Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2003, 15:50
Vuultje
Vuultje is offline
'n goeiendag,

Een tijd geleden heb ik een Sapphire Ati Radeon 9700 Pro aangeschaft. Nu werd ik na een tijdje toch nieuwsgierig, en had ik Rivatuner gedownload om die kaart wat over te klokken.

So far, so good - Hij draait nu op 365/340 MHz, m'n 3DMark scores zijn aanzienlijk verbetert, maar ik heb geen idee hoever ik kan gaan.

Bij overclocken onstaat extra warmte, dus daar zal m'n videokaart ook geen uitzondering op zijn. Is het op een of andere manier om de temperatuur te checken, en zo ja - wat is acceptabel?

Bij voorbaat dank
Oud 04-12-2003, 19:23
Choking Duck
Choking Duck is offline
je hebt proggies als ''speedfan'' en ''motherboard manager enzo, waar je ze vandaan haalt weet ik niet precies maar zoeken op google kan ook wonderen doen.
En je kan een fanmanager kopen, die laat op meerdere manieren temp van je pc zien.
Of en hoe 't werkt weet ik niet.
in iedergeval succes
Oud 04-12-2003, 19:31
marc-O>88
marc-O>88 is offline
mz probeer de omega drivers, zijn de officiele drivers maar dan aangepast zijn ook erg veilig en makkelijk te gebruiken (www.omegacorner.com)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:21
Vinzz
Vinzz is offline
up de snelheid steeds met ongeveer 3 mhz en kijk waarneer je artifacts (stipjes etc.) of vastlopers krijgt tijdens bijv. 2x de nature demo draaien van 3dmark2003 .. als je artifacs krijgt is meestal het geheugen iets te snel geclockt .. zet die speed dan bijv. 8 mhz terug en probeer het nog eens als het scherm bevriest staat waarschijnlijk je core te hoog zet deze dan terug.. als hij 1 test doorstaat probeer dan bijv. 3 hele 3dmark2003 sessies achterelkaar of ga lekker gamen en als ie het blijft doen zit het wel goed (als je maar zorgt dat je een stuk(je) onder de snelheid zit die probelemen geeft )
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:23
Vinzz
Vinzz is offline
een goede airflow in je kast is zoiezo aan te raden dus gooi er bijv een 80x80mm casefan in als je die niet hebt eventueel kun je deze ook gebruiken om over de kaart en core te blazen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 21:24
Vinzz
Vinzz is offline
Citaat:
Choking Duck schreef op 04-12-2003 @ 20:23:
je hebt proggies als ''speedfan'' en ''motherboard manager enzo, waar je ze vandaan haalt weet ik niet precies maar zoeken op google kan ook wonderen doen.
En je kan een fanmanager kopen, die laat op meerdere manieren temp van je pc zien.
Of en hoe 't werkt weet ik niet.
in iedergeval succes
dat is zoals je aangeeft in veel gevallen voor de processor temperatuur of voor de temperatuur bij het moederboord daarnaast heeft niet elke pc deze sensoren (op het moederbord)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 22:35
Vuultje
Vuultje is offline
Citaat:
Vinzz schreef op 04-12-2003 @ 22:21:
up de snelheid steeds met ongeveer 3 mhz en kijk waarneer je artifacts (stipjes etc.) of vastlopers krijgt tijdens bijv. 2x de nature demo draaien van 3dmark2003 ..
Dat had ik inderdaad gedaan ja, en tot zo ver nog geen artifacts of iets dergelijks, dus ik ga gewoon lekker door

Met m'n airflow zit het overigens wel snor
Oud 06-12-2003, 13:23
matrix21
matrix21 is offline
Ik snap eigenlijk het nut niet zo van overclocken van videokaart, zeker niet zo'n goede.
Ik heb zelf een radeon 9600 pro en die heb ik een keer zo goed mogelijk overgeklokt.. kom ik met unreal tournament op 2 of 3 frames hoger.. dat vind ik nou niet echt de moeite waard, ik merk het verschil niet eens.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 14:04
Vinzz
Vinzz is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 06-12-2003 @ 14:23:
Ik snap eigenlijk het nut niet zo van overclocken van videokaart, zeker niet zo'n goede.
Ik heb zelf een radeon 9600 pro en die heb ik een keer zo goed mogelijk overgeklokt.. kom ik met unreal tournament op 2 of 3 frames hoger.. dat vind ik nou niet echt de moeite waard, ik merk het verschil niet eens.
bij bijna elke radeon 9600 pro is je core 90 mhz op te schroeven als je geluk heb het geheugen ook nog een stukje .. dit kan al resulteren in bijv. 10 fps meer gemiddeld altijd een leuke gratis boost
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 15:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 06-12-2003 @ 14:23:
Als jij een (te) langzame processor subsystem hebt, zal je videokaart overclocken niet veel uitmaken. En ik denk ook niet dat je dit in 1600x1200x32 getest hebt, maar in 1024x768. Hierin is de videokaart niet de 'bottleneck'.

In 1280x1024x32 met FSAA4 en AF aan, zul je echter enorm veel (lineair) verbetering zien bij het verhogen van de clocks.
Reageren

Regels voor berichten