Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2001, 18:55
flurry
flurry is offline
Ik heb een kortverhaal/mythe/legende/sage nodig voor mijn mondeling examen nederlands. Het moet interessant zijn, en niet al te bekend. Ik heb erover zitten te denken of ik er zelf een zou schrijven, maar dat lijkt me toch niet zo'n goed idee.. Heeft iemand suggesties, spui ze dan..
Oud 12-11-2001, 21:04
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Euhm.. een niet zo bekende.. sla er eens een Griekse Mythen boek voor open, ik weet er wel een hoop.. maar eentje die niet zo bekend is.. hum.. kan je echt beter ff zelf checken, want ik weet niet precies waar jouw verhaal/mythe aan moet voldoen en welke voor jou persoonlijk niet zo bekend zijn.
Oud 12-11-2001, 21:10
Mind Bomb
Mind Bomb is offline
oidipoes, zoek maar op, is wel aardig.... Anders kan je altijd nog over Theseus doen, die de Minotaurus versloeg.

Dan heb je ook nog het verhaal over Achilles of Tantallus (ook erg aardig)
Met citaat reageren
Oud 12-11-2001, 21:14
Mind Bomb
Mind Bomb is offline
Oidipus vermoorde zn pa en trouwde zn ma

Tantalus onderging een kwelling: hij zat op een eilandje met een vruchtenboom, maar kan het water niet aanraken of de vruchten plukken omdat het water/vruchten wegtrokken als hij ernaar uitreikte

Theseus redde de prinses (naam ff kwijt0 van de minotaurus.

Achilles was door de goden beschremt, toen hij in de rivier werd ondergedompeld, alleen zijn kuit niet (achillespees) waar zn moeder m vasthield. Hij kon dus eigenlijk niet sterven maar werd met een giftige pil precies in zn kuit geraakt en stierf.

Dan heb je ook nog het verhaal van Narcissus, die zo knap was en vele harten brak, dat hij gestraft moest worden en hij werd verliefd op zn eigen spiegelbeeld

en dat mannetje dat naar de zon vloog, maar zn vleugels (die door zn pa waren gemaakt0 smolten en hij stortte in ze en verdronk... Hoe heet ie ook al weer...

Ja, en zo zijn er nog honderden dan niet duizenden

ik hoop dat je er wat aan had..

Met citaat reageren
Oud 12-11-2001, 21:15
Mind Bomb
Mind Bomb is offline
Icarus, dat mannetje die in zee stortte en verdronk, die met die veugels, heette Icarus
Met citaat reageren
Oud 13-11-2001, 16:12
flurry
flurry is offline
ja dank je ik zoek zelf wel weer verder..
Oud 13-11-2001, 19:14
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Mind Bomb schreef:
Oidipus vermoorde zn pa en trouwde zn ma

Tantalus onderging een kwelling: hij zat op een eilandje met een vruchtenboom, maar kan het water niet aanraken of de vruchten plukken omdat het water/vruchten wegtrokken als hij ernaar uitreikte

Achilles was door de goden beschremt, toen hij in de rivier werd ondergedompeld, alleen zijn kuit niet (achillespees) waar zn moeder m vasthield. Hij kon dus eigenlijk niet sterven maar werd met een giftige pil precies in zn kuit geraakt en stierf.

Dan heb je ook nog het verhaal van Narcissus, die zo knap was en vele harten brak, dat hij gestraft moest worden en hij werd verliefd op zn eigen spiegelbeeld

en dat mannetje dat naar de zon vloog, maar zn vleugels (die door zn pa waren gemaakt0 smolten en hij stortte in ze en verdronk... Hoe heet ie ook al weer...

Ja, en zo zijn er nog honderden dan niet duizenden

ik hoop dat je er wat aan had..

dit zijn allemaal overbekende hoor... niet dat ik onbekende weet
Oud 21-11-2001, 14:11
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Mind Bomb schreef:

nee hij redde toch de kinderen van athene die geofferd moesten worden aan de minotaurus, doordat hij de minotaurus versloeg, en daarna nam hij de prinses van kreta (ariadne) mee om met haar te trouwen. (niet dat die in athene aankwam, ze werd verleid door dionysos, en door het verdriet dat theseus daardoor had vergat hij witte zeilen te hijsen en dus dacht zn vder dat ie dood was en pleegde deze zelfmoord)
zo toch? naja maakt niet uit...

X
Oud 21-11-2001, 15:58
zwarte zwaan
zwarte zwaan is offline
Ha, ik heb die opdracht vorig jaar ook gehad. Ik heb die toen over deze mythe gemaakt (ik weet de juiste naam niemeer): Een man, die de vrouw van wie hij houdt moet gaan halen uit de onderwereld. Zij is gestorven. Hij mag haar gaan halen, alleen tijdens dat zij terug naar de wereld der levenden gaan, mag hij niet achterom kijken.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 15:28
flurry
flurry is offline
Citaat:
OsoNke schreef:
nee hij redde toch de kinderen van athene die geofferd moesten worden aan de minotaurus, doordat hij de minotaurus versloeg, en daarna nam hij de prinses van kreta (ariadne) mee om met haar te trouwen. (niet dat die in athene aankwam, ze werd verleid door dionysos, en door het verdriet dat theseus daardoor had vergat hij witte zeilen te hijsen en dus dacht zn vder dat ie dood was en pleegde deze zelfmoord)
zo toch? naja maakt niet uit...

X

ja zo kennik 'm ook ja.

Maar mensen ik neem nu een van de gruwelijke rijmen van Roald Dahl. Dat mocht, dus dat vink eigenlijk wel heel vet
Oud 22-11-2001, 19:56
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
zwarte zwaan schreef:
Ha, ik heb die opdracht vorig jaar ook gehad. Ik heb die toen over deze mythe gemaakt (ik weet de juiste naam niemeer): Een man, die de vrouw van wie hij houdt moet gaan halen uit de onderwereld. Zij is gestorven. Hij mag haar gaan halen, alleen tijdens dat zij terug naar de wereld der levenden gaan, mag hij niet achterom kijken.
volgens mij is die anders best bekend..

Oud 26-11-2001, 13:00
Krimson
Krimson is offline
Citaat:
zwarte zwaan schreef:
Die man heet Orpheus en de vrouw heet Eurydike.

Oud 26-11-2001, 15:49
MilieuGaatVoor
MilieuGaatVoor is offline
Tolkien kent iedereen, maar ik ken geen enkele die de Sprookjes van Tolkien gelezen hebt. Die zijn dus niet zo bekend (afgezien van de schrijver), dus misschien is het een tip. Ik heb ze zelf trouwens ook niet gelezen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 17:27
flurry
flurry is offline
ja dank u mensen, ik heb één van de gruwelijke rijmen van Roald Dahl gepakt: de drie biggetjes
leuk joh

die mythe's die jullie hebben genoemd zijn inderdaad erg bekend, niet erg origineel dus.. maar toch bedankt..
------------------
GROTE KNOEI - Ik ook van jullie

[Dit bericht is aangepast door flurry (28-11-2001).]
Reageren

Regels voor berichten