![]() |
Kunst en geloof
KUnst is vaak gebasseerd op geloof (neem de aureolen, engelen etc.)
maar God wordt ook vaak afgebeeld (periode 0-500 n. Chr. , Vroeg Byzantijns, Vroeg Chr. etc.) terwijl er in de Bijbel toch staat dat je God niet mag afbeelden. Waarom werd God toen wel afgebeeld? ik snap het niet. Wat vinden jullie overigens van kunst, met als thema geloof? |
God werd toen niet afgebeeld...Er werden slechts iconen van heiligen gemaakt...
|
Jezus met roze-broekje is cool http://forum.scholieren.com/smile.gif
|
hetzelfde denk ik..
|
Engelen in de kunst hebben bij mij altijd tot de verbeelding gesproken. In Het museum van Schone kunsten zag ik een boekje met honderden schilderijen van Jezus die gekruisigd was. Erg mooi. Maar over het algemeen ben ik meer voor kunst die het geloof verwerpt.
|
'kunst en geloof hebben niks met elkaar te maken. kunst maak je om te uiten wat je voelt. en ikd enk neit dat dat met je geloof te maken heeft
|
het thema geloof is een beetje saai geworden vind ik, als je met geloof al die schilderijen van kruisingen enzo bedoeld
|
Citaat:
|
Jarenlang was de kunst de slaaf van adel en bourgeoisie, geketend door de kerk, geuniformeerd door religie. Sinds de 19e eeuw hebben kerk, adel en bourgeoisie de kunst lucht gegeven waardoor zij los kwam van o.a. haar ambachtelijk karakter. De kunstenaar steeg langzaam in aanzien, de kunst stond op eigen benen. Dit betekende een opening voor, ik noem maar wat, de l'art pour l'art, voor het impressionisme, expressionisme, het kubisme, constructivisme, De Stijl, Picasso, Cézanne, Van Gogh, Mondriaan, Malewich... noem ze maar op; al deze grote uitingen en groten zijn hieruit ontstaan: de kunst kon zich ontwikkelen, kon beginnen aan de Grote Weergave, los van machtsvertoon, engeltjes en heiligen, vol van kleur en vorm. Stromingen volgden elkaar op, verenigingen van kunstenaar werden opgericht (COBRA, De Stijl) en opgeheven. Met name deze razende evolutie maakt(e) de beeldende kunst tot (wellicht) de veelzeidigste..afin...het moge duidelijk zijn: ik ben blij dat de kerk niets meer van doen heeft met de kunst.
|
Citaat:
|
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (27-06-2001).] |
Citaat:
God werd wel afgebeeld, uhm een drieluik op de rechterkant staat jezus afgebeeld, links staat maria, beide zijn naakt in het midden staat God. Onder deze drie 'personen' staat een afbeelding van een grote groep mensen, links de armen/burgers en rechts staat de elite, in het midden staat het heilige lam. Het is geschilderd door twee broers waardoor het perspectief niet helemaal klopt. Volgens mij waren het de broers van Eijck maar ik weet het niet zeker, ik heb net m'n boeken ingeleverd dus ik kan het ook niet opzoeken. |
Citaat:
|
God mag best afgebeeld worden, maar volgens mij bij de protestanten of hervormden niet. Bij Katholieken wel.
|
Citaat:
|
Geloof en kunst hebben enkel dit met elkaar te maken dat kunst in dienst kan staan van geloof (zie Suger) of dat zij juist wordt afgezworen door geloof (zie Bernardus). Kunst en geloof als gevoel hebben in mijn ogen weinig met elkaar te maken, zoals hierboven werd gesuggereerd.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51. |