![]() |
[wiskunde] iemand uitleg over lineaire verbanden & vergelijkingen
ik snap er helemaal niks van. Lineaire verbanden en vergelijkingen ook niet. Alles (of bijna alles) waar een "x" of "y" in voorkomt lijkt onbegonnen werk... :o
Iemand die het allemaal zo makkelijk mogelijk op kan schrijven? (iets als vergelijkingen voor dummies :o?) want het is me vokomen onduidelijk.. thnx :) |
misschien makkelijker om een vraag cq opgave te posten. Dat werkt een stuk makkelijker om het uit te leggen denk ik ;)
|
Citaat:
|
y=ax+b
|
meestal helpt de "bordjes methode"
Op de plaats van X zit eigenlijk een bordje en je kunt niet zien wat er achter dat bordje zit. Naja dat is meer als je niet snapt wat het inhoudt en je er op die manier geen grip op kunt krijgen, misschien dat je nou inziet waar het voor staat :o wel erg basic, maarja je was natuurlijk erg breed in de vraag :) |
Citaat:
|
y = de uitkomst
y=ax+c de simpelste versie x = elk mogelijk getal a = het hellings getal bepaald de stijlheid, en of het stijgend of dalend is c = het zogenaamde startgetal oftewel de plek waar de grafiek de y-as doorkruist http://picserver.student.utwente.nl/....php?id=434798 correct me if I'm wrong @ bootsman123 ax2+bx+c is geen lineare maar een kwadratische vergelijking |
Citaat:
de rest is volgens mij goed, prachtige tekening overigens :p |
Citaat:
hellingsgetal is hoeveel de grafiek (y) stijgt (dan is het een positief getal) of daalt (negatief getal) per 1 stapje van x. voorbeeld: y = 2x als x één groter wordt, neemt de grafiek (y) met twee toe. want het hellingsgetal (het getal voor de x dus) is ook twee. in een tabel zie het er zo uit: Code:
y 0 2 4 6 8 tabel: Code:
y 0 -3 -6 -9 -12 |
Met de volgende sommen heb ik al moeite. En het boek (en leraar) geven geen duidelijke uitleg. Misschien dat een van jullie zou kunnen (willen) helpen?
10x - 4 = 7x + 20 zoiets, daar heb ik er veel van, is me nooit goed uitgelegd, en snap ik dus niet... gegeven is de lijn l: y= 8x- 13 toon met een bereking aan dat het punt P (5,27) op l ligt Welke berekening moet je dan maken? Het punt a (4,5) ligt op de lijn m: y= -3x + b bereken punt b thnx alvast, ook voor de dingen die hierboven uitgelegd zijn :) |
10x - 4 = 7x + 20
( breng - 4 naar de andere kant van het = teken) 10x = 7x + 24 ( breng 7x naar de andere kant van het = teken) 3x = 24 24/3 = 8 het snijpunt van deze 2 grafieken ligt op x = 8 vul 8 in een van de formules in (10 * 8) - 4 = 76 de grafieken snijden elkaar bij de y-as op punt 76 dan krijg je als snijpunt (8, 76) |
Citaat:
De tweede vraag, waarbij je dus eigelijk moet bewijzen dat dat punt op die lijn ligt gaat als volgt p bestaat uit een x coordinaat en uit een y coordinaat. Waarschijnlijk weet je al dat de x=5 en y=27 . Vul die in voor de vergelijking van de lijn en kijk of die klopt. Dus je krijgt 27=8*5-13. En dat klopt natuurlijk. En dat betekend dat p op die lijn ligt. Als je een punt k neemt met (6,27) en die weer netjes invult krijg je: 27=8*6-13. En ja dat klopt niet, dus ligt k niet op die lijn. De volgende vraag gaat hetzelfde Opnieuw vul je x en y in de vergelijking in. Dan krijg je dus 5=-3*4+b 5=-12+b b is dus 17 |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |