![]() |
Wat kan jij goed onthouden en wat niet?
ik kan gezichten van mensen goed onthouden
straatnamen en verjaardagen ..moet je niet bij mij komen :D |
Data kan ik meestal wel goed onthouden, van gebeurtenissen. Dus verjaardagen gaat meestal ook best goed. :o Telefoonnummers vroeger, nu wat minder (lang leven een mobiele telefoon dus).
En ik ben weer heel slecht in het koppelen van namen aan gezichten. |
Goed:
700 codes van aldi-producten franse/duitse/engelse woordjes vervelende dingen gemene woorden telefoonnummers Niet: wiskundige vergelijken (zelfs de tafel van 6 doet bij mij het zweet uitbreken) jaartallen de vrouwen van koning jan lodewijk de zoveelste in dronkenschap gesloten afspraken mijn principes |
Ik kan me altijd precies herinneren wat mensen die ik ken over zichzelf vertellen.
Namen vergeet ik binnen een halve seconde. |
Wat ik vergeet: aan wie ik dingen vertel.
Ik hoor echt 100x op een dag "jaa dat heb je al verteld". En bij andere personen denk ik weer: "wist je dat nog niet? Dat had ik jou toch allang verteld?" :) Wat ik goed kan onthouden: tja opzich leer ik vrij snel.. woordjes of gewoon tekst, dat gaat wel :) |
WEL:
telefoonnummers (weet die van n vriendin van 5 jaar geleden nog, die woont nu aan de andere kant van NL) gezichten van mensen straatnamen gebeurtenissen liedjes enz enz NIET: franse/duitse woordjes wiskundige berekeningen |
wat wel zijn meestal data, gezichten van mensen, songteksten. pianomuziek, ruzies, telefoonnummer ook wel, adressen, verjaardagen enzow *ik weet eigenlijk best wel veel =|*
niet zijn: namen van mensen *ook al ken ik die mn hele leven al... * en dingen die me totaal niet interesseren. |
Citaat:
Wat ik wel goed onthoud: namen bij gezichten, wie en wat er iets gezegd heeft. En op de 1 of andere manier onthoud ik data's wel beter. Bijvoorbeeld het overlijden van iemand, of juist de geboorte enzo. [Edit] Ik zie nu dat ik hier twee keer zeg dat ik data's goed/niet goed kan onthouden. Ik bedoel dus bij niet goed onthouden; dingen die me toch niet boeien. En de data's die ik wel onthoud zijn dan gewoon belangrijk voor me. |
De eerst 20 elementen van het periodiek systeem kan ik wel goed onthouden.
waterstof, He Li BeB CNOFNe NaM gAl SiPS ClArK Calcium Ga maar na t klopt. |
Citaat:
uhm, telefoonnummers kan ik ook wel goed onthouden na um een paar keer opgedreund te hebben... Ik kan zo ff niet iets bedenken wat ik verder niet of juist wel kan onthouden... |
In principe alles wat in een rijtje te leren is of wat uit nummers bestaat. In de praktijk kan ik goed onthouden: Telefoonnummers, verjaardagen, nummercodes, prijzen, wiskundige zaken, namen en adressen als ik wil, woorden wat minder maar nog steeds heel goed, songteksten, muziekstukken, gezichten, etc.
Slecht: Geschiedkundige gebeurtenissen. Eigenlijk gewoon alles wat ik saai vind. |
'k heb al jaren een reeks van 17 getallen in m'n hoofd, kan ik zo opdreunen, gewoon echt uit m'n hoofd geleerd.
Verder kan ik goed telefoonnummers en data onthouden. Dus getallen lukken me wel goed :) Met namen en gezichten heb ik ook geen moeite, tenzij het ineens heel veel mensen zijn. |
Citaat:
Knap hoor (y) (y) :D |
Getallen gaan mij zeer makkelijk af. Even concentreren en het desbetreffende getal een keer of drie voor mezelf opzeggen en ik weet 'em voor een paar jaar iig. Ligt er natuurlijk aan hoe lang het getal is, dit geldt voor telefoonnummers. Ik ken het getal pi tot honderd cijfers achter de komma... Echt erg. Ik was ooit van plan om 'm tot iets van vier- of vijfhonderd cijfers te gaan leren, maar daar ben ik toch maar van afgestapt. Het staat zo... nerderig. :o En verder onthoud ik makkelijk woorden, de spelling e.d. en gesprekken. Ik onthoud onbewust ook allerlei nutteloze details, zoals wat er op een vrachtwagen stond toen ik ergens fietste en eraan dacht wat mijn leraar biologie nou ook alweer gezegd had over genetische modificatie bij koeien. :$:o
Teveel dus. Moeilijk onthoudbare dingen zijn voor mij namen van personen en namen en teksten van muziekstukken. (En waar ik ook alweer dat papiertje had gelaten... :D:S) |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik kan goed verjaardagen onthouden. Ik weet nog verjaardagen van mensen van de basisschool. niet goed ben ik in telfoonnummers.
|
Wat ik goed onthoud: muziek(en dan vooral de melodieen, of een apart stukje erin), gezichten en eventueel hun namen(ook van vreemden), herrineringen, ruzie's, dingen van school als ik het leuk vind of moet leren.
Wat ik niet goed onthoud: telefoonnummers, afspraken, waar k iets heb gelaten, dingen inleveren. |
als ik een heel lang verhaal hoor kan ik meestal de grote lijnen en de belangrijke details wel onthouden
grafische dingen zoals plaatjes onthoud ik ook goed (ben aan het trainen voor een fotografisch geheugen, lijkt me geil :P) data,namen,telefoonnummers,e-mail adressen,straatnamen gaan voor geen meter maar ik heb een huisgenoot die alles waar getallen in voorkomen feiloos kan onthouden, dus we vullen elkaar mooi aan :) |
Wat ik goed kan onthouden :
schoolroosters,telefoonnummers,belanrijke afspraken,alle noten uit de notenbalk en muziek termen, songteksten, pincodes en wachtwoorden wat ik absoluut vergeet : huishoudelijke belangrijke taken (servies naar beneden brnegen en opruimen..) en alle dingen dieik niet wil weten vergeet ik eigenlijk altijd weer meteen.. |
Verjaardagen onthou ik heel slecht.
|
Citaat:
En neen, dat is niet mijn grootste prestatie, ik noemde het alleen even als voorbeeld. |
Wat niet: telefoonnummers, adressen, afspraken
Ik onthoud dingen die mensen mij vertellen sneller dan wanneer ik iets lees. En ik ben een ramp met cijfers. |
Namen en e-mail adressen, vooral e-mail adressen, ik kan zo van iedereen in me msn lijst diens e-mail adress opzeggen, maar met telefoonnummers moet je niet bij mij aankomen.
|
Ik kan echt géén gezichten onthouden... telefoonnummers gaan wel, maar die ken ik meestal van zelf, omdat ik ze dan een paar x heb ingetoetst.
|
Goed: alles met cijfertjes
Slecht: alle dingen die men mij vertelt, waarheen ze op vakantie gaan, wanneer ze moeten werken, wanneer ze hun vriendje weer zien etc :p |
Het verschilt een beetje hoe belangrijk
ik het vind, bepaalde getallen onthoud ik wel heel goed, andere niet, en dat geldt ook voor gezichten, namen, woorden, en dingen die men aan mij verteld. |
Films, muziek, boeken die ik wíl lezen, en computerspellekes.
Wat ik niet kan onthouden: Alles met school, alles wat me niet zo interesseert :D |
ik heb een zeer goed richtingsgevoel.
maar namen en data..... voor geen meter :p |
wel:
telefoonnummers... als ik t zie, onthou ik t gezichten namen data (afspraken, verjaardagen, etc.) orientatie, richtingsgevoel een rij met woordjes die k moet leren niet: ik vergeet eigk niet zo heel veel dingen, behalve van die pietluttige dingetjes, die me gezegd worden als ik ergens mee bezig ben ofzo... |
Citaat:
|
Onnuttige, volledig loze feiten onthoud ik zo... maar dingen die van belang zijn zoals afspraken of dingen voor school, vergeet ik zo.
|
Wel:
Namen Algemen feitjes (voor van die kennisquizjes enzo :D) Afspraken Niet: Data Telefoonnummers |
cijfers zoals telefoonnummers kan ik goed onthoude en verjaardagen en kinderliedjes
slecht kan ik onthoude: spelling taalregels |
goed:
de weg overal&nergens namen bij gezichten slecht: dingen die ik nog moet doen |
goed:
gezichten getallencombinaties namen van bands liedsummers helboel onnuttige info slecht: namen :o |
goed:
een bepaald 'beeld' slecht: namen |
goed:
namen de weg (als we in auto ofzo zitten) mijn pincode slecht: telefoonnummers |
Ik herinner me alles even slecht. :o
|
Aj, straatnamen.. :S
|
Ik kan wel gezichten van mensen onthouden, maar het lukt me nooit om de namen erbij te onthouden
|
Verjaardagen kan ik goed onthouden. Ik denk dat ik nog van minstens 50% van m'n klasgenootjes uit groep 8 de verjaardag weet.
|
Veel oppervlakkige dingen zoals:
Naam Leeftijd Woonplaats Favo voetbalclub van iemand :D Verjaardagen En dingen van vroeger kan ik wel goed onthouden :D En ouwe voetbalfragmenten... nou ja oud... van de laatste 10 jaar of zo :D |
aanvulling
Niet: feestdagen (weet nooit welke datum bv Kerstmis is), nummerborden, voetbaluitslagen Wel: Nummers icm namen van spelers van Vitesse, verjaardagen |
Ik kan goed kentekens van auto's onthouden. Als ik een bepaalde auto in de stad ofzo zie staan weet ik zo van wie ie is. Mijn oom heeft precies hetzelfde.
|
Ik onthoud nutteloze dingen, belangrijke dingen niet.
|
afhankelijk van de mate van belang onthoud ik heel veel.
|
goed:
ik weet altijd precies wat iemand gezegd heeft en wat ik gezegd heb tegen mensen telefoonnummers rijtje van woordjes, voor een dag mit nach bei seit von zu aus :D, zoiets slecht: straatnamen |
Goed:niets :D
Slecht: de rest :rolleyes: |
goed: telefoonnnummers, verjaardagen, wat mensen zeggen,gezichten, de weg
slecht:wiskundige gebeuren |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11. |