![]() |
bijbeltekst
Citaat:
Het is iig een tekst dat boven de deur van een weeshuis staat geschreven en het is een bijbeltekst uit 1690. Iemand die mij kan vertellen wat er staat en misschien ook de achterliggende gedachte mbt het weeshuis? |
Citaat:
Hij heeft gestrooid - het lijkt wel sinterklaas. heeft den armen gegeven zijn goedertierendheid - heeft de armen een weeshuis gegeven, lijkt me gedurd in eeuwigheid - tis vast een heilige. Maar wat doet dit op klassieke talen?? |
Citaat:
Citaat:
Ach, ik weet het ook niet. Gooi maar ergens anders neer als het hier niet hoort.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat het iets betekent in de trant van 'hij heeft gedeeld, hij gaf aan de armen en zijn goedheid duurt tot in de eeuwigheid'.
Meer kan ik er niet van maken. Offtopic: Is dit niet meer iets voor AV of CV? Ligt er eigenlijk aan voor welk vak dit is. :p |
Citaat:
De apostel Paulus citeert hier Psalm 111 (112),9: Dispersit (letterlijk: Hij heeft gestrooid), dedit pauperibus (hij heeft aan de armen gegeven); iustitia eius manet in saeculum saeculorum (zijn gerechtigheid blijft/duurt voort tot in de eeuwen der eeuwen), (...). Zie voor de achterliggende gedachte 2 Kor 9. |
Dank je wel, de abt van sion. :)
|
Ik denk dat de interpretatie wat betreft het weeshuis ongeveer als volgt is: door de goedheid van God (die hij uit door de mens) hebben de wezen onderdak en voedsel, maar ook een eeuwige vergiffenis; ze krijgen immers een christelijke opvoeding daar en komen dus ook in de hemel terecht. Door de goedheid van de Heer. Amen...?
|
thanks.. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10. |