Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2001, 08:51
rodina
rodina is offline
KUnst is vaak gebasseerd op geloof (neem de aureolen, engelen etc.)
maar God wordt ook vaak afgebeeld (periode 0-500 n. Chr. , Vroeg Byzantijns, Vroeg Chr. etc.) terwijl er in de Bijbel toch staat dat je God niet mag afbeelden.
Waarom werd God toen wel afgebeeld?
ik snap het niet.

Wat vinden jullie overigens van kunst, met als thema geloof?
Oud 26-06-2001, 11:48
Prada
Prada is offline
God werd toen niet afgebeeld...Er werden slechts iconen van heiligen gemaakt...
Oud 26-06-2001, 17:37
roze-meisje
roze-meisje is offline
Jezus met roze-broekje is cool
Oud 26-06-2001, 17:53
stroopwafel
stroopwafel is offline
hetzelfde denk ik..
Oud 26-06-2001, 19:08
Hannibal
Hannibal is offline
Engelen in de kunst hebben bij mij altijd tot de verbeelding gesproken. In Het museum van Schone kunsten zag ik een boekje met honderden schilderijen van Jezus die gekruisigd was. Erg mooi. Maar over het algemeen ben ik meer voor kunst die het geloof verwerpt.
Oud 27-06-2001, 14:02
ritmo
ritmo is offline
'kunst en geloof hebben niks met elkaar te maken. kunst maak je om te uiten wat je voelt. en ikd enk neit dat dat met je geloof te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 27-06-2001, 14:20
autodropje
autodropje is offline
het thema geloof is een beetje saai geworden vind ik, als je met geloof al die schilderijen van kruisingen enzo bedoeld
Oud 27-06-2001, 15:17
Prada
Prada is offline
Citaat:
ritmo schreef:
'kunst en geloof hebben niks met elkaar te maken. kunst maak je om te uiten wat je voelt. en ikd enk neit dat dat met je geloof te maken heeft
Bullshit! Geloof is bij velen ook een gevoel!
Oud 27-06-2001, 17:03
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Jarenlang was de kunst de slaaf van adel en bourgeoisie, geketend door de kerk, geuniformeerd door religie. Sinds de 19e eeuw hebben kerk, adel en bourgeoisie de kunst lucht gegeven waardoor zij los kwam van o.a. haar ambachtelijk karakter. De kunstenaar steeg langzaam in aanzien, de kunst stond op eigen benen. Dit betekende een opening voor, ik noem maar wat, de l'art pour l'art, voor het impressionisme, expressionisme, het kubisme, constructivisme, De Stijl, Picasso, Cézanne, Van Gogh, Mondriaan, Malewich... noem ze maar op; al deze grote uitingen en groten zijn hieruit ontstaan: de kunst kon zich ontwikkelen, kon beginnen aan de Grote Weergave, los van machtsvertoon, engeltjes en heiligen, vol van kleur en vorm. Stromingen volgden elkaar op, verenigingen van kunstenaar werden opgericht (COBRA, De Stijl) en opgeheven. Met name deze razende evolutie maakt(e) de beeldende kunst tot (wellicht) de veelzeidigste..afin...het moge duidelijk zijn: ik ben blij dat de kerk niets meer van doen heeft met de kunst.
Oud 27-06-2001, 17:09
Prada
Prada is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Jarenlang was de kunst de slaaf van adel en bourgeoisie, geketend door de kerk, geuniformeerd door religie. Sinds de 19e eeuw hebben kerk, adel en bourgeoisie de kunst lucht gegeven waardoor zij los kwam van o.a. haar ambachtelijk karakter. De kunstenaar steeg langzaam in aanzien, de kunst stond op eigen benen. Dit betekende een opening voor, ik noem maar wat, de l'art pour l'art, voor het impressionisme, expressionisme, het kubisme, constructivisme, De Stijl, Picasso, Cézanne, Van Gogh, Mondriaan, Malewich... noem ze maar op; al deze grote uitingen en groten zijn hieruit ontstaan: de kunst kon zich ontwikkelen, kon beginnen aan de Grote Weergave, los van machtsvertoon, engeltjes en heiligen, vol van kleur en vorm. Stromingen volgden elkaar op, verenigingen van kunstenaar werden opgericht (COBRA, De Stijl) en opgeheven. Met name deze razende evolutie maakt(e) de beeldende kunst tot (wellicht) de veelzeidigste..afin...het moge duidelijk zijn: ik ben blij dat de kerk niets meer van doen heeft met de kunst.

Mijn waarde, ik kan je walging tegenover deze dwangmatigheid goed begrijpen, maar laten we eerlijk zijn; het heeft voor veel wonderen in de kunst gezorgd...Neem de kathedralen...En de gehele klassieke kunst hangt af van religie...Ik mag aannemen dat je daar toch wel een voorstander van bent...
Oud 27-06-2001, 17:18
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Prada schreef:
Mijn waarde, ik kan je walging tegenover deze dwangmatigheid goed begrijpen, maar laten we eerlijk zijn; het heeft voor veel wonderen in de kunst gezorgd...Neem de kathedralen...En de gehele klassieke kunst hangt af van religie...Ik mag aannemen dat je daar toch wel een voorstander van bent...
Maar natuurlijk! Deze dwingelandij heeft magistrale bouwwerken en kunstobjecten voortgebracht en bovendien groten die hun weerga in de geschiedenis van de mens niet kennen (Da Vinci, Michelangelo - de twee bekendste en, wellicht, de meest fascinerende). Dat wil niet zegen dat ik haar goedkeur, ik haat haar, nee - u voelt mij werkelijk uitstekend aan ( ) - ik walg van haar.

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (27-06-2001).]
Oud 27-06-2001, 18:28
rodina
rodina is offline
Citaat:
Prada schreef:
God werd toen niet afgebeeld...Er werden slechts iconen van heiligen gemaakt...

NEE!

God werd wel afgebeeld, uhm een drieluik op de rechterkant staat jezus afgebeeld, links staat maria, beide zijn naakt in het midden staat God. Onder deze drie 'personen' staat een afbeelding van een grote groep mensen, links de armen/burgers en rechts staat de elite, in het midden staat het heilige lam.
Het is geschilderd door twee broers waardoor het perspectief niet helemaal klopt. Volgens mij waren het de broers van Eijck maar ik weet het niet zeker, ik heb net m'n boeken ingeleverd dus ik kan het ook niet opzoeken.

Oud 27-06-2001, 21:32
ritmo
ritmo is offline
Citaat:
Prada schreef:
Bullshit! Geloof is bij velen ook een gevoel!

ja maar wat heeft geloof dan emt kunst te maken, gevoel en kunst hebben emt elkaar te maken en geloof en gevoel met elkaar. maar kunst neit met geloof. dus hou jij je bulshit maar voor je

Met citaat reageren
Oud 09-08-2001, 01:12
Sarah16
Sarah16 is offline
God mag best afgebeeld worden, maar volgens mij bij de protestanten of hervormden niet. Bij Katholieken wel.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2001, 12:16
Prada
Prada is offline
Citaat:
ritmo schreef:
ja maar wat heeft geloof dan emt kunst te maken, gevoel en kunst hebben emt elkaar te maken en geloof en gevoel met elkaar. maar kunst neit met geloof. dus hou jij je bulshit maar voor je

Kunst heeft vaak met gevoel te maken, beweren velen, daar voor velen geloof een gevoel is, kunnen deze met gemak met elkaar in verband gebracht worden... Dat is toch niet zo moeilijk?
Oud 09-08-2001, 13:52
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Geloof en kunst hebben enkel dit met elkaar te maken dat kunst in dienst kan staan van geloof (zie Suger) of dat zij juist wordt afgezworen door geloof (zie Bernardus). Kunst en geloof als gevoel hebben in mijn ogen weinig met elkaar te maken, zoals hierboven werd gesuggereerd.
Reageren

Regels voor berichten