![]() |
NS houdt vertragingen kunstmatig laag
Onlangs was in de krant te lezen dat de NS de vertragingen (een trein is officieel vertraagd bij +3 minuten vertraging) kunstmatig laag houdt door treinen niet op aansluitingen te laten wachten.
Het leek mij een behoorlijk sterk verhaal, maar vandaag werd ik voor het eerst met de harde realiteit en waarheid van dit verhaal geconfronteerd. Citaat:
|
Wat wil je nu zeggen?
Bedoel, een trein die wacht op een andere trein is wéér een vertraagde trein. Dan moet d'r wéér een trein wachten op die trein..etc, etc. Denk dat je op die wijze nogal een domino effect krijgt. (het is flink kut als je nét een aansluiting mist, dat weet ik maar al te goed). En dat stukje over de fietsenstalling is rot voor al die mensen, maar heeft hier echt geen fuck mee te maken. [en dan ook nog eens crossposten :nono: ] |
Citaat:
Ja, maar bij een traject van 30 minuten maakt het echt niets uit als die trein 3 minuten wacht. Geloof me, dat wéét ik, daar ken ik de dienstregelingen goed genoeg voor. Als die trein Apeldoorn-Zutphen had gewacht tot 19:13 was 'ie ruim op tijd in Zutphen geweest, en was de trein in de andere richting (Ap-Ztp is enkelspoor met halverwege een passeerplaats) ook op tijd in Apeldoorn geweest. De enige reden waarom de trein naar Zutphen niet mocht was omdat 'ie bij +3 meteen als 'vertraagd' geregistreerd zou worden, en dat zou zo in het vertragingenrapport van de NS komen. Citaat:
|
Wat mij dus opvalt (en dat heb ik ook al in het DK-topic gezegd) is dat de vertraging die wordt omgeroepen en op de borden weergegeven, vaak niet overeenkomt met de werkelijke vertraging. Bij '5 minuten vertraging' kun je rekenen op 10 minuten, bij '10 minuten vertraging' kun je uitgaan van een kwartier, en bij meer dan een kwartier is er al helemaal geen peil meer op te trekken.
|
Citaat:
daarnaast hebben andere mensen die in de trein naar zutphen zitten dan weer geen aansluiting in zutphen op andere treinen. (vb naar oldenzaal, als je die mist heb je een uur vertraging) Het zit gewoon allemaal vrij kort op elkaar. Als je echt gegarandeerde aansluitingen wil hebben, dan moeten ze een overstaptijd van een kwartier ofzo gaan rekenen, en dan moet je weer zo lang wachten, en dan wordt daar weer over geklaagd... Ze kunnen het gewoon nooit goed doen.... En zo vaak gebeurt het in het oosten van het land niet hoor (van het westen weet ik nie, daar reis ik nooit)... Zolang ze goede informatie geven aan reizigers en wat beter nadenken bij het door laten rijden van delen van de trein, vind ik het allemaal wel best.... Als er nu gewoon ook eens gekeken wordt naar hoe vaak het wel goed gaat.... gezeur altijd.... |
Als je het een sterk verhaal vind reis je vast niet vaak met de trein.
|
Citaat:
Valt wel mee, want de trein naar Apeldoorn heeft altijd genoeg ruimte in Apeldoorn (vier minuten). En als de trein vanuit Apeldoorn een paar minuten later is haalt 'ie dat onderweg naar Amersfoort makkelijk in. Citaat:
|
|
Citaat:
Met het feit dat de NS mensen laat staan om zo een mooi rapport te kunnen presenteren: "95% van de treinen reden op tijd!" |
Citaat:
|
Als het, zoals jij zegt, is dat de trein makkelijk wat tijd in kan halen op weg naar Zutphen, dan zou hij net zo goed 4 minuten kunnen wachten in Apeldoorn, zonder dat hij als vertraagd in de boeken komt. :p
Dus het zal wel andere redenen hebben. ;) |
Citaat:
Dat jij treinengeil bent weten we zo langzamerhand wel kerel, maar ga je dan uitleven op een forum met mensen die 't iets kan schelen. |
Citaat:
* FA zeur niet zo, de NS geeft geen garanties, als een trein moet vertrekken dan moet hij vertrekken... maakt verder allemaal geen drol uit. |
Dit is echt geen nieuws; was allang bekend.
Maar als de overheid perse een bepaald percentage treinen op tijd wil hebben kan ik me voorstellen dat ze dergelijke tactieken gebruiken. |
Citaat:
Maar uhm... dr is toch ook zo'n statistiekje over gemiste aansluitingen enzo? 95% van de treinen rijdt op tijd... Misschien "kunstmatig", maar er zijn dus heel veel reizigers die zonder vertraging reizen die wel met vertraging zouden reizen als wel gewacht zou worden... |
Citaat:
Zelf heb ik het ook áltijd, verbinding Goes-Tilburg, altijd kaas, altijd mis ik de aansluiting in Roosendaal, omdat de ene trein 5 minuten vertraging heeft en de trein naar huis dan net één minuut geleden is vertrokken (n) Laatst op zondagavond, de trein vanuit Goes naar Roosendaal had 20 minuten vertraging :eek:, terwijl ding in Vlissingen was begonnen met rijden, nou, hoe dát ooit kan mag Joost weten, da's vlak bij namelijk. Maar ok, gewacht op de trein en fijn naar Roosendaal gegaan, waar men normaal gesproken nog een kwartier in de trein kan gaan zitten voordat ding naar Tilburg gaat. De trein naar Roosendaal had nog wel wat tijd ingehaald, dus men kome daar om 18.28 op Roosendaal aan en de trein naar Tilburg was daar om 18.26 vertrokken, bijna leeg natuurlijk, aangezien de trein in Roosendaal begint en heel Zeeland erin vervoerd wordt, normaal gesproken. Een lege trein laten rijden, is toch veel kostbaarder dan zo'n beetje vertraging? Twee, drie minuten vertraging haalt een trein met gemak weer in, gewoon wat korter stoppen in Breda bijvoorbeeld op dit traject, daar w8 ie altijd een kwartier... Ze houden inderdaad de vertraging kunstmatig laag, maar zelfs als je door 1 minuut je trein hebt gemist heb je recht op geld terug bij vertraging, dus da's dan wel weer goed natuurlijk. |
Citaat:
|
Ik weet wat je bedoelt. Ik moest van Utrecht naar 't Harde (9.10 euro). Ik wou de trein van 13.02 maar om 13.00 werd er om geroepen dat de trein niet reed. Dus kon ik weer een half uur wachten. Mijn moeder opgebeld dat ze een half uurlaten mij moest ophalen. Zo was mijn moeder ook weer te laat op haar afspraak.
Betaal ik daar nou voor? |
Citaat:
|
typisch de NS.
Alweer. (n) (n) (n) |
beetje flauw van ze idd.
|
als ze 3 minuten wachten, dan haalt iemand anderfs zijn vervolgtrein niet...Wellicht als er kleine vertraging onderweg opgelopen wordt.
Het is een egoistische denkwijze om te zeggen "hij kan wel ff 3 minuten wachten". Hoewel ik het zelf ook doe, zie ik wel in dat het eigenlijk niet slim is. |
Citaat:
|
Jee, sorry hoor, maar waar maaak je je druk om? Ga met de auto ofzo..geez..
|
Citaat:
niet iedereen hier heeft een keuze. |
Ja fine, lift maar mee met mij, elke dag in de trein van Franeker-Leeuwarden, dan Leeuwarden-Zwolle. Nooit problemen mee.
|
Citaat:
|
Citaat:
:p |
Nogmaals, een lege trein voor Jean met de korte achternaam laten rijden is niet te verdedigen :rolleyes:
|
Citaat:
Als mijn trein meer dan 5 minuten te laat is, zit ie achter de stoptrein en loopt ie nog meer vertraging op. Als de trein naar Roosendaal te laat is in Deventer, kan de trein uit Apeldoorn het station niet oprijden en deze trein krijgt dan dus vertraging, komt achter de stoptrein -> nog meer vertraging... En dat is dan alleen nog maar het oosten van nederland (daar rijden niet echt veel treinen) Het zit allemaal zo dicht op elkaar... en dan heb je ook nog goederentreinen en internationale... eigenlijk is het gewoon heel druk op het spoor.... Ze kunnen de overstapmarges wel groter maken misschien, maar dan loopt ook je reistijd op... En dan ben je dus elke dag langer onderweg i.p.v af en toe... Misschien moeten ze eens statistieken maken van hoeveel reizigers op tijd op hun eindbestemming zijn.... |
Het mag dan wel flauw zijn, als ze het niet zo doen dan staat een paar weken later weer in lettertype 256 voorop alle kranten hoe slecht de NS het wel niet doet omdat het aantal op tijd rijdende treinen weer is gedaald :rolleyes:
M.a.w: het is (ook) nooit goed. |
wat kunnen we hier toch zeiken, niet te geloven. Als er staat dat een trein om 18.26 vertrekt, dan moet dat ding ook om 18.26 gaan rijden. En niet om 18.27, niet om 18.28. Dikke bullshit dat die treinen op elkaar gaan staan wachten, dan is straks het hele land 5 minuten te laat.
Dus de NS houdt de vertragingen helemaal niet kunstmatig laag, maar ze laten gewoon de treinen op tijd vertrekken. Wees blij dat ze eindelijk hun werk doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb geen enkel vertrouwen in de NS. De NS geeft de overheid de schuld voor achterstallig onderhoud aan het spoor en de overheid geeft de NS de schuld voor slecht beleid. Ook ruziën ze over dit soort contracten, wordt er gerommeld met cijfers, enz.. De klant is er uiteindelijk de dupe van.
Volgens mij is er maar één oplossing om de problemen op te lossen en dat is de verzelfstandiging van dfe NS weer terug te draaien. Dan kan de verantwoordelijkheid van het openbaar vervoer weer geheel terugkomen bij het ministerie van V&W. |
Citaat:
Het punt is: het maakt niet uit wie er verantwoordelijk is. Het gaat er om dat het moet gebeuren. Een minister die niets doet, is geen oplossing. De NS willen nationaliseren is een "vroeger was alles beter"-oplossing. |
die statistieken zijn wel aardig, maar dat de treinen geen vertraging hebben wil niet zeggen dat de reizigers geen vertraging hebben :o
|
Citaat:
Het is mede ook van belang dat er één verantwoordelijke is. Nu zie je regelmatig 'kastje naar de muur wijs'-gedrag. Als de minister verantwoordelijk is kan het parlement hem/haar daar op aanspreken. (Ik ben absoluut geen aanhanger van "vroeger was alles beter"-oplossingen, dan was ik wel CDA-lid en had ik een poster van Donner boven mijn bed omdat ik ook terug wilde naar de jaren '50.) |
Citaat:
|
Een andere maatregel die de kastje-naar-de-muur problematiek kan oplossen/verminderen is het opsplitsen van "de" NS in 589385248524 afzonderlijke ondernemingen terug te draaien (NS Reizigers, NS Stations e.d.).
|
Als je trein vertraging heeft, en je daardoor je aansluiting mist. Kut voor je dan neem je de volgende trein maar.
Wat ik veel irritanter vind is dat je door je treinvertraging vaak je bus mist.. Hoewel die wel vaak wachten. |
Citaat:
may I ask why? :confused: |
Ik denk niet dat de NS dat doen. Die zogenaamde gegarandeerde aansluitingen zijn in de praktijk natuurlijk helemaal niet gegarandeerd, vanwege het eerdergenoemde domino-effect.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar FA: zoals ik al zei in het kantine-topic: niemand vindt het leuk om vertraging te hebben en om weer in de kou te staan wachten. Maar er zijn ergere dingen op de wereld. Daarbij heeft dit bericht totaal geen nieuwswaarde en is het ook niet interessant om erover te discussieren. De NS zegt dat 95% van de treinen op tijd rijdt. Hierbij houden ze geen rekening met uitgevallen treinen. Treinen wachten niet op elkaar, omdat ze anders óók vertraging oplopen en omdat er nu eenmaal zoiets is als een spoorboekje. Dat jij het er niet mee eens bent, maakt hierbij helaas totaal niets uit. |
Je eraan ergeren is enkel slecht voor je hart...
Tot zover mijn bijdrage voor dit absoluut belachelijk onderwerp (als je nu was gegijzeld door extreem-rechtse al-queda IRA fundamentalisten op de trein oke dan was er nog iets interessant te bespreken) |
Een staaltje kunstmatige intelligentie van de NS :rolleyes:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.