![]() |
lichtsnelheid
deze maand staat er in de kijk een artikel over een portugese natuurkundige die een theorie bedacht heeft waarmee een aantal kosmische verschijnselen te verklaren zijn.
in die theorie haalt hij o.a. de constante lichtsnelheid en de wet van behoud van energie onderuit. op het eerste gezicht iemand die beter maar weer eens een boek van einstein erbij kan pakken, maar ik vond het wel allemaal erg logisch klinken. wie heeft het gelezen of wist dit al en heeft er wat over te zeggen? mathfreak? :p |
Ik had wel ergens gelezen dat de lichtsnelheid iets langzamer was dan 10.000 geleden :confused: Vond ut wel goed :D
|
Ik heb het idd ook gelezen. maar ik vraag me nog steeds af dat als de lichtsnelheid dan variabel is, waar de snelheid dan van af moet hangen :confused:
en darkshooter, in dat artikel staat juist dat die portugees twijfelt aan Einsteins theorieën, dus dan heeft het geen zin een boek van hem erbij te halen ;) |
De lichtsnelheid ís een constante op de natuurkundige manier dat zij in berekeningen altijd dezelfde waarde heeft, echter, het is bekend dat de lichtsnelheid inderdaad daalt. Zou dit drastische waarden aannemen, dan kunnen wij niet verwachten nog te kunnen leven, vermoed ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ik weet nog dat in tabel 7 alleen constanten staan, dus als je die in c=1/sqrt(epsilon0*mu0) invult krijg je weer een constante waarde. hoe kan die portugees dan ooit op het idee van een variabele lichtsnelheid gekomen zijn? of wil hij ook gaan beweren dat epsilon0 en mu0 variabel zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het onderzoek is niet bepaald onomstreden te noemen trouwens... In hoeverre die wetenschapper gelijk heeft is nog maar de vraag.
|
Citaat:
|
Nee, tuurlijk moet je het niet zomaar aannemen, maar je moet het ook niet zomaar uitsluiten.
Dat de lichtsnelheid in de loop der tijd verandert is, hoor je wel vaker zeggen. (niet dat ik ook maar een wetenschapper kan noemen ofzo :o) |
Citaat:
|
Interessant... kan dit misschien met het artikeltje erbij op populaire wetenschappen gezet worden?
|
Citaat:
|
Citaat:
Als D de elektrische verplaatsing voorstelt en E de elektrische veldsterkte, dan wordt de permittiviteit epsilon gedefinieerd als epsilon=D/E met de eenheid farad per meter (F/m). Voor epsilon0 geldt: epsilon0=1/(c2*mu0). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Naast de grootheid E voor elektrische veldsterkte is er een grootheid D die de elektrische verplaatsing (de elektrische lading per vierkante meter) weergeeft. Deling van D door E geeft een grootheid die de permittiviteit wordt genoemd en met het symbool epsilon wordt weergegeven. Voor de vrije ruimte hebben mu en epsilon bepaalde waarden, die met mu0 en epsilon0 worden weergegeven, met mu0=4*pi*10-7 H/m en epsilon0=1/(c2*mu0) F/m. Dit noemen we ook wel de permeabiliteit en de permittiviteit van het vacuüm. |
Citaat:
KIJK, augustus 2003 pagina 50 Literatuur: Joao Magueijo: faster than the speed of light William Heinemann: Londen (2003) Martin Rees: Perspectives in astrophysical cosmology; Cambridge University Press (1995) Internet: Alan Guth over zijn inflatietheorie: http://nedwww.ipac.caltech.edu/level..._contents.html |
Hallo weet iemand mischien hoe je de lichtsnelheid berekent
|
waarom open je een topic dat al bijna 5 jaar oud is ? maak gewoon een nieuwe post!
|
Het is in elk geval een makkelijke vraag, de lichtsnelheid kun je niet berekenen want die is gedefinieerd.
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid Hier gaat een slotje op. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16. |