![]() |
Wiskunde vraagje
uit Getal & Ruimte vwo1 (4VWO) som 90:
De grafiek van y=ax^4 gaat door de top van de grafiek van y=(x-2)^4+8. Bereken a. Hoe moet je dit doen? Hier snap ik dus echt niets van en de theorie ook al niet echt.. :o |
Citaat:
2. Vul de x- en y-coördinaat van de top in in de vergelijking y=ax^4 3. Werk uit en bereken daarmee a. |
gebruik de GR
|
op het vwo moet je dit afaik algebraïsch op (kunnen) lossen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik probeer op proefwerken altijd alles algebraïsch op te lossen, gewoon omdat je anders helemaal niks kan. En als je het niet weet, dan druk je het gewoon in op je GR :S. Laatst ook, moest ik een vergelijking oplossen en het lukte ff niet, hoppa, indrukken in je GR en het antwoord komt eruit rollen. Waar zit de wiskunde dan in? (dat kan natuurlijk niet altijd, maar er zitten ook echt mensen in mijn klas die alleen maar dingen kunnen oplossen met hun GR, dat vind ik niet echt moeilijk... (komt misschien ook doordat in 4VWO alles nog makkelijk gaat met je GR)) |
Citaat:
Nu heb ik zelfs nog minder aan mn GR. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld had ik een toets Netwerkanalyse en daar word alles symbolisch aangepakt. |
De grafiek van y=ax^4 gaat door de top van de grafiek van y=(x-2)^4+8.
Bereken a. Eerst neem je de afgeleide an y=(x-2)^4+8, omdat je dan de top kan vinden. (afgeleide = 0, top van de orginele functie) y'=4(x-2)^3=0 x=2 invullen in de orginele functie geeft: (2-2)^4+8=8 De top van y=(x-2)^4+8 ligt dus in (2,8) De functie y=ax^4 moet dus ook door (2,8) gaan. Invullen geeft: y=ax^4 8=a*2^4 a=0,5 Snap je het? Mark :cool: |
Citaat:
Bijvoorbeeld bij f(x) = x3 --> f'(x) = x2 f'(x) = 0 --> x=0 maar hier heeft f(x) geen top!! want x2 verandert nooit van teken, dus ook niet bij x=0 |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55. |