![]() |
Hulp nodig met wiskunde
sinx= -cos2x
Bereken de coordinaten van de snijpunten Ik dacht eerst zo: cos2x=1-sin^2x En dan verder uitwerken Maar nu staat er zon stomme min Alvast bedankt :), Kenjirro |
Citaat:
= { naar de andere kant brengen } cos2x + sin^2x = 1 cos^2x + sin^2x = 1 (gegeven, zie formulekaart) => {combineren: } cos2x + sin^2x = sin^2x + cos^2x = { beide kanten -sin^2x dan } cos2x = cos^2x {gegeven op formulekaart } cos2x = 2cos^2x - 1 => {combineren} 2cos^2x - 1 = cos^2x = { beide kanten 1 erbij optellen en -cos^2x } cos^2x = 1 |
wat boeit die min nu?
sinx = -cos2x cos 2x = 1-2(sinx)² sinx = -1 + 2(sinx)² -sinx = -1 v -sinx=1/2 sinx = 1 v sinx=-1/2 x = .5pi etc of x=-1/6pi etc |
Je was iig op de goede weg met je substitutie.
cos(2x) = 1 - 2sin²(x) dus: sin(x) = -cos(2x) = - (1 - 2sin²(x)) dus, na haakjes wegwerken en alles naar één kant halen: 2sin²(x) - sin(x) - 1 = 0 dus, hulpvergelijking invoeren: sin(x) = p, dan: 2p² - p - 1 = (2p + 1)(p - 1) = 0 p = -1/2 óf p = 1 sin(x) = -1/2 óf sin(x) = 1 ... en verder uitwerken maar |
tnx voor jullie hulp :)
Ik ben eruit gekomen maar nu heb ik nog een som, als jullie mij nog alsjeblieft een keer willen helpen? Daar staat y= sint/t En die moet ik diffrencieeren :) Maar ksnap niet hoe het antwoordenboek aan dat antwoord komt |
Citaat:
dus productregel toepassen: y' = sin(t) * (1/t)' + (sin(t))' * (1/t) .... |
nog bedankt (sorry voor de late reactie)
kben eruit gekomen :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |