Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   openGL probs me dunkt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=612066)

B@mB0 27-09-2003 11:19

openGL probs me dunkt
 
Ok zit dus zo ik heb overlaatst en nieuwe comp gekocht (intel pentium 4 2,4ghz 512mbram gforce FX 5600 256mbit) als ik counter-strike / Enemy Territory wil spelen op openGL reboot mijn comp soms zonder reden dit heb ik niet altijd voor maar is wel vervelend... I know... gforce fx...

Quintiano 27-09-2003 11:24

Je weet zeker dat 't met OpenGL te maken heeft? Ik neem aan dat je Windows XP draait. Standaard heeft Windows XP de mogelijkheid tot een reboot bij een crash aan staan, m.a.w., in plaats van een BSOD een reboot. Dit kun je uitzetten door naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Opstart- en herstelinstellingen -> Systeemfouten. Daar kun je aan- of afvinken of het systeem bij een crash automatisch moet herstarten.

Ik stel voor dat je deze uitzet, en een BSOD met foutmelding afwacht opdat je dan pas ècht lekker kunt gaan troubleshooten.

Koning 27-09-2003 11:24

je moet ook niet opengl draaien maar direct3d, en ja je moet de nieuwste detonators installeren by nvidia,

nvidia

en directx9,0 ff hale

microsoft (directx)

B@mB0 27-09-2003 11:25

nieuwste detonators allang gedownd en direct 3D sucks...

B@mB0 27-09-2003 11:26

Citaat:

Dobermann schreef op 27-09-2003 @ 12:24:
Je weet zeker dat 't met OpenGL te maken heeft? Ik neem aan dat je Windows XP draait. Standaard heeft Windows XP de mogelijkheid tot een reboot bij een crash aan staan, m.a.w., in plaats van een BSOD een reboot. Dit kun je uitzetten door naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Opstart- en herstelinstellingen -> Systeemfouten. Daar kun je aan- of afvinken of het systeem bij een crash automatisch moet herstarten.

Ik stel voor dat je deze uitzet, en een BSOD met foutmelding afwacht opdat je dan pas ècht lekker kunt gaan troubleshooten.

yep ik draai win XP... en ty dude

B@mB0 27-09-2003 11:28

Citaat:

Dobermann schreef op 27-09-2003 @ 12:24:
Je weet zeker dat 't met OpenGL te maken heeft? Ik neem aan dat je Windows XP draait. Standaard heeft Windows XP de mogelijkheid tot een reboot bij een crash aan staan, m.a.w., in plaats van een BSOD een reboot. Dit kun je uitzetten door naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Opstart- en herstelinstellingen -> Systeemfouten. Daar kun je aan- of afvinken of het systeem bij een crash automatisch moet herstarten.

Ik stel voor dat je deze uitzet, en een BSOD met foutmelding afwacht opdat je dan pas ècht lekker kunt gaan troubleshooten.

bah zo ben ik idd van die opstart af is al 1 iets :) maar dat betekend dat computertje nog altijd kan vastlope bij het opstarte van openGL? enig id wat ik hieraan kan dooeN? ik heb direct X 9 en laatste detonators van nvidia

nare man 27-09-2003 11:39

Hij kan natuurlijk altijd blijven vastlopen bij het opstarten van OpenGL. GL is niet een soort super-API die gegarandeerd stabiele werking levert, er zijn veel spellen waar de GL-support meer voor de vorm is ingebouwd dan om een werkelijk alternatief voor D3D te leveren.

Het kan aan zoveel dingen liggen. Als je de nieuwste DX en Detonators hebt geinstalleerd kom je al snel op een vrij vaag terrein. Probeer eens andere GL-applicaties te draaien. Lopen die ook vast? Loopt het spel ook vast als je het in D3D draait? Zoja, dan is de kans groot dat het aan het spel ligt en niet aan het feit dat hij in GL draait.

Quintiano 27-09-2003 12:56

Citaat:

B@mB0 schreef op 27-09-2003 @ 12:28:
bah zo ben ik idd van die opstart af is al 1 iets :) maar dat betekend dat computertje nog altijd kan vastlope bij het opstarte van openGL? enig id wat ik hieraan kan dooeN? ik heb direct X 9 en laatste detonators van nvidia
Wat voor foutmelding krijg je?

Koning 27-09-2003 13:28

welke kaart had je voordat je deze kreeg? het kan zijn dat de spellen nog ingesteld op de oude instellingen...

Chimera 27-09-2003 14:44

Citaat:

B@mB0 schreef op 27-09-2003 @ 12:25:
nieuwste detonators allang gedownd en direct 3D sucks...
Ja, en Micro$oft en Win-doos ook! :rolleyes:

Preaper 27-09-2003 15:19

Citaat:

Sync schreef op 27-09-2003 @ 12:24:
je moet ook niet opengl draaien maar direct3d, en ja je moet de nieuwste detonators installeren by nvidia,

nvidia

en directx9,0 ff hale

microsoft (directx)

We hebben het hier wel over CS he.
Daar kun je beter altijd OpenGL gebruiken.

Chimera 27-09-2003 15:25

Citaat:

Preaper schreef op 27-09-2003 @ 16:19:
We hebben het hier wel over CS he.
Daar kun je beter altijd OpenGL gebruiken.

En waarom?

deadlock 27-09-2003 15:27

dit keer is het serieus bedoeld; heb je al eens op google gezocht? iets met "camperstrike opengl crash 5600"

nare man 27-09-2003 16:43

Citaat:

Preaper schreef op 27-09-2003 @ 16:19:
We hebben het hier wel over CS he.
Daar kun je beter altijd OpenGL gebruiken.

Onzin natuurlijk. Het is gewoon gebaseerd op een verbouwde versie van de Q2-engine met D3D-support. NVidia is altijd sterk geweest in OpenGL, maar dat wil niet zeggen dat je voor CS altijd beter OGL kunt gebruiken.

Om het anders te formuleren: op een normaal, stabiel systeem moet je beide protocollen goed kunnen draaien. Het lijkt me eerder dat je de fout in je eigen hardware moet zoeken voor je gaat blaten dat een bepaalde API slecht is, iets waarvoor tot nu toe nog niet één argument is aangevoerd (waarschijnlijk omdat de blaters in casu niet eens de verschillen in programmeer- en rendertechniek tussen OGL-D3D kunnen opnoemen :rolleyes: )

Enlightenment 27-09-2003 18:15

@topicstarter, wat is je CPU temperatuur? Draai eens heel lang een ander spel, is dat wel stabiel enzo?

B@mB0 28-09-2003 09:33

K nog ff uitlegge

Ik start enemy territory op
werkt perfect maar alsik op server probeer te raken crasht mijn comp 10% van de keren... eerst reboot maar dan in config scherm automatische reboot afgezet en krijg ik een mooi blauw schermke dat ik liever niet zie en is mijn enige uitweg... reboote... best vervelend daar mijn comp als server staat voor netwerk...

B@mB0 28-09-2003 09:33

ik draai direct x9.0 en de nieuwste nvidia detonators...

maar als ik jullie zo begrijp is het beter dat ik op direct 3D ga spelen? wat me toch heel vreemd lijkt omdat vroeger iedereen me aanrade op openGL te spelen wegens snelheidwinst, stabiliteit... :confused:

B@mB0 28-09-2003 09:34

Citaat:

Sync schreef op 27-09-2003 @ 14:28:
welke kaart had je voordat je deze kreeg? het kan zijn dat de spellen nog ingesteld op de oude instellingen...
TNT2 maar doet er niet toe heb volledig nieuwe comp... (behalve scherm)

B@mB0 28-09-2003 09:37

Citaat:

Enlightenment schreef op 27-09-2003 @ 19:15:
@topicstarter, wat is je CPU temperatuur? Draai eens heel lang een ander spel, is dat wel stabiel enzo?
dunno wat m'n CPU temp is :) ik speel vide city (neem aan op d3D aangezien ik geen video mode gekozen heb) en dees draait perfect...

Chimera 28-09-2003 12:09

Citaat:

B@mB0 schreef op 28-09-2003 @ 10:33:
maar als ik jullie zo begrijp is het beter dat ik op direct 3D ga spelen? wat me toch heel vreemd lijkt omdat vroeger iedereen me aanrade op openGL te spelen wegens snelheidwinst, stabiliteit... :confused:
Tja, mensen blaten vanalles, het is in ieder geval grote onzin.

Quintiano 28-09-2003 13:41

Citaat:

B@mB0 schreef op 28-09-2003 @ 10:33:
K nog ff uitlegge

Ik start enemy territory op
werkt perfect maar alsik op server probeer te raken crasht mijn comp 10% van de keren... eerst reboot maar dan in config scherm automatische reboot afgezet en krijg ik een mooi blauw schermke dat ik liever niet zie en is mijn enige uitweg... reboote... best vervelend daar mijn comp als server staat voor netwerk...

Niet voldoende! For fuck's sake, ik vraag je nu voor de derde en laatste keer WAT VOOR FOUTMELDING dat blauwe scherm geeft!

Chimera 28-09-2003 16:14

Citaat:

Dobermann schreef op 28-09-2003 @ 14:41:
Niet voldoende! For fuck's sake, ik vraag je nu voor de derde en laatste keer WAT VOOR FOUTMELDING dat blauwe scherm geeft!
Worst job in the world: helpdeskmedewerker :)

Koning 28-09-2003 17:14

Citaat:

B@mB0 schreef op 28-09-2003 @ 10:34:
TNT2 maar doet er niet toe heb volledig nieuwe comp... (behalve scherm)
oke, maar euh, ik denk dat het aan iets anders ligt, misschien moe tje toch maar formatteren, of windows update draaien ( zou kunnen helpen )

deadlock 28-09-2003 18:48

Citaat:

Chimera schreef op 28-09-2003 @ 17:14:
Worst job in the world: helpdeskmedewerker :)
don't get me started:
ikke: wat voor foutmelding krijgt u?
(l)user: dat ik niet in kan loggen.
ikke: die foutmelding bestaat niet meneer. ik moet de exacte engelse tekst hebben
(l)user: ja weet ik veel. dat ik er niet inkan dus.

en zo nog 10 minuten door
principiel afkappen en niet helpen is ons beleid.......

Koning 28-09-2003 19:29

Citaat:

deadlock schreef op 28-09-2003 @ 19:48:
principiel afkappen en niet helpen is ons beleid.......
dwing ons daar dan niet toe en luister, als je niet geholpen wil worden..

Pruttelpot 28-09-2003 21:21

Citaat:

Dobermann schreef op 28-09-2003 @ 14:41:
Niet voldoende! For fuck's sake, ik vraag je nu voor de derde en laatste keer WAT VOOR FOUTMELDING dat blauwe scherm geeft!
Jij bent geen goede frontoffice/1e lijns helpdesk medewerker :P

Maarem, even on-topic.
Draai OpenGL eens in 640x480, want daar is de opengl api voor ontwikkeld namelijk, opengl staat er bekend om dat het in hoge resoluties nogal eens wilt crashen :)

Quintiano 28-09-2003 21:27

Citaat:

Pruttelpot schreef op 28-09-2003 @ 22:21:
Jij bent geen goede frontoffice/1e lijns helpdesk medewerker :P
Integendeel, ik zou daar heel geschikt voor zijn, tenminste, als ik niet voorgelogen wordt door mijn directe omgeving. Kan dingen redelijk helder uitleggen over het algemeen. Daar komt bij; ik vraag 3x duidelijk naar iets specifieks.

Citaat:

Pruttelpot schreef op 28-09-2003 @ 22:21:
Maarem, even on-topic.
Draai OpenGL eens in 640x480, want daar is de opengl api voor ontwikkeld namelijk, opengl staat er bekend om dat het in hoge resoluties nogal eens wilt crashen :)

Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Heb je plausibele bronnen die in dat kader wat uitleg geven? Kan namelijk ook geen ruk vinden op usenet wat betreft resolutieafhankelijke stabiliteit m.b.t. OpenGL. Het lijkt me, eerlijk gezegd, ook behoorlijk sterk.

Pruttelpot 28-09-2003 21:32

Citaat:

Dobermann schreef op 28-09-2003 @ 22:27:
Integendeel, ik zou daar heel geschikt voor zijn, tenminste, als ik niet voorgelogen wordt door mijn directe omgeving. Kan dingen redelijk helder uitleggen over het algemeen. Daar komt bij; ik vraag 3x duidelijk naar iets specifieks.
Okay, true :) Maarja, backoffice is leuker :P

Citaat:


Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Heb je plausibele bronnen die in dat kader wat uitleg geven? Kan namelijk ook geen ruk vinden op usenet wat betreft resolutieafhankelijke stabiliteit m.b.t. OpenGL. Het lijkt me, eerlijk gezegd, ook behoorlijk sterk.

als je alleen al bij de video instellingen in Counterstike kijkt staat er al bij dat 640x480 de beste en stabielste resolutie is voor OpenGL, in iedergevel in samenwerking met de HL engine :)

Chimera 28-09-2003 21:44

Citaat:

Pruttelpot schreef op 28-09-2003 @ 22:21:
Draai OpenGL eens in 640x480, want daar is de opengl api voor ontwikkeld namelijk, opengl staat er bekend om dat het in hoge resoluties nogal eens wilt crashen :)
Dat is dus gruwelijk grote onzin. De OpenGL API is niet voor gamen ontwikkeld (i.t.t. D3D), maar voor professionele render applicaties, waarbij vaak op erg hoge resoluties gerenderd wordt. Voor de API maakt het absoluut geen fuck uit op welke resolutie gerenderd wordt, de resolutie is gewoon een variabele voor de renderfuncties.

Dat het in HL1 problemen geeft is een probleem met de HL engine, niet met OpenGL.

Chimera 28-09-2003 21:47

Citaat:

deadlock schreef op 28-09-2003 @ 19:48:

principiel afkappen en niet helpen is ons beleid.......

Onlangs nog een programmeur bij D-Reizen moeten helpen. Die ongelovelijke bunghole had nieteens de moeite genomen om de inleidende guides te lezen, laat staan de API documentatie. Goed, daar hang je dan 60 min mee aan de foon, en maar vriendelijk blijven terwijl je 'em eigenlijk gewoon die docs rectaal wil inbrengen.

deadlock 28-09-2003 22:18

Citaat:

Sync schreef op 28-09-2003 @ 20:29:
dwing ons daar dan niet toe en luister, als je niet geholpen wil worden..
err, haal je dat van mij aan als voorbeeld of denk je serieus dat ik dit topic gestart ben. OpenGL/ML suxed namelijk uitermate zo zwaar dat ik totaal Mesa, Glide en DirectX gebaseerd ben.

Chimera 28-09-2003 22:42

Citaat:

deadlock schreef op 28-09-2003 @ 23:18:
err, haal je dat van mij aan als voorbeeld of denk je serieus dat ik dit topic gestart ben. OpenGL/ML suxed namelijk uitermate zo zwaar dat ik totaal Mesa, Glide en DirectX gebaseerd ben.
Mesa is een niet-officiele OpenGL implementatie, en Glide is een OpenGL subset. Euh?

deadlock 28-09-2003 22:55

dat neemt echter niet weg dat beide systemen 10 keer zo stabiel zijn.......
Helemaal Glide. Ik zal mijn Voodoo5-5500 weer eens uit de kast halen.

Chimera 28-09-2003 23:03

Citaat:

deadlock schreef op 28-09-2003 @ 23:55:
dat neemt echter niet weg dat beide systemen 10 keer zo stabiel zijn.......

Aangezien de daadwerkelijke implementatie compleet videokaart-specifiek is, is het compleet afhankelijk van de drivers van de fabrikant, en dus niet van de gebruikte API.

deadlock 28-09-2003 23:07

Nou ik kan redelijk overweg met de API van DirectX 2.0 en 3.0 omdat ik daar ooit eens voor een project wat mee moest doen.
Ik kan je zeggen dat 2.0 extreem veel bugs bevatte. Natuurlijk zijn drivers ook belangrijk, maar tis maar de helft. OpenGL was een goed initiatief.. Ooit. maar tis dood. DirectX is sneller, wordt breder ondersteund en is eerder met nieuwe functies. Jammer maar helaas. Het recht van de sterkste geldt in dit geval.

Chimera 28-09-2003 23:16

Citaat:

deadlock schreef op 29-09-2003 @ 00:07:
Nou ik kan redelijk overweg met de API van DirectX 2.0 en 3.0 omdat ik daar ooit eens voor een project wat mee moest doen.
Ik kan je zeggen dat 2.0 extreem veel bugs bevatte.

Joh :rolleyes: 2.0 is antiek, kom maar eens terug als je tegen 9 aan hebt geprogrammeerd.

Koning 29-09-2003 12:59

Citaat:

deadlock schreef op 28-09-2003 @ 23:18:
err, haal je dat van mij aan als voorbeeld of denk je serieus dat ik dit topic gestart ben. OpenGL/ML suxed namelijk uitermate zo zwaar dat ik totaal Mesa, Glide en DirectX gebaseerd ben.
nee idd, dacht dat je iemand anders was, sry!

deadlock 29-09-2003 17:25

Citaat:

Chimera schreef op 29-09-2003 @ 00:16:
Joh :rolleyes: 2.0 is antiek, kom maar eens terug als je tegen 9 aan hebt geprogrammeerd.
mwoah, 9 is wel lastiger. maar 7 gaat wel lekker, heb trouwens al een helepoos niet meer gecode. moet misschien maar weer eens wat gaan doen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.