![]() |
[Videokaart] Overclocken 9700 Pro
'n goeiendag,
Een tijd geleden heb ik een Sapphire Ati Radeon 9700 Pro aangeschaft. Nu werd ik na een tijdje toch nieuwsgierig, en had ik Rivatuner gedownload om die kaart wat over te klokken. So far, so good - Hij draait nu op 365/340 MHz, m'n 3DMark scores zijn aanzienlijk verbetert, maar ik heb geen idee hoever ik kan gaan. Bij overclocken onstaat extra warmte, dus daar zal m'n videokaart ook geen uitzondering op zijn. Is het op een of andere manier om de temperatuur te checken, en zo ja - wat is acceptabel? Bij voorbaat dank :) |
je hebt proggies als ''speedfan'' en ''motherboard manager enzo, waar je ze vandaan haalt weet ik niet precies maar zoeken op google kan ook wonderen doen.
En je kan een fanmanager kopen, die laat op meerdere manieren temp van je pc zien. Of en hoe 't werkt weet ik niet. in iedergeval succes |
mz probeer de omega drivers, zijn de officiele drivers maar dan aangepast (y) zijn ook erg veilig en makkelijk te gebruiken (www.omegacorner.com)
|
up de snelheid steeds met ongeveer 3 mhz en kijk waarneer je artifacts (stipjes etc.) of vastlopers krijgt tijdens bijv. 2x de nature demo draaien van 3dmark2003 .. als je artifacs krijgt is meestal het geheugen iets te snel geclockt .. zet die speed dan bijv. 8 mhz terug en probeer het nog eens :) als het scherm bevriest staat waarschijnlijk je core te hoog zet deze dan terug.. als hij 1 test doorstaat probeer dan bijv. 3 hele 3dmark2003 sessies achterelkaar of ga lekker gamen en als ie het blijft doen zit het wel goed (als je maar zorgt dat je een stuk(je) onder de snelheid zit die probelemen geeft(y) )
|
een goede airflow in je kast is zoiezo aan te raden dus gooi er bijv een 80x80mm casefan in als je die niet hebt eventueel kun je deze ook gebruiken om over de kaart en core te blazen
|
Citaat:
|
Citaat:
Met m'n airflow zit het overigens wel snor |
Ik snap eigenlijk het nut niet zo van overclocken van videokaart, zeker niet zo'n goede.
Ik heb zelf een radeon 9600 pro en die heb ik een keer zo goed mogelijk overgeklokt.. kom ik met unreal tournament op 2 of 3 frames hoger.. dat vind ik nou niet echt de moeite waard, ik merk het verschil niet eens. |
Citaat:
|
Citaat:
In 1280x1024x32 met FSAA4 en AF aan, zul je echter enorm veel (lineair) verbetering zien bij het verhogen van de clocks. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33. |