Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2003, 12:19
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Ik zoek hier achter een benaming,
mensen die extreem egocentrisch zijn, denken dat heel de wereld bestaat alleen maar omdat hij/zij bestaat ...

Las hier ooit eens een topic over, maar heb met de zoekfunctie niets gevonden, en weet de benaming ervan niet meer (hoogswaarschijnlijk is er een verband tussen die twee )

En... kan iemand me dan ook nog eens uitleggen wat het net allemaal inhoudt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2003, 14:15
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Ze kleuren hun realiteit met hun eigen visies, ze denken op hun bepaalde manier en wie niet zo denkt, denkt verkeerd.

Er is geen ruimte voor andere agenda's, voor andere plannen. Het draait enkel om hun eigen plannetje, hun verlangens en hun schema

Zeer onempathisch, voelen weinig tot eigenlijk totaal niet de gevoelens van andere mensen. Houden er dus geen rekening mee. Het centrale oog, de ego, is het centrum van hun realiteit. Als een god staat de ego in het midden en braafjes vervuld de egocentrische mens de wensen van hun eigen ego.

De ego wilt overleven, ten koste van wat of wie dan ook.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 15:58
Kazanka
Kazanka is offline
Was Stalin zo'n persoon?
Oud 28-08-2003, 18:11
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik heb wel eens de neiging om zo te worden, merk ik
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 19:09
MickeyV
MickeyV is offline
Van belang is om op te merken dat niet slechts geringschatting van anderen een symptoom van egocentrisme kan zijn, maar eveneens geringschatting van andere dieren.
Oud 28-08-2003, 23:54
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 28-08-2003 @ 20:09:
Van belang is om op te merken dat niet slechts geringschatting van anderen een symptoom van egocentrisme kan zijn, maar eveneens geringschatting van andere dieren.
ego·cen·tris·me (het ~)
1 het zien van alles vanuit zichzelf

dus niet "het zien van alles vanuit zijn eigen ras/soort" en dus lijkt jouw opmerking niet geheel juist ... ?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 16:29
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 28-08-2003 @ 13:19:
mensen die extreem egocentrisch zijn, denken dat heel de wereld bestaat alleen maar omdat hij/zij bestaat ...
Verwaande mensen zijn dat.
Oud 29-08-2003, 16:41
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 28-08-2003 @ 16:58:
Was Stalin zo'n persoon?
Qua regeren wel. Hij was iemand in wie, door onderdrukking, enorme haat is ontstaan en dat nooit minder is gaan worden. Haat, die hij liet zien door mensen in elkaar te slaan om te laten zien 'wie hier de baas was'. Later veranderde dit naar egocentrisch gedrag: hij liet mensen ontslaan of vermoorden om zijn eigen positie te versterken.
Zo zie ik het tenminste
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 16:55
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Yeah_Right schreef op 29-08-2003 @ 17:41:
Qua regeren wel. Hij was iemand in wie, door onderdrukking, enorme haat is ontstaan en dat nooit minder is gaan worden. Haat, die hij liet zien door mensen in elkaar te slaan om te laten zien 'wie hier de baas was'. Later veranderde dit naar egocentrisch gedrag: hij liet mensen ontslaan of vermoorden om zijn eigen positie te versterken.
Zo zie ik het tenminste
Schijnt ook dat boven het bed van Stalins zoon een bordje hing met de tekst:'Als je een lafaard blijkt, zal ik je vernietigen'. Hij schijnt ook een aantal zeer sadistische dingen met zijn secretaris Poskrebysjev gedaan te hebben.

Kan er een verband bestaan tussen egocentrie en sadisme?
Oud 29-08-2003, 16:59
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 29-08-2003 @ 17:55:
Schijnt ook dat boven het bed van Stalins zoon een bordje hing met de tekst:'Als je een lafaard blijkt, zal ik je vernietigen'. Hij schijnt ook een aantal zeer sadistische dingen met zijn secretaris Poskrebysjev gedaan te hebben.

In mijn optiek wel, ik denk dat alle mensen egocentrisch en sadistisch (en nog wel meer) zijn. Alleen zijn de meeste welopgevoed en komt dat er niet uit.
Oud 29-08-2003, 18:29
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 29-08-2003 @ 17:55:

Bij sadisme beleef je er plezier aan andere mensen pijn te doen. Je doet het omdat je het leuk vind, ongeacht wat je slachtoffer daar van vindt. Dus ja, dat is idd een link naar het egocentrisme. Misschien dat je wel eerder geneigd ben hiertoe te keren, maar ik geloof niet dat egocentrische zijn per direct betekend dat je ook sadistisch bent.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 18:45
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Yeah_Right schreef op 29-08-2003 @ 19:29:
Bij sadisme beleef je er plezier aan andere mensen pijn te doen. Je doet het omdat je het leuk vind, ongeacht wat je slachtoffer daar van vindt. Dus ja, dat is idd een link naar het egocentrisme. Misschien dat je wel eerder geneigd ben hiertoe te keren, maar ik geloof niet dat egocentrische zijn per direct betekend dat je ook sadistisch bent.
Nee, dat denk ik ook niet. Niet alle egocentrische mensen zullen ook sadistisch zijn. Zou wel kunnen dat ze eerder tot het uitvoeren van sadisme zijn geneigd. Tenminste dat lijkt mij wel een logische verband.
Oud 29-08-2003, 21:32
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 29-08-2003 @ 00:54:
ego·cen·tris·me (het ~)
1 het zien van alles vanuit zichzelf

dus niet "het zien van alles vanuit zijn eigen ras/soort" en dus lijkt jouw opmerking niet geheel juist ... ?
Erg aandoenlijk dat je zo lief bent mij de betekenis te verhelderen van zo'n moeilijk woord, maar, je inspanningen waren ijdel, naardien ik toch reeds bekend was met haar! Je definitie is, buitendien, enigermate eng: het woord omvat immers de ruimere betekenis van het "alles betrekken op zichzelf" of "menen dat alles om zichzelf draait". Zo kun je, a contrario, stellen dat een egocentrisch persoon niet bijzonder begaan is met het wedervaren van anderen. Ik stipte voor de helderheid dit aan, dat onder "anderen" ook niet-menselijke wezens begrepen moeten worden.
Oud 29-08-2003, 22:50
zlatani9
zlatani9 is offline
Ze noemen me niet voor niets "His Royal Arrogance"
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 23:33
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 29-08-2003 @ 22:32:
Erg aandoenlijk dat je zo lief bent mij de betekenis te verhelderen van zo'n moeilijk woord, maar, je inspanningen waren ijdel, naardien ik toch reeds bekend was met haar! Je definitie is, buitendien, enigermate eng: het woord omvat immers de ruimere betekenis van het "alles betrekken op zichzelf" of "menen dat alles om zichzelf draait". Zo kun je, a contrario, stellen dat een egocentrisch persoon niet bijzonder begaan is met het wedervaren van anderen. Ik stipte voor de helderheid dit aan, dat onder "anderen" ook niet-menselijke wezens begrepen moeten worden.
ben je dan egocentrisch als je niet om dieren geeft maar wel om mensen?

en wel om dieren maar niet om mensen (behalve jezelf) ?

of alleen jezelf? (geen dieren, geen mensen, planten wat dan ook)

en denk aan je taalgebruik tjappie ;P
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 13:42
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 30-08-2003 @ 00:33:
ben je dan egocentrisch als je niet om dieren geeft maar wel om mensen?

en wel om dieren maar niet om mensen (behalve jezelf) ?

of alleen jezelf? (geen dieren, geen mensen, planten wat dan ook)

en denk aan je taalgebruik tjappie ;P
Planten kunnen, in ethisch opzicht, buiten beschouwing gelaten worden. Ik wil dit toevoegen (ofschoon ik het wel vaker heb gezegd): dat "geven om mensen" niet een oprechte uiting van altruïsme of laat ik zeggen oprechte consideratie kan zijn, indien het subject niet óók begaan is met de niet-menselijke wezens. Zijn begaandheid moet dan immers óf in termen van sociaal opportunisme vervat worden óf begrepen worden als een, zogezegd, middellijk egocentrisme, in dat hij slechts omziet naar die mensen vanwege een bepaalde waarde die zij hem hebben.
Oud 30-08-2003, 14:59
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Narcisme.
Oud 30-08-2003, 15:37
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 30-08-2003 @ 15:59:
Narcisme.
Dat was wat ik zocht
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 03:27
Kazanka
Kazanka is offline
Ik schijn narcistische trekjes te bezitten, ben ik nu ook semi-egocentrisch?
Oud 31-08-2003, 22:01
REIE
REIE is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 28-08-2003 @ 13:19:
Dat neigt naar solipsisme, denken dat jíj alleen bestaat.
Oud 01-09-2003, 22:51
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 30-08-2003 @ 16:37:
Dat was wat ik zocht
Nee, dit is niet wat je zocht.

Narcisme, vernoemd naar de Griekse schone jonge man Narkissos die verliefd werd op zichzelf en daarom geen oog meer had voor wat er om hem heen gebeurde, net als iedere verliefde. Deze blindheid nam niet alleen zijn compassie met zijn omgeving weg, het nam ook de omgeving weg, waardoor er dus geen andere levende wezens bestonden dan het meer waarin hij zijn weerspiegeling bewonderde. Egocentristen willen onder anderen dat andere mensen naar gelang zijn wil handelen. Narkissos wilde alleen maar in het meer kwijlen.

Leuk is dat een boek beschrijft dat, toen de goden Narkissos in een bloem veranderd hadden, het meer tranen met tuiten huilde. De bosnimfen vroegen het meer: "Huil je omdat je het schone gezicht van de jonge Narkissos niet meer kunt aanschouwen?" en het meer antwoordde toen narcistisch: "Nee ik huil omdat, steeds als Narkissos zich over mij heen boog, ik mijn eigen schoonheid kon aanschouwen in de weerspiegeling van zijn ogen, nu kan het niet meer."
Aldus! Niet alleen dieren maar ook meren gedragen zich niet altijd naar wens!
Reageren

Regels voor berichten