, dat scheelt ongeveer de prijs van 2 retourtjes. Kijk ook op de site van de NS.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 16:58
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
skatefamke schreef op 25-07-2003 @ 00:05:
nee, ik doe universiteit en werd 30 juli 18. ik kreeg pas stufi + ov per 1 oktober daarna.
Ik doe HBO en heb al vanaf september vorig jaar stufi (ze betalen achteraf...) hoor... En ook OV vanaf oktober (seizoen begint voor de IB pas in oktober... Nog snuggerder (bestaat dat?))
Oud 26-07-2003, 10:14
bumblebee
bumblebee is offline
Een jeugdmaandkaart van Franeker naar Zwolle kost me 261 euro. Bah. Heb ik weer.
Oud 26-07-2003, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 25-07-2003 @ 17:58:
Ik doe HBO en heb al vanaf september vorig jaar stufi (ze betalen achteraf...) hoor... En ook OV vanaf oktober (seizoen begint voor de IB pas in oktober... Nog snuggerder (bestaat dat?))
Volgens mij heb ik altijd OV vanaf september gehad. 'k heb m'n allereerste OV nog (bij m'n ouders dan wel), 'k zou het dus na kunnen kijken.

Als het 'seizoen' pas in oktober begint...waarom krijg je dan wel je studiefinanciering al vanaf september?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 10:26
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 26-07-2003 @ 11:14:
Een jeugdmaandkaart van Franeker naar Zwolle kost me 261 euro. Bah. Heb ik weer.
Ik zou je rooster afwachten...als je bv. maar drie dagen les hebt, dan kun je misschien beter een voordeelurenkaat kopen (moet je alleen wel buiten de spits reizen), die is €49,-. En dan 3 keer in de week een retourtje en dan dat zeg 4 keer, dus 12 retourtjes is 12 x 15 = €180,-.

€180,- plus de €49,- van de voordeelurenkaart is €229,-
Scheelt toch weer €32,-

Maar goed, als je vaker naar school moet is het de moeite al bijna niet meer. Plus dat van een maandkaart het voordeel is dat je dan ook bv. in het weekend er een keer heen kunt enzo.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 11:11
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-07-2003 @ 11:19:
Volgens mij heb ik altijd OV vanaf september gehad. 'k heb m'n allereerste OV nog (bij m'n ouders dan wel), 'k zou het dus na kunnen kijken.

Als het 'seizoen' pas in oktober begint...waarom krijg je dan wel je studiefinanciering al vanaf september?
Ik heb geen flauw idee, maar MIJN eerste OV-kaart liep van oktober tot december.. (*duikt nog even in d'r portomonnee*; jup okt - dec 2002.. Staat er met koeieletters op..) Dus ik weet het ook niet waarom jij wel in september OV hebt gehad... Ik heb me RUIM op tijd ingeschrijven bij de IB als mede mijn school..
Oud 26-07-2003, 11:14
Mashedpotato
Mashedpotato is offline
Gewoon zo snel mogelijk alles opsturen. Ik was ook best laat, omdat ik nog steeds niet wist welke opleiding ik wilde gaan doen.
Maar nu heb ik een brief gekregen dat ik vanaf 1 oct. mijn studiefinancierign + OV krijg (word ik sept. 18). Dus ik denk niet echt dat je je druk hoeft te maken
Oud 26-07-2003, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 26-07-2003 @ 12:11:
Ik heb geen flauw idee, maar MIJN eerste OV-kaart liep van oktober tot december.. (*duikt nog even in d'r portomonnee*; jup okt - dec 2002.. Staat er met koeieletters op..) Dus ik weet het ook niet waarom jij wel in september OV hebt gehad... Ik heb me RUIM op tijd ingeschrijven bij de IB als mede mijn school..
Misschien heb je eigenlijk wel gelijk...ik ga nu twijfelen...in m'n gedachten zie ik nu idd op mijn OV ook okt - dec staan...maar ik kan me niet meer herinneren dat ik een maand met een strippenkaart naar school ben geweest...maar goed, is ook al lang geleden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten