![]() |
Pc loopt steeds vast...
En ik heb geen flauw idee waarom. Niet als ik gewoon internet, maar als ik een spelletje doe (Hitman 2 of Civilization 3) en of met Kazaa bezig ben loopt dat kreng steeds spontaan vast, en bied ACD geen uitkomst. Iemand een idee hoe dat komt?
[edit] Windows XP, legaal (naja, niet helemaal, maar wel een originele cdrom zegmaar), athlon 800, 256 ram... Voor het geval iemand dat wil weten. Praktisch niets geinstalleerd, aangezien ik vorige week nog geformatteerd heb :S Ook opnieuw installeren van een van bovenstaande 3 programma's helpt niet :S [/edit] |
-> Hardware
Wat is de temperatuur van je processor? Dat is te zien in je BIOS by health monitor of met een Windows utility als Motherboard Monitor. |
Citaat:
Ik heb dat programma geinstalleerd, wat doe ik dan? |
Citaat:
Wat bedoel je met vastlopen trouwens? Bevriest de computer, reset hij spontaan of krijg je een blauw scherm? MBM moet je de temperatuursensoren instellen. Bij de settings klik op Temperatures, dan even alle sensoren toewijzen, dus sensor 1 kies je de 1e eronder die erstaat, dan sensor 2 dan de 2e in de balk eronder, etc. Dan ga je naar de dashboard waar je alle sensoren ziet, en kies je de 2 logische eruit: CPU en Northbridge temp. De CPU zal tussen de 45 en 70 graden zijn, de northbridge tussen de 25 en 45. |
Citaat:
Bevriezen Ok de eerste sensor geeft 26 graden, gevolgd door 57 en 34. Wat betekend dat? |
Dat je temperaturen op zich binnen de grenzen zitten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat versta je trouwens onder vastlopen? Een Windows-foutmelding? Worden er icoontjes in de tray (rechtsonder, bij de klok) afgesloten (dat wijst namelijk op een crash van de Explorer zelf)? Of bevriest-ie gewoon helemaal, kun je zelfs de muis niet meer bewegen? |
Helemaal bevriezen...
|
Hm. Misschien dan tóch temperaturen, maar als ik lees dat je CPU (waarschijnlijk) 57 graden is, dan lijkt het me sterk dat het daardoor komt. Zo warm wordt een Athlon 800 nou ook weer niet en de ergste hittegolf is écht al wel voorbij.
Om heel eerlijk te zijn weet ik het gewoon niet :( spontane vastlopers kunnen aan zó ontzettend veel oorzaken te wijten zijn... heb je al een keer geprobeerd Windows helemaal opnieuw te installereN? |
Citaat:
En Windows98... maar dat werkte voor geen ene flikker, dus toen maar weer snel XP erop gezet :o |
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn pc. Ongeveer twee minuten nadat ik hem heb opgestart bevriest die als het ware, niks doet het gewoon meer. Erg vreemd, ik weet echt niet wat ik ermee moet.
|
Trouwens, het vastzitten is begonnen nadat ik WIN XP opnieuw heb geïnstaleerd. Moet wel zeggen dat ik het heb geïnstaleerd zonder het systeem eerst te formatteren. Maakt dat wat uit?
|
Ja...want dan zullen bepaalde windows-dingen wel blijven bestaan en wordt de fout overgenomen door de nieuwe windows-installatie. Je moet helemaal formatteren en dan pas installeren, dit helpt meestal wel
-WJ |
Als ik de C schijf wil formatteren staat er zoiets van 'Je kunt de :C schijf niet formatteren omdat de gegevens hierop nodig zijn voor de installatie van WIN XP'.
:confused: |
Doe je kast eens open zodat je CPU wat koeler wordt. :)
@Nare Man: stabiliteit is relatief. Temperatuurproblemen kun je ook hebben als je comp maar eens per week crashed, zelf ondervonden met mn 1800+ palo :) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je dat allemaal gedaan hebt, heb je een schone windows. -WJ |
Citaat:
@waaromniet?: Zou handig zijn als je een temperatuurprobleem kunt uitsluiten. Makkelijkste manier om je CPU temp tijdelijk omlaag te gooien is door je kast open te doen, aangezien hierdoor de warme lucht sneller weg kan, tenzij je een windtunnel in je kast hebt dan; maar dat zal wel niet. ;) |
Citaat:
Maar ik heb nog 1 vraagje, hoe moet ik precies rebooten? Eerst WIN XP cd erin en dan...??? |
Op het reset knopje drukken, woei!
Of als je in windows zit naar Start -> Shutdown -> Reboot. |
Heb het formatteren via de cd geprobeerd en er staat nog steeeds zoiets van 'Je kunt de :C schijf niet formatteren omdat de gegevens hierop nodig zijn voor de installatie van WIN XP'.
Wat nu? :confused: |
Het lijkt me sterk, dat je vanaf cd niet kunt formatteren. Je moet eerst alle partities verwijderen. Dus op een partitie gaan staan met pijlknopjes, daarna op "D" drukken, dan op enter, daarna op "L" Drukken. Doet dit net zolang totdat je iets hebt van niet-toegewezen ruimte ofzo...weet ik niet precies uit het hoofd. Maak dat regeltje actief met de pijltjes, druk op enter en formatteer de schijf ntfs of fat32 (snel)
Dat moet werken. -WJ |
Bedankt (y) ga het proberen...
|
Let erop dat je van de CD opstart, en niet de Windows Setup opstart in windows zelf.
|
Heb de kast open gehad, hielp niet... Nu nog maar een keer opnieuw windows xp geinstalleerd, en zonder dat ik iets gedaan heb blaster opgelopen... gaat lekker.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04. |