![]() |
Waarom hebben wij mensen een verjaardagscultus?
Zolang kinderen opgroeien, denken ze dat ze er dagen bijkrijgen. Maar wat ze niet weten, is dat er eigenlijk dagen vanafgaan. Kinderen rekenen zich rijk. Want hoewel ze zelf nog in de groei zijn, gaan er eerder dagen vanaf dan dat er dagen bijkomen. Stel dat een pasgeboren baby een levensverwachting heeft van laten we zeggen tachtig jaar. Elke dag van zijn leven gaat van die tachtig jaar af. En dan feliciteren die kortzichtige mensen elkaar ook nog met iedere verjaardag, zowel die van henzelf als die van hun kinderen. Wat heb jíj een vooruitziende blik! Als de wijn in je kelder opraakt, ben je somber, maar als je dagen opraken, ben je blij! (uit: Augustinus, Sermo 83)
in feite zou het misdadig zijn om iemand te feliciteren met zijn verjaardag, het is een eufemistische vorm van blij zijn met iemands 'dood' waarom doen we het dan toch? |
Je herinnert gewoon je geboortedag. Daar gaat het om.
|
Dus eigenlijk zouden we in plaats van 'gefeliciteerd', 'gecondoleerd' moeten zegen? :)
|
accepteer de standaarden en lul er nou is niet zo moeilijk over
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
heb er eigenlijk nooit op die manier over nagedacht...
zit wel wat in. maar je feliciteerd ook iemand omdat ie ouder is geworden en meer bereikt heeft in het leven. en als je niets meer kunt bereiken ga je dood, zo kun je het ook zien. anyway...goed discussie punt ciao |
Trots op het feit dat je weer een jaartje gehaald hebt. Nu is dat uiteraard minder een kunst dan dat dat vroeger het geval was, maar ik denk dat het daarom wel zal draaien.
|
Citaat:
|
Nouja, deze thread zal jammer genoeg niet helpen tegen al die "%forumlid% is jarig" topics..
Degene die voor mij zo'n ding opent ga ik slaan. |
om te vieren dat je geboren bent. en dus bestaat.
|
Verjaardagscultussen zijn er omdat mensen van nature zo egocentrisch zijn.
|
De vraag is of iedereen wel een levensverwachting van 80 jaar (oid) heeft. iedereen kan op elk moment dood gaan; een ongeluk, een ziekte, een genetische afwijking of 'zomaar'.
Met een verjaardag vier je dus dat je weer een jaar niet dood bent gegaan en dus weer een jaar extra hebt kunnen leven. |
Goh...realiseer me nu dat ik ook dagen er BIJ tel in plaats van ERAF haal :eek:
Nooit zo bij stil gestaan eerlijk gezegd. |
Optima heeft geen verjaardagstopicje gehad een paar dagen terug? ;)
|
Citaat:
/me noteert. |
Citaat:
|
Dit is echt weer een Optima topic, die heb ik gemist... heerlijk altijd om te zien hoe druk jij je maakt over dingen die mij werkelijk weinig doen :):D
|
Citaat:
zo pessimistisch ben IK zelfs niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
volgens mij valt daar al het slechte van de mens mee te verklaren. Het gaat in dit geval niet op, want komen de felicitaties van 'anderen'. Kijk, als je jezelf nu zou feliciteren, dan spreken we over een verregaande vorm van egocentriciteit ( eentje waarvoor je opgenomen moet worden) Citaat:
Citaat:
met trots kan ik zeggen dat op de dag zelve ik niet aan forumvervuiling in directe, of vertegenwoordige zin heb bijgedragen. :) |
Citaat:
|
Waarom?
Wees blij dat er verjaardagsparty's zijn (y). Gratis bier en chips, wat wil een mens nog meer :cool:? |
Whahaha, wat een onzin dit. (n) Slaat helemaal nergens op. Je weet toch zelf ook wel waarom mensen een verjaardagscultus hebben, lijkt me erg voor de han d liggend. Die traditie ram je er nu eenmaal niet uit, snap ook niet waarom dat zou moeten.
|
Citaat:
niet alle tradities zijn juist |
Vrijwel alle mensen zijn blij dat ze bestaan en anderen met hen. Eigenlijk moet het gevierd worden, om dit gevoel te uiten, en wanneer kan dat nou mooier dan op de dag waarop je geboren bent?
Iemand met z'n verjaardag feliciteren geeft alleen maar aan dat je om die persoon geeft. |
Het is een dag die speciaal in het teken van jou staat :cool:
|
Verjaardagen worden gevierd om de overleving te vieren. "Kind! Je hebt weer een jaar overleefd!"
Niet eens zo'n gek gebruik als je bedenkt dat er vroeger veel kinderen voor het 5e levensjaar stierven en mensen in het algemeen niet zo oud werden. |
Citaat:
|
Daar heb ik nou serieus nog nooit zo overnagedacht :|
Maargoed, we vieren die dag gewoon dat je geboren bent, omdat je waarschijnlijk niet op dezelfde dag zal overlijden als dat je geboren bent. Ik vind het dus ook onlogisch om mensen te condoleren als ze jarig zijn, condoleren doe je wanneer iemand dood is. Klaar, simpel. :) En nu ga ik er toch weer dieper overna denken eigenlijk, maargoed. Wanneer je jarig bent, vier je gewoon dat je ouder bent geworden, niet dat je nog korter leeft op deze wereld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Omdat de mensen dankbaar zijn dat je nog een jaar wilt blijven. Natuurlijk. :confused:
|
Omdat niet iedereen daar over nadenkt, of het op die
wijze bekijkt. :) |
Citaat:
|
nou en het hoort bij het leven...
als je iedere keer denk van ojeetje over 70 jaar ben ik dood... kan je beter gelijk er een eind aan maken... en ik zou al die verjaardagfeestjes niet willen missen... en als je 80 bent of ouder... vind je het helemaal niet meer zo erg dat er een eind aan zit te komen.... kheb stage gelopen in een verzorgingstehuis... echt ellendig soms.. (n) |
Citaat:
|
Mensen feliciteren elkaar toch ook als ze zoveel jaar getrouwt zijn? Dat is gewoon zo van 'hee, ik ben blij dat jullie toen getrouwt zijn', en een verjaardag is zo van 'hee, ik ben blij dat je toen geboren bent'.
|
doe es rustig zeg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Verjaardagen zijn net zo nutteloos als de mensheid zelf....
|
Citaat:
|
Citaat:
en in eindeloos andere uitgangspunten... |
Citaat:
|
Citaat:
Juh! Iedereen roept maar Carpe Diem [Pluk de dag], geniet van het leven, doe het nu voordat het te laat is, maar zodra we dat proberen te vieren, hó maar! |
je komt steeds dichter bij de hemel :)
|
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar we vieren niet dat we weer een jaar dichter bij de dood zijn, maar dat we juist weer een jaar hebben mogen leven zonder te sterven dus. We vieren dat we er zijn, niet dat onze tijd korter wordt.
|
Citaat:
|
vanaf nu op elke verjaardag:
gecondoliflapstaart! |
Uit principe heb ik geen verjaardagscultus.
|
Je kan het ook omdraaien: Je feliciteert iemand dat ik een jaar heeft mogen leven. Je kan dan wel een levensverwachting hebben van 80 jaar, maar ja je moet het wel worden.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46. |