![]() |
woordjes leren
moderne talen, omdat, tja, het gaat over woordjes leren dus tja.. misschien dat ie toch naar s&s moet, verplaats dan maar.
Hoe leren jullie woordjes? Dus gewoon het domweg stapwerk? Want het probleem met mij is dat ik op zich best domweg kan gaan zitten stampen, maar ik heb geen dissipline om dat vol te houden tot ik alles ken.. Ik vind het zo'n saai werk en vind dan meestal onder het leren dat ik het toch wel ken, en kap dan. Iemand een idee om het WEL goed te leren? Want op toetsen ed kom ik er dan achter dat ik toch eens wat beter had moeten leren.. :( |
ik gebruik vaak zo'n programmaatje (overhoor 4 windows heet 't geloof ik). Maar goed, ik ben ook niet geweldig in stampen. Het probleem bij mij is dat ik het vaak op volgorde leer en daarom vind ik dat programmaatje dus wel handig.
|
-> Verdeel de woordjes in kleine groepjes. Plan zo dat je elke dag een of twee groepjes heel goed leert, en dat je de dag van te voren alleen nog maar een keer de woordjes hoeft te leren die écht niet "zitten".
-> Schrijf de woordjes . Alleen maar boven het boek hangen en ondertussen met je gedachtes ergens anders zitten heeft geen enkel nut. Door de woordjes te schrijven neem je ze beter in je op. -> Verzin ezelsbruggetjes om de woordjes te onthouden. |
Ik deed het altijd zo, zal heel erg overeenkomen met de post van The Ox:
- Ik lees eerst de lijst helemaal door, gewoon om in te komen. - Vervolgens verdeel ik de lijst, ik maak groepjes van 10 woorden. - Dan begin ik bij het eerste groepje, wanneer ik die woorden ken ga ik verder met het tweede groepje. Dan weer het eerste en het tweede, vervolgens de derde. Dan de eerste, tweede en derde etc, blijven herhalen dus. - Wanneer ik de helft gedaan heb, doe ik een overhoring; ik begin bovenaan en overhoor mezelf. Bij woorden waar ik twijfel of die ik gewoon niet weet zet ik een sterretje. - Dan de andere helft, precies hetzelfde systeem. - Vervolgens leg ik het even weg en na een tijdje pak ik het er weer bij, ik hou een overhoring en ga weer alle woordjes af. Woorden waarbij ik twijfel of die ik niet weet krijgen weer een sterretje. - De woorden met een of twee sterretjes bekijk ik nog eens, ik probeer me te bedenken hou ik ze kan onthouden; een ezelsbruggetje dus. Ik geef ze extra aandacht. - Ik ga alles nog een keer langs en doe weer een test, op een gegeven moment zit het er dan goed in. (Overhoren doe ik overigens beide kanten op; zo leer ik het ook goed schrijven.) |
Tja, kijk, meestal maak ik van die kaartjes, dat aan de ene kant het franse woord staat (voorbeeld he) en aan de andere kant de vertaling. Dat werkt wel, maar je bent er zo lang mee bezig, dat ik meestal nadat ik het gemaakt heb, geen zin meer heb..
|
ik schrijf de moeilijke altijd op: heb ik en eeen samenvatting en doordat ze een keer geschreven heb, kan ik ze beter leren en herkennen...
|
Ik gebruik zo'n overhoringsprogramma op de computer, anders leer ik het moeilijk.
|
Citaat:
Eigenlijk leer je ze dan ook al voor een groot deel doordat je ze opschrijft |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.