Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2003, 11:35
Methuselah
Methuselah is offline
Nog niet echt problematisch, 300 is nog goed leefbaar Maar die 210 die ik nu heb, is zo'n 60 meer dan 'n half jaar geleden Nu neem ik wel Roaccutane, waardoor die kan stijgen, en dat doet hij dus , maar ik denk niet dat 't alleen daaraan ligt Weeg nu namelijk rond de 86kg voor 1m82, wat ongeveer 13kg boven m'n ideaal gewicht is (waar ik ook weer naartoe wil )

Maar heeft er iemand tips om wat "op uwe cholesterol te letten"? (Als ik er kilo's mee kwijtraak: mooi meegenomen maar hoeft niet per sé, kga weer beginnen sporten dus dat moet voldoende zijn )
Oud 06-08-2003, 11:41
Verwijderd
geen eieren eten, en anders zo min migelijk en geen eigeel
geen vette hap

gezond eten, genoeg bewegen.. Hmm ja zulke dingen dus
Oud 06-08-2003, 11:42
Verwijderd
Je moet producten met onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren eten, die zijn cholesterol verlagend en ook nog eens makkelijk verteerbaar. Denk hierbij aan noten, pinda's, pitten, plantaardige olie en vette visjes.
Mijdt vervolgens producten met verzadigde vetzuren, die zijn namelijk cholesterol verhogend. Denk hierbij aan vlees en vleesproducten, kaas, roomboter, slagroom, bak-, braad- en frituurvet, kokosnoot, kokosolie en kokosvet, koffiewitmaker (creamer), chocolade, koekjes en gebak, zoutjes.

(rijtjes even opgezocht )

Veel succes
Oud 06-08-2003, 11:46
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-08-2003 @ 12:42:
Je moet producten met onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren eten, die zijn cholesterol verlagend en ook nog eens makkelijk verteerbaar. Denk hierbij aan noten, pinda's, pitten, plantaardige olie en vette visjes.
Mijdt vervolgens producten met verzadigde vetzuren, die zijn namelijk cholesterol verhogend. Denk hierbij aan vlees en vleesproducten, kaas, roomboter, slagroom, bak-, braad- en frituurvet, kokosnoot, kokosolie en kokosvet, koffiewitmaker (creamer), chocolade, koekjes en gebak, zoutjes.

Veel succes
Al m'n lievelingsdingen
Ik zal al beginnen met zo veel mogelijk vis en nootjes te eten En te minderen qua kaas en minder bakboter te gebruiken enzo Chocolade: gaat moeilijk zijn: ofwel eet ik kaas, ofwel drink ik chocomelk, om toch maar voldoende zuivelproducten binnen te krijgen (*lust geen melk* )

Tnx iig al
Oud 06-08-2003, 11:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
eet ook geen garnalen, die zijn ook slecht voor je cholesterol.
Oud 06-08-2003, 11:48
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-08-2003 @ 12:47:
eet ook geen garnalen, die zijn ook slecht voor je cholesterol.
Daar horen ook scampi's bij?
Oud 06-08-2003, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 12:48:
Daar horen ook scampi's bij?
Och arm Ja, die horen er ook bij...

Maar je mag wel lekker gerookte paling eten Is dat geen goedmakertje?
Oud 06-08-2003, 11:55
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-08-2003 @ 12:54:
Och arm Ja, die horen er ook bij...

Maar je mag wel lekker gerookte paling eten Is dat geen goedmakertje?
Ieuw nee

Kip, is dat ook goed?
Oud 06-08-2003, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 12:55:
Ieuw nee

Kip, is dat ook goed?
Nee, dat zijn dierlijke vetten dus verzadigd ----> verhoogd LDL-cholesterol wat het risico op hart en vaatziekten verhoogd.
Oud 06-08-2003, 12:12
Verwijderd
Af en toe een glas rode wijn is ook erg goed, dat houdt het cholesterol vloeibaar Maar maak het niet te bont he

Enne... verder... mja, wat ik zelf erg lekker vind; notenbrood en notenpasta...
Oud 06-08-2003, 13:03
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-08-2003 @ 13:12:
Af en toe een glas rode wijn is ook erg goed, dat houdt het cholesterol vloeibaar Maar maak het niet te bont he

Enne... verder... mja, wat ik zelf erg lekker vind; notenbrood en notenpasta...
Maar ook door die medicatie, kan m'n lever vrij beschadigd raken, dus ik drink voorlopig geen alchohol Maar ik zal de tip onthouden
Oud 06-08-2003, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 14:03:
Maar ook door die medicatie, kan m'n lever vrij beschadigd raken, dus ik drink voorlopig geen alchohol Maar ik zal de tip onthouden
Dan is dat idd beter
Oud 06-08-2003, 14:29
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Hoe kom je er achter wat je cholesterol gehalte is? Moet je daarvoor naar de dokter?
Oud 06-08-2003, 14:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 06-08-2003 @ 15:29:
Hoe kom je er achter wat je cholesterol gehalte is? Moet je daarvoor naar de dokter?
Je moet daarvoor bloed laten prikken bij je huisarts.
Oud 06-08-2003, 14:41
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 06-08-2003 @ 15:29:
Inderdaad, bloed laten controleren
Oud 06-08-2003, 17:24
Qimm
Qimm is offline
Wat voor waarden geef jij hoer in godsnaam??? 5,5 is nog net ok. Daar boven id het te hoog.

-stop met roken
-val zo nodig af
-sporten/bewegen
-niet te vet eten
-ei mag best, is een fabeltje, tis bewezen dat het niet uitmaakt
-niet te veel alcohol, errug slecht
Oud 06-08-2003, 17:31
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Qimm schreef op 06-08-2003 @ 18:24:
Wat voor waarden geef jij hoer in godsnaam??? 5,5 is nog net ok. Daar boven id het te hoog.

-stop met roken
-val zo nodig af
-sporten/bewegen
-niet te vet eten
-ei mag best, is een fabeltje, tis bewezen dat het niet uitmaakt
-niet te veel alcohol, errug slecht
5.5 WTF Waar haal jij dat vandaan? De huidartse waar ik naartoe ga, zei dat 't vrij hoog is, maar dat 't niet problematisch is Verwar jij niet met iets anders?

Ik rook trouwens niet
Oud 06-08-2003, 18:24
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 17:31:
5.5 WTF Waar haal jij dat vandaan? De huidartse waar ik naartoe ga, zei dat 't vrij hoog is, maar dat 't niet problematisch is Verwar jij niet met iets anders?

Ik rook trouwens niet
ja.. ik heb op school geleerd (ben doktersassistente) met die waarden te werken. Misschien is het een andere lezing Dat kan ook nog.
Mja ik maakte even een lijstje wat te doen aan hoog cholesterol
Oud 06-08-2003, 18:26
Marshall84
Marshall84 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-08-2003 @ 12:42:

Veel succes
Pinda's ????? goed??? whaaaaaa euhm nou nee
Ik heb het ook bij mij is het erfelijk slik al vanaf me 5de zware medicijnen anders zit ik rond de 15 als ik niks slik
Maar pinda's ??? dat is erggg slecht nootjes mag wel maar pinda's is dus echt niet ok heh!
en idd vis eten (2 keer per week) en 2 eitjes in de week waarvan er bij 1 het eigeel uit moet zijn ... veel bewegen niet roken (helaas hier wel )
Maar goed enne als je het echt te hoog hebt medicijnen slikken zoals zocor/simvastatine/selektine enz enz meer info bij de huisarts verkrijgbaar
Oud 06-08-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Marshall84 schreef op 06-08-2003 @ 19:26:
Ik heb het ook bij mij is het erfelijk slik al vanaf me 5de zware medicijnen anders zit ik rond de 15 als ik niks slik
Maar pinda's ??? dat is erggg slecht nootjes mag wel maar pinda's is dus echt niet ok heh!
en idd vis eten (2 keer per week) en 2 eitjes in de week waarvan er bij 1 het eigeel uit moet zijn ... veel bewegen niet roken (helaas hier wel )
Maar goed enne als je het echt te hoog hebt medicijnen slikken zoals zocor/simvastatine/selektine enz enz meer info bij de huisarts verkrijgbaar
Mijn vader heeft een te hoog cholesterol en we zijn samen naar informatie gaan zoeken, vrijwel overal werden pinda's genoemd... Volgens de huisarts kun je op dit gebied pinda's wel gelijkstellen aan noten, dus zijn ze zeker weten wel goed hoor... Vis op zich is overigens niet perse cholesterol verlagend, alleen de vette visjes als... makreel, paling, zoute haring ed... bij gebakken vis is het meeste onverzadigde vette vissen vet al verdwenen.

(Ik weet wel waar ik het over heb ook, zuig geen dingen uit m'n duim ofzo.)
Oud 06-08-2003, 19:45
Marshall84
Marshall84 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-08-2003 @ 19:48:

(Ik weet wel waar ik het over heb ook, zuig geen dingen uit m'n duim ofzo.) [/B]
Zeg ik toch ook nie
Alleen ligt eraan wat voor pinda's je bedoelt doppinda's zijn goed maar zoute pinda's juist weer niet

en ik zuig ook niks uit me duim hoor aangezien ik heel me familie al kwijt ben door te hoog cholesterol waaronder me paps toen ik 5 was toen kwamen ze er achter dat ik het ook had! dussss wou het maar ff zeggen

alleen als je het echt te hoog hebt zul je toch aan medicijnen moeten denken die het omlaag brengen
Oud 06-08-2003, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Marshall84 schreef op 06-08-2003 @ 20:45:
Zeg ik toch ook nie
Alleen ligt eraan wat voor pinda's je bedoelt doppinda's zijn goed maar zoute pinda's juist weer niet

en ik zuig ook niks uit me duim hoor aangezien ik heel me familie al kwijt ben door te hoog cholesterol waaronder me paps toen ik 5 was toen kwamen ze er achter dat ik het ook had! dussss wou het maar ff zeggen

alleen als je het echt te hoog hebt zul je toch aan medicijnen moeten denken die het omlaag brengen
Oh nee, geen zoute pinda's! Zout moet je vermijden
Oud 06-08-2003, 21:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 18:31:

Ik rook trouwens niet
Waarschijnlijk zijn die waarden in Nederland en in Belgie anders, volgens mij zijn waarden rond de 200 in Belgie gebruikelijk en waarden rond de 5 in Nederland.
Oud 06-08-2003, 22:17
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-08-2003 @ 22:53:
Waarschijnlijk zijn die waarden in Nederland en in Belgie anders, volgens mij zijn waarden rond de 200 in Belgie gebruikelijk en waarden rond de 5 in Nederland.
Rond de 150 is normaal En dat had ik tot voor 'n half jaar ook (156)

200 is verhoogd, en 250 is "problematisch"

Alhoewel die grens vroeger nog op 350 en zelfs 400 lag... Dus 't is allemaal met 'n korreltje zout () te nemen
Oud 06-08-2003, 22:24
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-08-2003 @ 21:53:
oooooow, meneer is belgisch Dat verklaart meer In nederland is 5,5 de maximaal toegestane waarde
Oud 06-08-2003, 22:31
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Qimm schreef op 06-08-2003 @ 23:24:
oooooow, meneer is belgisch Dat verklaart meer In nederland is 5,5 de maximaal toegestane waarde
Ik dacht dat dat 'n ABF was (Algemeen Bekend Feit )
Oud 06-08-2003, 23:22
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-08-2003 @ 22:31:
Ik dacht dat dat 'n ABF was (Algemeen Bekend Feit )
Het is een ABF dat ik de ABFeiten niet ken

Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 23:25.
Oud 12-08-2003, 17:32
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Te hoog cholesterolgehalte op jouw leeftijd is niet echt normaal en kan duiden op een erfelijk te hoog cholesterolgehalte.
Zou er zeker mee naar een dokter gaan omdat je op latere leeftijd een zeer verhoogd risico op hart en vaatziekten loopt.
Tips om gezond te eten en meer te bewegen zijn in dit geval natuurlijk zeer nuttig maar ik zou absoluut een arts inschakelen om samen met hem/haar te kijken hoe dit naar beneden te krijgen.
Oud 12-08-2003, 18:16
Roeleke
Roeleke is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 12-08-2003 @ 18:32:
Te hoog cholesterolgehalte op jouw leeftijd is niet echt normaal en kan duiden op een erfelijk te hoog cholesterolgehalte.
Zou er zeker mee naar een dokter gaan omdat je op latere leeftijd een zeer verhoogd risico op hart en vaatziekten loopt.
Tips om gezond te eten en meer te bewegen zijn in dit geval natuurlijk zeer nuttig maar ik zou absoluut een arts inschakelen om samen met hem/haar te kijken hoe dit naar beneden te krijgen.
Het is mede door de medicatie die ik neem, dat dat gehalte gestegen is. Eind september mag ik stoppen met die pillen en als ik 'n paar maanden later eens 'n keer ga laten tsjecken bij de huisarts en ik heb nog altijd 'n vrij hoge waarde, dan zal ik die wel raadplegen.
Oud 12-08-2003, 21:07
Roos
Roos is offline
Het is sowieso beter om geen bakboter te gebruiken: je kunt beter olie gebruiken. Olijfolie bijvoorbeeld. Ik weet niet zeker of het helpt tegen een hoog cholesterolgehalte, maar omdat Methuselah zei, dat hij bakboter gebruikte: dit is een tip
Oud 12-08-2003, 21:43
Roeleke
Roeleke is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-08-2003 @ 22:07:
Het is sowieso beter om geen bakboter te gebruiken: je kunt beter olie gebruiken. Olijfolie bijvoorbeeld. Ik weet niet zeker of het helpt tegen een hoog cholesterolgehalte, maar omdat Methuselah zei, dat hij bakboter gebruikte: dit is een tip
Ik gebruik vloeibare bak-en braadolie, omdat ik daarmee goede ervaringen heb op kookgebied
Oud 07-01-2006, 15:25
supernova
supernova is offline
Citaat:
Marshall84 schreef op 06-08-2003 @ 19:26 :
inderdaad, ik heb het ook erfelijk, en pinda's zijn echt een Big No-No. net als andere vette noten, zoals macademia's.

je mag best nog kaas, maar dan 20+ of 30+. boter is ook belangrijk: neem van die speciale cholesterolverlagende, van becel. dat werkt.

er zijn ook een aantal groentes die het cholesterol verlagen, ik weet ze niet uit allemaal mijn hoofd maar iig brocolli en spruiten..
verder is een goed eetpatroon als basis belangrijk, dus genoeg bruin brood, groente en fruit, aardappels of rijst, naja het welbekende "gezond-eten-rijtje".

en sporten. dat breekt het af, en zorgt er ook voor dat het cholesterol dat je teveel hebt zich niet of iig minder goed aan de wand van je bloedvaten kan hechten. als het dat doet, heb je namelijk pas een probleem [hart-en vaatziekten , dichtslibben enzo ]

chocolade en andere dingen die je écht niet kunt laten staan, mogen best af en toe, zolang je er geen dagelijks gebeuren van maakt kan het geen kwaad, eet gewoon niet een reep per dag, maar ja dat spreekt voor zich denk ik.

succes
Oud 07-01-2006, 15:26
supernova
supernova is offline
haha oh, een topic uit 2003, nicht gesehen. nevermind, je hebt waarschijnlijk de oplossing al wel gevonden.
Oud 07-01-2006, 19:47
MTpower
MTpower is offline
Becel pro actief

Wij konden daar ook punten mee sparen waardoor we een lekker bedrag van de verzekering terugkregen, waardoor die troep vrijwel gratis was
Moet je eens naar informeren bij jouw verzekeraar
En het werkt echt
Topic gesloten

Regels voor berichten