![]() |
Cholesterol vrij hoog
Nog niet echt problematisch, 300 is nog goed leefbaar :p Maar die 210 die ik nu heb, is zo'n 60 meer dan 'n half jaar geleden :o Nu neem ik wel Roaccutane, waardoor die kan stijgen, en dat doet hij dus :p, maar ik denk niet dat 't alleen daaraan ligt :o Weeg nu namelijk rond de 86kg voor 1m82, wat ongeveer 13kg boven m'n ideaal gewicht is :o (waar ik ook weer naartoe wil :o)
Maar heeft er iemand tips om wat "op uwe cholesterol te letten"? :) (Als ik er kilo's mee kwijtraak: mooi meegenomen maar hoeft niet per sé, kga weer beginnen sporten dus dat moet voldoende zijn :)) |
geen eieren eten, en anders zo min migelijk en geen eigeel
geen vette hap gezond eten, genoeg bewegen.. Hmm ja zulke dingen dus:) |
Je moet producten met onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren eten, die zijn cholesterol verlagend en ook nog eens makkelijk verteerbaar. Denk hierbij aan noten, pinda's, pitten, plantaardige olie en vette visjes.
Mijdt vervolgens producten met verzadigde vetzuren, die zijn namelijk cholesterol verhogend. Denk hierbij aan vlees en vleesproducten, kaas, roomboter, slagroom, bak-, braad- en frituurvet, kokosnoot, kokosolie en kokosvet, koffiewitmaker (creamer), chocolade, koekjes en gebak, zoutjes. (rijtjes even opgezocht :) ) Veel succes :) |
Citaat:
Ik zal al beginnen met zo veel mogelijk vis en nootjes te eten :) :o En te minderen qua kaas en minder bakboter te gebruiken enzo :) Chocolade: gaat moeilijk zijn: ofwel eet ik kaas, ofwel drink ik chocomelk, om toch maar voldoende zuivelproducten binnen te krijgen (*lust geen melk* :o) Tnx iig al (y) |
eet ook geen garnalen, die zijn ook slecht voor je cholesterol.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar je mag wel lekker gerookte paling eten :) Is dat geen goedmakertje? |
Citaat:
Kip, is dat ook goed? :) |
Citaat:
|
Af en toe een glas rode wijn is ook erg goed, dat houdt het cholesterol vloeibaar :) Maar maak het niet te bont he :P
Enne... verder... mja, wat ik zelf erg lekker vind; notenbrood en notenpasta... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe kom je er achter wat je cholesterol gehalte is? Moet je daarvoor naar de dokter?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat voor waarden geef jij hoer in godsnaam??? 5,5 is nog net ok. Daar boven id het te hoog.
-stop met roken -val zo nodig af -sporten/bewegen -niet te vet eten -ei mag best, is een fabeltje, tis bewezen dat het niet uitmaakt -niet te veel alcohol, errug slecht |
Citaat:
Ik rook trouwens niet ;) |
Citaat:
Mja ik maakte even een lijstje wat te doen aan hoog cholesterol :) |
Citaat:
Ik heb het ook bij mij is het erfelijk slik al vanaf me 5de zware medicijnen anders zit ik rond de 15 als ik niks slik Maar pinda's ??? dat is erggg slecht nootjes mag wel maar pinda's is dus echt niet ok heh! en idd vis eten (2 keer per week) en 2 eitjes in de week waarvan er bij 1 het eigeel uit moet zijn ... veel bewegen niet roken (helaas hier wel :() Maar goed enne als je het echt te hoog hebt medicijnen slikken zoals zocor/simvastatine/selektine enz enz meer info bij de huisarts verkrijgbaar |
Citaat:
(Ik weet wel waar ik het over heb ook, zuig geen dingen uit m'n duim ofzo.) |
Citaat:
Alleen ligt eraan wat voor pinda's je bedoelt doppinda's zijn goed maar zoute pinda's juist weer niet ;) en ik zuig ook niks uit me duim hoor aangezien ik heel me familie al kwijt ben door te hoog cholesterol waaronder me paps toen ik 5 was toen kwamen ze er achter dat ik het ook had! dussss wou het maar ff zeggen :) alleen als je het echt te hoog hebt zul je toch aan medicijnen moeten denken die het omlaag brengen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
200 is verhoogd, en 250 is "problematisch" Alhoewel die grens vroeger nog op 350 en zelfs 400 lag... Dus 't is allemaal met 'n korreltje zout (;)) te nemen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Te hoog cholesterolgehalte op jouw leeftijd is niet echt normaal en kan duiden op een erfelijk te hoog cholesterolgehalte.
Zou er zeker mee naar een dokter gaan omdat je op latere leeftijd een zeer verhoogd risico op hart en vaatziekten loopt. Tips om gezond te eten en meer te bewegen zijn in dit geval natuurlijk zeer nuttig maar ik zou absoluut een arts inschakelen om samen met hem/haar te kijken hoe dit naar beneden te krijgen. |
Citaat:
|
Het is sowieso beter om geen bakboter te gebruiken: je kunt beter olie gebruiken. Olijfolie bijvoorbeeld. Ik weet niet zeker of het helpt tegen een hoog cholesterolgehalte, maar omdat Methuselah zei, dat hij bakboter gebruikte: dit is een tip :p
|
Citaat:
|
Citaat:
je mag best nog kaas, maar dan 20+ of 30+. boter is ook belangrijk: neem van die speciale cholesterolverlagende, van becel. dat werkt. er zijn ook een aantal groentes die het cholesterol verlagen, ik weet ze niet uit allemaal mijn hoofd maar iig brocolli en spruiten.. verder is een goed eetpatroon als basis belangrijk, dus genoeg bruin brood, groente en fruit, aardappels of rijst, naja het welbekende "gezond-eten-rijtje". en sporten. dat breekt het af, en zorgt er ook voor dat het cholesterol dat je teveel hebt zich niet of iig minder goed aan de wand van je bloedvaten kan hechten. als het dat doet, heb je namelijk pas een probleem [hart-en vaatziekten (n), dichtslibben enzo ] chocolade en andere dingen die je écht niet kunt laten staan, mogen best af en toe, zolang je er geen dagelijks gebeuren van maakt kan het geen kwaad, eet gewoon niet een reep per dag, maar ja dat spreekt voor zich denk ik. succes :) |
haha oh, een topic uit 2003, nicht gesehen. nevermind, je hebt waarschijnlijk de oplossing al wel gevonden.
|
Becel pro actief (y)
Wij konden daar ook punten mee sparen waardoor we een lekker bedrag van de verzekering terugkregen, waardoor die troep vrijwel gratis was :cool: (y) Moet je eens naar informeren bij jouw verzekeraar :) En het werkt echt :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10. |