Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2003, 14:04
alpha
alpha is offline
moderne talen, omdat, tja, het gaat over woordjes leren dus tja.. misschien dat ie toch naar s&s moet, verplaats dan maar.

Hoe leren jullie woordjes? Dus gewoon het domweg stapwerk? Want het probleem met mij is dat ik op zich best domweg kan gaan zitten stampen, maar ik heb geen dissipline om dat vol te houden tot ik alles ken.. Ik vind het zo'n saai werk en vind dan meestal onder het leren dat ik het toch wel ken, en kap dan.

Iemand een idee om het WEL goed te leren?
Want op toetsen ed kom ik er dan achter dat ik toch eens wat beter had moeten leren..
Oud 03-09-2003, 15:04
Balance
Balance is offline
ik gebruik vaak zo'n programmaatje (overhoor 4 windows heet 't geloof ik). Maar goed, ik ben ook niet geweldig in stampen. Het probleem bij mij is dat ik het vaak op volgorde leer en daarom vind ik dat programmaatje dus wel handig.
Oud 03-09-2003, 16:20
The Ox
The Ox is offline
-> Verdeel de woordjes in kleine groepjes. Plan zo dat je elke dag een of twee groepjes heel goed leert, en dat je de dag van te voren alleen nog maar een keer de woordjes hoeft te leren die écht niet "zitten".

-> Schrijf de woordjes . Alleen maar boven het boek hangen en ondertussen met je gedachtes ergens anders zitten heeft geen enkel nut. Door de woordjes te schrijven neem je ze beter in je op.

-> Verzin ezelsbruggetjes om de woordjes te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:24
Verwijderd
Ik deed het altijd zo, zal heel erg overeenkomen met de post van The Ox:

- Ik lees eerst de lijst helemaal door, gewoon om in te komen.
- Vervolgens verdeel ik de lijst, ik maak groepjes van 10 woorden.
- Dan begin ik bij het eerste groepje, wanneer ik die woorden ken ga ik verder met het tweede groepje. Dan weer het eerste en het tweede, vervolgens de derde. Dan de eerste, tweede en derde etc, blijven herhalen dus.
- Wanneer ik de helft gedaan heb, doe ik een overhoring; ik begin bovenaan en overhoor mezelf. Bij woorden waar ik twijfel of die ik gewoon niet weet zet ik een sterretje.
- Dan de andere helft, precies hetzelfde systeem.
- Vervolgens leg ik het even weg en na een tijdje pak ik het er weer bij, ik hou een overhoring en ga weer alle woordjes af. Woorden waarbij ik twijfel of die ik niet weet krijgen weer een sterretje.
- De woorden met een of twee sterretjes bekijk ik nog eens, ik probeer me te bedenken hou ik ze kan onthouden; een ezelsbruggetje dus. Ik geef ze extra aandacht.
- Ik ga alles nog een keer langs en doe weer een test, op een gegeven moment zit het er dan goed in.

(Overhoren doe ik overigens beide kanten op; zo leer ik het ook goed schrijven.)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 11:02
alpha
alpha is offline
Tja, kijk, meestal maak ik van die kaartjes, dat aan de ene kant het franse woord staat (voorbeeld he) en aan de andere kant de vertaling. Dat werkt wel, maar je bent er zo lang mee bezig, dat ik meestal nadat ik het gemaakt heb, geen zin meer heb..
Oud 04-09-2003, 11:12
checko
checko is offline
ik schrijf de moeilijke altijd op: heb ik en eeen samenvatting en doordat ze een keer geschreven heb, kan ik ze beter leren en herkennen...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:50
Rundfunk
Rundfunk is offline
Ik gebruik zo'n overhoringsprogramma op de computer, anders leer ik het moeilijk.
Oud 04-09-2003, 21:04
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
alpha schreef op 04-09-2003 @ 12:02:
Tja, kijk, meestal maak ik van die kaartjes, dat aan de ene kant het franse woord staat (voorbeeld he) en aan de andere kant de vertaling. Dat werkt wel, maar je bent er zo lang mee bezig, dat ik meestal nadat ik het gemaakt heb, geen zin meer heb..
Jaja, dat deed ik ook altijd, vooral met Latijn, waar we een stuk of duizend woordjes moesten leren op het laatst. Inderdaad veel werk, maar het werkt wel goed
Eigenlijk leer je ze dan ook al voor een groot deel doordat je ze opschrijft
Oud 05-09-2003, 16:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
alpha schreef op 04-09-2003 @ 12:02:
nou ja, hetzelfde bereik je dus door zo'n overhoorprogramma. Ze komen in willekeurige volgorde te voorschijn en je leert ze ook gelijk goed schrijven. Bovendien kan je bestanden uitwisselen wanneer er iemand anders uit je klas ook met dat programma werkt. Ik denk dat het iig minder werk is om ze in te voeren dan om kaartjes te maken, als je een beetje redelijk kan typen.
Oud 05-09-2003, 16:55
alpha
alpha is offline
Citaat:
linda85 schreef op 05-09-2003 @ 17:53:
nou ja, hetzelfde bereik je dus door zo'n overhoorprogramma. Ze komen in willekeurige volgorde te voorschijn en je leert ze ook gelijk goed schrijven. Bovendien kan je bestanden uitwisselen wanneer er iemand anders uit je klas ook met dat programma werkt. Ik denk dat het iig minder werk is om ze in te voeren dan om kaartjes te maken, als je een beetje redelijk kan typen.
das waar, heb ik in het verleden ook al geprobeerd, maar het probleem is dat ik niet alleen thuis ben, en dus de computer niet mijn eigendom is. hoe graag ik het ook zal willen.
Reageren

Regels voor berichten