![]() |
[Windows] 7Gb kwijt...
Na het rippen van een DVD had ik zo'n 7Gb aan bestanden op m'n G: schijf, en nog zo'n 1.45Gb vrije ruimte. Daarna verwijderde ik de geripte bestanden (shift-delete), waarna ik nog steeds slechts 1.45Gb vrije ruimte op de G: heb :(
Iemand enig idee hoe ik Windows XP Home aan z'n verstand kan brengen dat ik die ruimte toch echt vrij heb gemaakt? Schijfcontrole helpt niet, opnieuw opstarten ook niet. Zou defragmenteren helpen? Dat heb ik nog niet gedaan omdat dat behoorlijk lang duurt...maar ik zou het vannacht kunnen doen natuurlijk. |
Prullenbak legen>
|
Citaat:
Defragmenteren zou in principe niet uit moeten maken. Bij een schijfcontrole wordt als het goed is de vrije ruimte opnieuw berekend, dus op zich zou dat de oplossing moeten bieden. Is daar ook niet een uitgebreide of een simpele methode van? Ook de geavanceerde geprobeerd? |
Heb je toevallig Norton Antivirus of een ander Symantec-produkt geïnstalleerd? Die programma's hebben namelijk de vervelende gewoonte om de prullenbak uit te breiden met een undelete-mogelijkheid, de Norton Protected Recycle Bin. Als je bestanden verwijdert, zelfs met shift+del, kunnen ze soms nog wel weken op je harde schijf blijven staan, en dat kan echt oplopen tot enkele gigabytes.
|
Idd, nakijken en afzetten als je dat hebt. Gewoon rechtermuisknop op je prullenmand, eigenschappen, en dan 'normal recycle bin' selecteren, daarna in één van die andere menuutjes nog effe 'empty protected files'.
offtopic: Nog een tip om in XP wat extra vrije schijfruimte te versieren. Als je je systeemhersteller hebt aanstaan, maakt ie regelmatig bestanden aan om het systeem te kunnen 'terugzetten naar datum', en dit kan ook oplopen tot enkele gig. Deze files kan je verwijderen, door in windows schijfopruiming te kiezen, tweede tabblad: 'alle herstelpunten behalve het laatste verwijderen' |
Nee, XP Systeemherstel heb ik meteen bij installatie al uit gezet, maar ik zal eens naar de prullenbak kijken, ik heb idd Norton geinstalleerd.
|
Heel erg bedankt, die Norton prullenbak legen gaf me 11 Gb extra ruimte... :) (y)
|
heef mcafee ook zoiets?
|
Wat ziet mijn lodderig oog? Houdt dat verwerpelijke Norton er ook al een eigen "prullenbak" op na?!
Oh, the pain, the horror. |
Citaat:
|
LOL :d
|
Citaat:
Dacht ik, ik gebruik inmiddels Panda AV |
Citaat:
:eek: het scheelde bij mij bijna 4 GIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :eek: :D:D:D RUIMTE! :D:D:D |
huh? waar zit die prullenbak dan? of is dat die Norton Recycle bin, die, als je norton installeerd, dat ie je prullenbak daarin verandert?
|
Ja. Norton maakt van je gewone prullenbak een Norton Protected Recycle Bin, waar bestanden enorm lang in blijven zitten voor het geval je ze mocht willen un-deleten. Als je rechtsklikt op de prullenbak kun je dingen kiezen als 'Purge Norton Protected Files' enzovoort, daar kun je die speciale prullenbak ook uitzetten.
Overigens wil het uitzetten van System Restore ook wel eens flink wat ruimte schelen. Eigenlijk is dat alleen nodig bij je bootpartitie. |
Citaat:
Dat het in een OS zit vind ik OK; een OS (met name Windows) kent veel cluelesse gebruikers, dan is een prullenbak misschien soms een redding. Maar om dan nòg eens een protectie daar weer overheen te kieperen vind ik echt absurd. Compleet overbodig, doelloos en bemoeierig. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |