![]() |
extreem egocentrische mensen
Ik zoek hier achter een benaming,
mensen die extreem egocentrisch zijn, denken dat heel de wereld bestaat alleen maar omdat hij/zij bestaat ... Las hier ooit eens een topic over, maar heb met de zoekfunctie niets gevonden, en weet de benaming ervan niet meer :) (hoogswaarschijnlijk is er een verband tussen die twee ;)) En... kan iemand me dan ook nog eens uitleggen wat het net allemaal inhoudt? |
Ze kleuren hun realiteit met hun eigen visies, ze denken op hun bepaalde manier en wie niet zo denkt, denkt verkeerd.
Er is geen ruimte voor andere agenda's, voor andere plannen. Het draait enkel om hun eigen plannetje, hun verlangens en hun schema Zeer onempathisch, voelen weinig tot eigenlijk totaal niet de gevoelens van andere mensen. Houden er dus geen rekening mee. Het centrale oog, de ego, is het centrum van hun realiteit. Als een god staat de ego in het midden en braafjes vervuld de egocentrische mens de wensen van hun eigen ego. De ego wilt overleven, ten koste van wat of wie dan ook. |
Was Stalin zo'n persoon?
|
ik heb wel eens de neiging om zo te worden, merk ik :p
|
Van belang is om op te merken dat niet slechts geringschatting van anderen een symptoom van egocentrisme kan zijn, maar eveneens geringschatting van andere dieren. :o
|
Citaat:
1 het zien van alles vanuit zichzelf dus niet "het zien van alles vanuit zijn eigen ras/soort" en dus lijkt jouw opmerking niet geheel juist ... ? |
Citaat:
|
Citaat:
Zo zie ik het tenminste :o |
Citaat:
Kan er een verband bestaan tussen egocentrie en sadisme? |
Citaat:
|
Citaat:
Bij sadisme beleef je er plezier aan andere mensen pijn te doen. Je doet het omdat je het leuk vind, ongeacht wat je slachtoffer daar van vindt. Dus ja, dat is idd een link naar het egocentrisme. Misschien dat je wel eerder geneigd ben hiertoe te keren, maar ik geloof niet dat egocentrische zijn per direct betekend dat je ook sadistisch bent. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze noemen me niet voor niets "His Royal Arrogance"
|
Citaat:
en wel om dieren maar niet om mensen (behalve jezelf) ? of alleen jezelf? (geen dieren, geen mensen, planten wat dan ook) en denk aan je taalgebruik tjappie ;P |
Citaat:
|
Narcisme.
|
Citaat:
|
Ik schijn narcistische trekjes te bezitten, ben ik nu ook semi-egocentrisch?
|
Citaat:
|
Citaat:
Narcisme, vernoemd naar de Griekse schone jonge man Narkissos die verliefd werd op zichzelf en daarom geen oog meer had voor wat er om hem heen gebeurde, net als iedere verliefde. Deze blindheid nam niet alleen zijn compassie met zijn omgeving weg, het nam ook de omgeving weg, waardoor er dus geen andere levende wezens bestonden dan het meer waarin hij zijn weerspiegeling bewonderde. Egocentristen willen onder anderen dat andere mensen naar gelang zijn wil handelen. Narkissos wilde alleen maar in het meer kwijlen. Leuk is dat een boek beschrijft dat, toen de goden Narkissos in een bloem veranderd hadden, het meer tranen met tuiten huilde. De bosnimfen vroegen het meer: "Huil je omdat je het schone gezicht van de jonge Narkissos niet meer kunt aanschouwen?" en het meer antwoordde toen narcistisch: "Nee ik huil omdat, steeds als Narkissos zich over mij heen boog, ik mijn eigen schoonheid kon aanschouwen in de weerspiegeling van zijn ogen, nu kan het niet meer." Aldus! Niet alleen dieren maar ook meren gedragen zich niet altijd naar wens! :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39. |