![]() |
Kan iemand mij helpen?
Ik heb een kortverhaal/mythe/legende/sage nodig voor mijn mondeling examen nederlands. Het moet interessant zijn, en niet al te bekend. Ik heb erover zitten te denken of ik er zelf een zou schrijven, maar dat lijkt me toch niet zo'n goed idee.. Heeft iemand suggesties, spui ze dan..
|
Euhm.. een niet zo bekende.. sla er eens een Griekse Mythen boek voor open, ik weet er wel een hoop.. maar eentje die niet zo bekend is.. hum.. kan je echt beter ff zelf checken, want ik weet niet precies waar jouw verhaal/mythe aan moet voldoen en welke voor jou persoonlijk niet zo bekend zijn.
|
oidipoes, zoek maar op, is wel aardig.... Anders kan je altijd nog over Theseus doen, die de Minotaurus versloeg.
Dan heb je ook nog het verhaal over Achilles of Tantallus (ook erg aardig) |
Oidipus vermoorde zn pa en trouwde zn ma
Tantalus onderging een kwelling: hij zat op een eilandje met een vruchtenboom, maar kan het water niet aanraken of de vruchten plukken omdat het water/vruchten wegtrokken als hij ernaar uitreikte Theseus redde de prinses (naam ff kwijt0 van de minotaurus. Achilles was door de goden beschremt, toen hij in de rivier werd ondergedompeld, alleen zijn kuit niet (achillespees) waar zn moeder m vasthield. Hij kon dus eigenlijk niet sterven maar werd met een giftige pil precies in zn kuit geraakt en stierf. Dan heb je ook nog het verhaal van Narcissus, die zo knap was en vele harten brak, dat hij gestraft moest worden en hij werd verliefd op zn eigen spiegelbeeld en dat mannetje dat naar de zon vloog, maar zn vleugels (die door zn pa waren gemaakt0 smolten en hij stortte in ze en verdronk... Hoe heet ie ook al weer... Ja, en zo zijn er nog honderden dan niet duizenden ik hoop dat je er wat aan had.. |
Icarus, dat mannetje die in zee stortte en verdronk, die met die veugels, heette Icarus
|
ja dank je ik zoek zelf wel weer verder..
|
Citaat:
|
Citaat:
zo toch? naja maakt niet uit... X |
Ha, ik heb die opdracht vorig jaar ook gehad. Ik heb die toen over deze mythe gemaakt (ik weet de juiste naam niemeer): Een man, die de vrouw van wie hij houdt moet gaan halen uit de onderwereld. Zij is gestorven. Hij mag haar gaan halen, alleen tijdens dat zij terug naar de wereld der levenden gaan, mag hij niet achterom kijken.
|
Citaat:
Maar mensen ik neem nu een van de gruwelijke rijmen van Roald Dahl. Dat mocht, dus dat vink eigenlijk wel heel vet http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tolkien kent iedereen, maar ik ken geen enkele die de Sprookjes van Tolkien gelezen hebt. Die zijn dus niet zo bekend (afgezien van de schrijver), dus misschien is het een tip. Ik heb ze zelf trouwens ook niet gelezen http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
|
ja dank u mensen, ik heb één van de gruwelijke rijmen van Roald Dahl gepakt: de drie biggetjes http://forum.scholieren.com/biggrin.gif
leuk joh die mythe's die jullie hebben genoemd zijn inderdaad erg bekend, niet erg origineel dus.. maar toch bedankt.. ------------------ GROTE KNOEI - Ik ook van jullie [Dit bericht is aangepast door flurry (28-11-2001).] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52. |